تدبیر شهرداری تهران برای یکسان‌سازی نرخ کرایه‌‌ تاکسی‌های گردشی/ پیشنهاد استفاده رایگان نیازمندان از اتوبوس

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تدبیر این معاونت برای یکسان‌سازی نرخ کرایه‌‌ تاکسی‌های گردشی تشریح کرد. «سید مجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره اخذ کرایه‌های متفاوت از شهروندان توسط تاکسی‌های گردشی گفت: در دنیا یک یا دو نقطه […]

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تدبیر این معاونت برای یکسان‌سازی نرخ کرایه‌‌ تاکسی‌های گردشی تشریح کرد.

«سید مجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره اخذ کرایه‌های متفاوت از شهروندان توسط تاکسی‌های گردشی گفت: در دنیا یک یا دو نقطه مشابه آنچه که در ایران وجود دارد، تاکسی گردشی می‌توان پیدا کرد و مدلسازی آن در سامانه‌های هوشمند کار سخت و پیچیده‌ای است و مدل‌های موجود در سامانه‌های هوشمند دنیا چنین سرویسی را پیش بینی نکرده‌اند.

او ادامه داد: اما با توجه به اقتضائات محلی خودمان مقرر شد در سامانه هوشمند و طی شش ماه به شکلی عمل شود که وقتی مسافر می‌خواهد از سرویس تاکسی استفاده کند براساس ثبت مبدا و مقصد در تاکسی‌های گردشی نرخ برای او مشخص شود.

شفیعی با بیان اینکه این امکان برای خطوط ثابت هم اکنون فراهم است، اظهار کرد: الان برای خطوط این امکان را داریم، چرا که مسیر ثابت و مشخص است، اما اگر در سامانه این اتفاق رخ دهد هم راننده می‌داند که نرخی که باید از مسافر دریافت کند براساس مسافت و زمان سفر چقدر است و مسافر نیز براساس یک اپلیکیشن هوشمند در جریان نرخ کرایه خود قرار می‌گیرد. بدین صورت که همان ابتدا به مسافر اعلام می‌شود هزینه مسیری که انتخاب کرده‌اید چقدر است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: قرار نیست در تعامل بین مسافر و راننده نرخ تعیین شود، بلکه همانند آنچه که در تاکسی‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد به صورت مرکزی این نرخ تعیین می‌شود و به هر دو طرف اعلام می‌شود.

او درباره زمان اجرای این طرح گفت: قرار است در نیمه اول سال ۱۴۰۱ روی این نرم‌افزار کار شود و توسط سازمان تاکسیرانی اجرا شود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش دو برابری قیمت اتوبوس، در حالی که استفاده کنندگان از اتوبوس‌های شب کارگران و طبقات ضعیف جامعه هستند، اظهار کرد: واقعی‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل یک ضرورت است و فشاری که روی شهرداری تهران و به ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی در این حوزه وجود دارد، باعث ناکارآمدی می‌شود.

شفیعی اضافه کرد: ما قیمت‌گذاری معقول و واقعی را در این سال‌ها با دستورات مدیریتی سرکوب کردیم که این باعث شده است کیفیت خدمات به شدت کاهش پیدا کند چرا که امکان ندارد که از یک طرف نتوان هزینه را تامین کرد و از طرف دیگر انتظار داشت کیفیت حفظ شود.

شفیعی گفت: شهرداری تهران در سال‌های اخیر خودش متولی تامین هزینه شده است و برخلاف ضوابط حاکم بر کشور که دولت باید حداقل نصف هزینه جابجایی مسافر را علاوه بر کرایه مسافر پرداخت کند این کار را انجام نداده است و این باعث شده است که ناوگان حمل و نقل فرسوده شود و هزینه‌ها بالا برود.

او ادامه داد: وقتی می‌خواهیم یک خدمت اضافی را در ساعات پایانی شب ارائه کنیم، به دلیل کمبود مسافر اولا هزینه بالاتر می‌رود چرا که شیفت شب گرانتر است و از طرفی تعداد مسافر نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه هزینه سرانه افزایش پیدا می‌کند، بنابراین مابه التفاوت را باید از کجا تامین کنیم؟ در نتیجه اجازه داده‌اند که بخشی از این افزایش هزینه که بخش ناچیزی هم هست افزایش داده شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نرخ اتوبوس نسبت به سایر هزینه‌های سبد خانوار پایین است، گفت: اعدادی که در نرخ‌گذاری اتوبوس لحاظ شده آنقدری نسبت به سایر هزینه‌هایی که در سبد خانوار وجود دارد، پایین است که بعید می‌دانم عدد خیلی آزاردهنده‌ای باشد. به نظر می‌رسد که رویکرد آینده این است که باید سعی کنیم به جای اینکه تمام نرخ را به صورت فرمایشی کنترل کنیم، نرخ‌ها را به سمت واقعی‌سازی ببریم و از اقشار آسیب‌پذیر حمایت خاص کنیم.

شفیعی گفت: در مصوباتی که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است، پیش بینی شد از افرادی که تحت‌پوش کمیته امداد و بهزیستی هستند و یا اقشاری که به نحوی نیاز به حمایت دارند، با تخفیفات ویژه و حتی رایگان از آن‌ها حمایت شود به جای اینکه نرخ را به صورت کلی اصلاح کنیم.

منبع خبر