تاکید سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بر تصویب و اعلام عمومی عوارض محلی دهیاری ها تا ۱۵ بهمن

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر طی شدن ترتیبات قانونی وضع عوارض محلی دهیاری‌ها شامل تصویب و اعلام عمومی آن تا ۱۵بهمن ماه سال جاری تاکید نمود.  به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی قربانی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۳۷ آیین‌نامه […]

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر طی شدن ترتیبات قانونی وضع عوارض محلی دهیاری‌ها شامل تصویب و اعلام عمومی آن تا ۱۵بهمن ماه سال جاری تاکید نمود.

 به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی قربانی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۳۷ آیین‌نامه مالی دهیاری‌‌ها در جهت یکنواختی در نظام عوارض مصوب شورای اسلامی بخش و شیوه محاسبه عوارض محلی در روستاها و به منظور آگاهی‌بخشی به مدیران روستا در این زمینه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی برای تقویت و افزایش توان اجرایی دهیاری‌ها، ۱۱ عنوان عوارض قانونی به همراه نحوه محاسبه، پس از هم‌اندیشی و بررسی جنبه‌های حقوقی و  قانونی آن توسط دفاتر و دستگاه‌های ذیر‌بط از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: به استناد ماده ۳۶ آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها (مصوب سال ۱۳۸۲)، عوارض محلی یکی از مهمترین منابع درآمدی دهیاری‌ها محسوب می‌شود و بر اساس بند ۱۸ ماده ۱۰ اساسنامه دهیاری‌ها، تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورای اسلامی روستا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی از وظایف دهیاری می‌باشد.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: همچنین به استناد تبصره یک  ماده ۵۰  قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصوب ۱۳۸۷ و ابقای آن، وفق بند یک ماده ۵۵ قانون مذکور در سال ۱۴۰۰، وضع و وصول عوارض محلی که در قانون مزبور تعیین تکلیف نشده باشد توسط شوراهای اسلامی شهر و بخش امکان پذیر بوده و می‌بایست حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال پس از طی شدن ترتیبات قانونی وضع،‌ تصویب و تأیید مراجع ذیصلاح برای آگاهی عموم مردم و ذینفعان اعلام عمومی شود.

قربانی همچنین متذکر شد: ضروری است دهیاری‌ها با در نظر گرفتن مصالح عمومی و شرایط هر روستا در چارچوب قوانین و مقررات ذی‌ربط، علاوه‌بر عوارض مندرج در ابلاغیه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، نسبت به وضع و وصول عوارض محلی جدید و قابل وصول از طریق فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به روستاییان اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: امید است با تعامل سازنده بین نهاد دهیاری و اهالی روستا، گام‌های مؤثری در زمینه عمران و آبادانی بیشتر روستاها و ارتقاء شاخص‌های مدیریت روستایی برداشته شود.

فهرست عناوین عوارض قابل وضع توسط شوراهای اسلامی بخش و ملاک عمل دهیاری‌ها در فایل زیر این خبر درج شده است.
 

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/I77RBJ-.aspx