بوستان ایرانیان با هدف نوسازی بافت فرسوده در منطقه۱۹ تهران به بهره‌برداری می‌رسد

بوستان ۱۶ هکتاری ایرانیان در بزرگراه شرق به غرب آزادگان، بعد از بزرگراه شهید کاظمی در نوزدهم شهریور ۱۴۰۱ با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود. قرار است که شنبه هفته آینده(۱۹ شهریور)، محدوده جنوب غرب تهران، نرسیده به اتوبان شهید سعیدی، در بلوار شقایق [منطقه ۱۹ تهران] بوستانی به مساحت ۱۶ هکتار افتتاح شود؛ بوستان […]

بوستان ۱۶ هکتاری ایرانیان در بزرگراه شرق به غرب آزادگان، بعد از بزرگراه شهید کاظمی در نوزدهم شهریور ۱۴۰۱ با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود.

قرار است که شنبه هفته آینده(۱۹ شهریور)، محدوده جنوب غرب تهران، نرسیده به اتوبان شهید سعیدی، در بلوار شقایق [منطقه ۱۹ تهران] بوستانی به مساحت ۱۶ هکتار افتتاح شود؛ بوستان ایرانیان در دو فاز افتتاح خواهد شد؛ فاز نخست به مساحت ۱۶ هکتار است که در نوزدهم شهریور پذیرای قدم‌های ساکنان منطقه ۱۹ خواهد بود.

طبق ضوابط شهرسازی و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، فضای عمومی که قرار است توسط شهرداری به بهره برداری برسد، باید به طور کامل و با رعایت تمامی استانداردها برای معلولان مناسب سازی شده باشد یا در یک کلام بهره برداری و افتتاح هر ساختمان و مکان عمومی منوط به تکمیل مناسب سازی آن است؛ بوستان ایرانیان هم از این قاعده مستثنی نیست و به طور کامل برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است.

امکانات فاز یک این بوستان ۱۶ هکتاری شامل زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، دو ساختمان سرویس بهداشتی، موزه آجر (در دست اجرا)، مسیر بساوایی، پارکینگ طبقاتی(۲)، مسیر دوچرخه سواری، ایستگاه سلامت، زمین ورزشی چند منظوره و … است.

همجواری بوستان ایرانیان با محله و بازار خلازیر، محله دولت‌خواه و همچنین بافت فرسوده نعمت آباد باعث شده تا یکی از اهداف راه اندازی بوستان، نوسازی و بهسازی محلات همجوار باشد. توسعه گردشگری و اکوتوریسم، ارتقای کیفیت محیط زیست شهری و احراز آمادگی لازم برای مقابله با بلایای طبیعی احتمالی همچون زلزله از جمله دیگر اهداف بوستان ایرانیان است.

منطقه ۱۹ با جمعیت حدود ۲۹۵ هزار و ۶۰۰ نفر، دارای ۸۲ بوستان کوچک محلی و فرامنطقه‌ایست که با افتتاح بوستان ایرانیان، تعداد کل بوستان‌های منطقه به ۸۳ می‌رسد. مساحت کل بوستان‌های منطقه ۱۹ حدود ۳ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۲۹۰ متر مربع است.

طی یک نظرسنجی در سه سال گذشته، منطقه ۱۹ رتبه سوم رضایت از فضای سبز را میان ساکنان خود کسب کرده است. علت این کسب رضایت هم از مساحت کل فضای سبز منطقه که با بهره برداری از بوستان ایرانیان برابر با ۱۳۶۰ هکتار می‌شود، مشخص است.

درحال حاضر منطقه ۱۹ جایگاه سوم را میان ۲۲ منطقه از نظر سرانه سبز دارد که ۴۱۵ هکتار مساحت فضای سبز داخل محدوده و ۹۴۵ هکتار مساحت فضای سبز خارج از محدوده آن است.

منبع خبر