تاریخ توسعه شهر مشهد

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی در پست اینستاگرامی خود درباره مرکز اسناد توسعه شهری می نویسد؛ یکی از کمبودهای شهر مشهد در مقایسه با شهرهای بزرگ و پررونق در جهان، فقدان یک مرکز اسناد توسعه شهری است. نهادی که در اکثر شهرهای مهم دنیا وجود دارد و می شود با […]

شهرداران آنلاین/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی در پست اینستاگرامی خود درباره مرکز اسناد توسعه شهری می نویسد؛

یکی از کمبودهای شهر مشهد در مقایسه با شهرهای بزرگ و پررونق در جهان، فقدان یک مرکز اسناد توسعه شهری است. نهادی که در اکثر شهرهای مهم دنیا وجود دارد و می شود با مراجعه به آن، روندی از گذشته و سابقه شهر و اسناد، تصاویر و فیلمهای ادوار مختلف اون شهر را دید. تلاش برای برخورداری شهر مشهد از چنین مجموعه ای سالها بود که به صورت پراکنده ادامه داشت تا اینکه خوشبختانه از حدود سه سال گذشته روند خوبی را پیش گرفت و به یک پروژه
منسجم تبدیل شد.
تصورم این است که گشت و گذار در پروژه سامانه جامع اسناد تاریخ توسعه شهر مشهد می تواند برای سایر شهروندان و زائرین، على الخصوص محققین و اهل فن جذاب باشد و به درک بیشتر و بهتر تاریخ کلانشهر مشهد کمک کند.
تا به امروز تلاش های صورت گرفته منجر به این شد که بیش از دو میلیون فریم عکس از سیر تحول شهر مشهد در دهه های مختلف جمع آوری و خریداری شود و آرشیو اسناد موجود در شهرداری مشهد و هم چنین اسنادی که با همکاری از بقیه دستگاه ها، نهادها و محققین جمع آوری شده را کنار یکدیگر بگذاریم و یک پازل تاریخی فوق العاده تا حدود زیادی تکمیل شود.
بازخوانی این اسناد و مدارک، می تواند برای همه سیر تحول و پیشرفت در شهر را ملموس تر کند و ببینیم در چه دوره هایی پیش و بعد از انقلاب اسلامی، چه اتفاقاتی در شهر مشهد رخ داده است.
به آقای حسینی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و محمدزائرنیا که برای این پروژه خیلی زحمت کشیدند و همکاران ایشان و عزیزانی که پیش از ایشون تلاش های زیادی را برای جمع آوری این اسناد و مدارک کردند، خداقوت و خسته نباشید می گویم.
هم چنین از مجموعه هایی که به این دوستان برای جامعیت پروژه، کمک زیادی را کردند اعم از مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد ملی، مرکز اسناد میراث فرهنگی، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد وزارت امور خارجه، موسسه مطالعات جغرافیایی سحاب، مرکز اسناد کاخ موزه گلستان، مرکز اسناد موسسه ملک و مرکز اسناد و پژوهش تاریخ معاصر و … هم بی نهایت بابت محبت و همکاری هایشان ممنون و سپاسگزارم.