تلاش نافرجام مدیریت شهری پنجم برای مدیریت اکو پارک پردیسان

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، یکی از واپسین مصوبات شورای پنجم شهر تهران درباره «الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان»، بود. یکشنبه این هفته زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، در توضیح این طرح گفت: این طرح با رویکرد ۴ ساله شورا مبنی […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرنگار مهر، یکی از واپسین مصوبات شورای پنجم شهر تهران درباره «الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان»، بود.

یکشنبه این هفته زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، در توضیح این طرح گفت: این طرح با رویکرد ۴ ساله شورا مبنی بر توجه به محیط زیست است و دلیل مطرح شدن دو فوریت آن در دقایق آخر شورا این است که بار مالی خاصی نخواهد داشت.

این بوستان ۳۰۰ هکتاری بخشی از منطقه طبیعی دره فرحزاد است و به دلیل وجود ۵۳۰ گونه گیاهی ارزشمند در آن، گفته می‌شود یک بیستم فلور کشور را تشکیل می‌دهد و حفظ آن از اهمیت خاصی برخوردار است. که مساحت ۳۰۰ هکتاری آن با مجموع زمین‌های اطرافش مجموعاً ۵۵۰ هکتار برآورد شده است. درواقع این پارک یکی از تنفس گاه‌های شهر تهران محسوب می‌شود.

بخشی از این مساحت ذکر شده به بوستان نهج‌البلاغه باز می‌شود که در دوره پیشین مدیریت شهری به یک بوستان مستقل شهری تبدیل شد اما به دلیل از بین رفتن گونه‌های بومی و ارزشمند در حین ساخت آن و استفاده از گونه‌های تجاری مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار گرفت.بخش اصلی این اکو پارک ارزشمند که متعلق به محیط زیست است، از ابتدای روی کار آمدن مدیریت شهری پنجم توجه مدیران شهری را جلب کرد تا اینکه محمدعلی نجفی شهردار وقت به منظور بهسازی این بوستان به شکل یک بوستان اکولوژیک، با هدف تأمین نیازهای تفرجی شهروندان تهرانی و ارائه خدمات آموزشی به امضا رسید.

کلانتری در روز امضای این تفاهم نامه به خبرنگاران گفت: براساس این تفاهم نامه قرار است سازمان بوستان‌ها ظرف یکسال پارک بی بدیلی برای استفاده شهروندان ایجاد کند. اما ۷ ماه بعد از امضای این تفاهم نامه مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با وجود اینکه نمایندگان شهرداری اعلام کرده‌اند ما نگاه پیمانکاری به این پروژه نمی‌نگریم و، تفاهم‌نامه‌ای است که باید طرفین آن را جلو ببرند. اما شهرداری هنوز پارک پردیسان را تحویل نگرفته است.

با استعفای نجفی از شهرداری تهران بهسازی این بوستان هم مسکوت ماند و پیروز حناچی شهردار تهران درباره عملکرد شهرداری در این بوستان گفت: سرویس‌ها، دسترسی‌ها و امکانات عمومی پارک پردیسان مناسب نیست و مدیریت شهری در حال حاضر در این حوزه‌ها تمرکز کرده است و همکاران ما در حال کار بر روی آن هستند، بنابراین قدم اول، به‌روز نگه داشتن پارک پردیسان و اینکه در این راستا چه اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم، قدم دوم است. ما طبق تفاهم نامه عمل می‌کنیم. برخلاف صحبت‌های حناچی، یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری ابراز داشت: در این مدت تنها چند سرویس بهداشتی ساخته شد.

در واپسین روزهای فعالیت حضور مدیران اصلاح طلب، صدراعظم توری تاکید کرد: براساس تعاملاتی که با سازمان محیط زیست انجام شده تا صیانت از این پارک انجام شود و اخیراً نیز توافقی میان دانشگاه تهران و شهرداری با موضوع این پارک برای باغ گیاه شناسی منعقد شده است.

اما همزمان با تصویب دو فوریت این طرح، محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول هماهنگی مدیریت پارک پردیسان گفت: تصویب پارک پردیسان به عنوان اولین منطقه حفاظت شده شهری تنها راه حفاظت از آن است و مخالف ثبت آن توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم.