تفاهم شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با اجرای مفاد تفاهم نامه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، حذف اقدامات موازی و دست واسطه ها با اجرای تفاهم نامه شهرداری و نظام مهندسی محقق می شود.

تفاهم شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با اجرای مفاد تفاهم نامه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، حذف اقدامات موازی و دست واسطه ها با اجرای تفاهم نامه شهرداری و نظام مهندسی محقق می شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، وحید مهدویان در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری در خصوص تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از تکالیف قانونی شهرداری صدور پروانه ساختمانی است که علاوه بر معاونت شهرسازی سایر ارگان ها و نهادها هم در به سرانجام رساندن این اقدام با شهرداری همکاری می کنند.

وی ادامه داد: یکی از پررنگ ترین تعاملات شهرداری ها با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان است که در حوزه فنی ساخت و ساز شهری، از زمان آغاز تا پایان بهره برداری دخیل هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تکالیف و اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان در قانون مصوب سال ۷۲ و آئین نامه های بعد از آن در سال ۷۵ مشخص شده است، گفت: با توجه به این موضوع، رویکرد مدیریت شهری در این دوره بر تعامل و همکاری برای انجام وظایف به صورت هم افزا و مشترک متمرکز است.

وی افزود: معاونت شهرسازی شهرداری نیز با توجه به اهداف، در چارچوب قوانین شهرداری و برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تعامل سازنده با دستگاه های مرتبط از جمله نظام مهندسی را در دستور کار قرار داده است. برهمین اساس نخستین تفاهم نامه شهرداری با سازمان نظام مهندسی به عنوان سازمانی که نقشی پررنگ در بخش ساخت و ساز دارد، منعقد می شود.

مهدویان تصریح کرد: هدف از این تفاهم، یکپارچه سازی تعاملات با سازمان نظام مهندسی است تا برخی خدمات که از سوی هر دو نهاد ارائه می شود، حذف شده و متقاضیان مجبور به مراجعه به دو سازمان نباشند.   

وی با بیان اینکه استفاده از بستر الکترونیک برای مکاتبات، حذف مراجعات، اجرای دوره های آموزشی مشترک، افزایش آگاهی شهروندان و مهندسان برای افزایش کیفیت ساخت و ساز برخی از نتایج اجرای این تفاهم نامه است، گفت: در این تفاهم نامه راهکارهای اجرایی مباحث مقررات ملی ساختمان نیز استخراج خواهد شد.

4_5847987265044745658.JPG

*تامین مجری ذی صلاح در قالب تفاهم شهرداری و نظام مهندسی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: تامین مجری ذی صلاح سالهاست مصوب شده اما هنوز اجرایی نشده است و حلقه مفقوده ساخت و ساز در استان اصفهان به شمار می رود که با اجرای مفاد این تفاهم نامه درصدد پر کردن این خلاء خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در اثر اجرای این تفاهم، ارائه گزارش تخلف از سوی مهندسان غیرحضوری می شود، گفت: برای حذف موانع پیش پای مردم، همه اقدامات این تفاهم نامه با استناد به قوانین بالادستی اجرایی می شود.

مهدویان با تاکید بر اینکه همه فعالیت های ما در بستر تعاملی صورت می گیرد و خط بطلانی است بر حاشیه سازی واسطه ها، اظهار کرد: این کار می تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور هم باشد تا با این کار به نقطه پایانی تقابل بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی برسیم و دست واسطه ها که زیرپوستی وجود دارد را قطع کنیم.

وی مدت این تفاهم را سه ساله عنوان و تصریح کرد: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه اقداماتی ارزشمند برای شهر و شهروندان رقم بخورد.

4_5847987265044745657.JPG

*یکپارچه سازی سیستم نرم افزاری شهرداری و نظام مهندسی با اجرای تفاهم مشترک

در ادامه جلسه، احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اظهار کرد: برای حذف فرآیندها با همکاری یکدیگر برآن شدیم تا حرکتی جامع در راه ارتقای ساخت و ساز و ساده سازی مراحل صدور پروانه انجام دهیم که با امضای این تفاهم نامه از فردا، با تشکیل کارگروه های مشترک اصلاح فرآیندها یا تدوین فرآیند مناسب آغاز می شود. 

وی ادامه داد: عزم ما به نتیجه رسیدن سریع این هدف مهم است تا به جای تقابل، با همکاری دستگاه های ذیربط در حوزه ساخت و ساز همراهی شکل گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه تفاهم نامه نظام مهندسی و معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان یکپارچه سازی سیستم نرم افزاری دو طرف را دنبال می کند، گفت: جلوگیری از اقدامات موازی هر دو طرف و آموزش دست اندرکاران ساخت و ساز و از سوی دیگر ساده سازی برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان از دیگر اهدافی است که این تفاهم نامه دنبال می کند.

4_5847987265044745651.JPG

*تعامل به جای تقابل را در دستور کار داریم

وی با قدردانی از همراهی شورای اسلامی شهر، شهرداری و معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان برای پیشنهادات خوبی که در جهت همدلی ارائه داده اند، تصریح کرد: در تفاهم نامه ای که امروز به امضا می رسد، سرفصل های کلی به تفاهم هر دو طرف خواهد رسید و در گام های بعدی بندهای ۵۰ گانه مرتبط با موضوع به تصویب خواهد رسید.

بناکار بیان کرد: عزم جدی برآن است تا به جای تقابل، تعامل را سرلوحه کار خود قرار دهیم و هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.

گفتنی است، با حضور هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و معاون شهرسازی و معماری شهردای اصفهان تفاهم نامه همکاری در خصوص تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان به امضای معاون شهرسازی شهردار اصفهان و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان رسید.

کد محتوا ۴۱۷۵۴

برچسب ها