برگزاری جلسه کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر قم با محوریت قطار شهری

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی شهر قم در محل کارگاه دپو مترو قم با حضور اعضای شورای شهر، معاون حمل‌ونقل شهرداری، مدیرعامل و معاونان سازمان قطار شهری شهرداری قم برگزار شد. در این جلسه مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و […]

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی شهر قم در محل کارگاه دپو مترو قم با حضور اعضای شورای شهر، معاون حمل‌ونقل شهرداری، مدیرعامل و معاونان سازمان قطار شهری شهرداری قم برگزار شد.

در این جلسه مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اهمیت حمایت دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: وزارت کشور در تأمین منابع مالی سهم داشته و ما نباید درگیر رقابت‌های بین‌شهری شویم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم نیز با اشاره به اهمیت توجه به مرحله پیش راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ ابراز کرد: در پروژه‌های بزرگ قبل از راه‌اندازی، مرحله پیش راه‌اندازی وجود دارد که در پروژه مترو لازمه انجام این مرحله توجه به تأمین ناوگان است.

روح‌الله امراللهی با در نظر گرفتن توسعه شهر و افزایش جمعیت شهر در ۵۰ سال آینده افزود: در برنامه‌ریزی شهری، با توجه به افزایش جمعیت شهر قم در ۵۰ سال آینده، باید بجای تغییرات شکلی خیابان‌ها و توسعه آن‌ها به فکر توسعه حمل‌ونقل عمومی باشیم.

عدم آغاز درست مکان اجرای مترو و منوریل

ماشاالله سعادتمند عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم نیز یادآور شد: شروع مترو و منوریل از مکان‌های نامناسب بوده و با طولانی شدن اجرای پروژه‌ها باعث از بین رفتن ارزش و کاربری آن‌ها شده است.

سپس در ادامه جلسه معینی رئیس اداره نظارت سازمان قطار شهری قم یادآور شد: در خط B مترو بازنگری اساسی در مورد قیمت‌ها جهت رعایت موارد اقتصادی و پایین آوردن هزینه‌ها صورت گرفته و ابعاد ایستگاه‌ها به حداقل رسیده است و همچنین مطالعات اولیه و تفصیلی انجام‌شده است.

انبار لوئی سرپرست کارگاه شرکت مشاور بهرو نیز در بخش دیگری از این جلسه اضافه کرد: در مورد زمان‌بندی اجرای فاز یک خط A مترو تعداد ۲ ایستگاه مسافر گیر و ۴ ایستگاه عبوری با پیشرفت ۸۵ درصدی ایمن در نظر گرفته‌شده که در هرسال تعداد ۲ ایستگاه به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

انتشار ۱۴ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای مترو قم

سپس محمدرضا انگشت باف معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان قطار شهری قم اظهار داشت:  در رابطه با مترو حدود ۱۴۰۰۰ میلیارد ریال از ابتدا تاکنون اوراق منتشرشده است.

در بخش دیگری از جلسه، سید امید خداشناس معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: لزوم آشنایی بیشتر با ادبیات بهره‌برداری در سطح مسئولین احساس می‌شود، زیرا بعد از بهره‌برداری از مترو کلیه امور بر عهده شهرداری و سازمان قطار شهری قم بوده و باید با به‌کارگیری مشاور قوی و برون‌سپاری امور مربوط به این حوزه کارها انجام شود.

وی، تأمین حدود ۵ درصد از هزینه‌های مترو از طریق فروش بلیت را یادآور شد و تأکید کرد: باید به دنبال تثبیت درآمدهای پایدار در این حوزه بوده و با توجه به مشکل قوانین بالادستی و زمان‌بر بودن فرآیند جذب و آموزش نیروهای بهره‌بردار در حال پیگیری این امر نیز هستیم.

خداشناس خاطرنشان کرد: سهم تجهیزات و ناوگان از کل هزینه‌های انجام‌شده در پروژه مترو ۵۰ درصد است.

همچنین جعفری رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از قراردادهای تجهیزاتی شامل آموزش هم می‌شود، پیشنهاد جذب نیرو تا قبل از بسته شدن بسته تجهیزاتی تحویلی را داده و امیدواریم بتوانیم این مشکل را در کمترین زمان حل کنیم.

لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۰ بودجه خالص تخصیص داده‌شده به طرح قطار شهری قم از منابع عمومی (دولتی) مبلغ ۷۲۰ میلیارد ریال بوده که ۵۸۰ میلیارد ریال به‌صورت اسناد خزانه تخصیص داده‌شده و ۲۳۰ میلیارد ریال آن نیز به‌صورت نقدی از محل سفر ریاست محترم جمهوری به طرح قطار شهری قم اختصاص یافت که در مجموع حدوداً ۱۰۰ میلیارد ریال بیشتر از اعتبار پیش‌بینی‌شده در بودجه سالیانه طرح قطار شهری قم بود.

همچنین برای سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ ۶۸۰ میلیارد ریال از منابع عمومی (دولتی) به طرح قطار شهری قم اختصاص داده‌شده است.

در پایان نیز اعضای جلسه از محل دپو و فعالیت‌های انجام‌شده در مترو بازدید کرده و در جریان امور انجام‌شده قرار گرفتند.

منبع خبر