تهران ۲۰۰۰ هکتار سبزتر می‌شود

روند توسعه فضای سبز تهران با روش‌های نوین آبیاری و استفاده از پساب سرعت قابل توجهی پیدا کرده؛ به‌گونه‌ای که طی یک‌سال اخیر بخش‌های زیادی به بوستان‌های داخل و خارج شهر افزوده شد. بوستان‌های جدید بدون چمن ایجاد می‌شوند تا در مصرف بخش بزرگی از آب صرفه‌جویی شود و در مقابل بتوان درختان و گونه‌های […]

روند توسعه فضای سبز تهران با روش‌های نوین آبیاری و استفاده از پساب سرعت قابل توجهی پیدا کرده؛ به‌گونه‌ای که طی یک‌سال اخیر بخش‌های زیادی به بوستان‌های داخل و خارج شهر افزوده شد.

بوستان‌های جدید بدون چمن ایجاد می‌شوند تا در مصرف بخش بزرگی از آب صرفه‌جویی شود و در مقابل بتوان درختان و گونه‌های مقاوم و کم‌آبخواه بیشتری را به تهران اضافه کرد.  تداوم طرح‌های بزرگ فضای سبز در کنار حفظ و نگهداری فضای موجود هزینه زیادی به شهر تحمیل می‌کند اما وجود گیاهان سرسبز در این کلانشهر ‌ به‌حدی ضروری است که نمی‌توان از آن غفلت کرد. نکته مهم اینجاست که مدیریت شهری فعلی از یکسو تلاش می‌کند تا با تملک باغات، دروازه‌های باغات را برای استفاده عموم بگشاید و از سوی دیگر، بوستان‌های محلی در مناطق کم‌برخوردار شهر ایجاد کند تا سرانه استفاده از فضای سبز برای شهروندان مناطق مرکزی و جنوبی افزایش یابد. خبر خوش اینکه ۲۲باغ تاکنون برای تبدیل بوستان همگانی تملک شده و کارهای لازم در آنها انجام می‌شود و رایزنی و توافق برای ۲۱باغ دیگر در حال انجام است.

در ادامه نگاهی کوتاه به آنچه طی ۶ماهه دوم سال گذشته و ۶ماهه نخست امسال صورت گرفته و آنچه تا پایان سال در حوزه فضای سبز تهران انجام می‌شود انداخته‌ایم. ناگفته نماند که طبق برنامه  پیش از پایان سال ۱۴۰۱، وسعت کمربند سبز تهران ۱۵۰۰هکتار افزایش می‌یابد. از طرفی ۴۳باغ تملک شده یا در حال تملک به جمع بوستان‌های شهر می‌پیوندند. این باغات از ۵ هکتار تا ۱۶هکتار وسعت دارند و اگر میانگین آنها را ۱۰هکتار در نظر بگیریم، به عبارتی ۴۳۰هکتار به فضای سبز همگانی شهر اضافه می‌شود. این در حالی است که با احداث پارک‌های محلی جدید و سایر بوستان‌ها، رقمی که فضای سبز داخل شهر افزایش می‌یابد، بیشتر از اینها خواهد بود. پس می‌توان گفت که تا پایان سال در مجموع حدود ۲هزار هکتار (داخل شهری به علاوه کمربند سبز) به فضای سبز تهران افزوده خواهد شد.
فضای سبز شهر، در مسیر توسعه
در یک سال گذشته حفظ و گسترش فضای سبز پایتخت با مشکلات گوناگونی مانند کمبود آب روبه‌رو بود اما روند توسعه فضای سبز همچنان ادامه پیدا کرد و بخش‌های بیشتری به بوستان‌های داخل و خارج شهر افزوده شد. بوستان‌های جدید بدون چمن ایجاد می‌شوند تا در مصرف بخش بزرگی از آب صرفه‌جویی شود و در مقابل بتوان درختان بیشتری را به تهران اضافه کرد. تداوم طرح‌های بزرگ فضای سبز در کنار حفظ و نگهداری فضای موجود هزینه زیادی به شهر تحمیل می‌کند اما وجود گیاهان سرسبز در این کلانشهر عظیم به‌حدی ضروری است که نمی‌توان از آن غفلت کرد.

تهران ۲۰۰۰ هکتار سبزتر می‌شود

بوستان ۱۶هکتاری جنوب شهر
یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایجاد فضای سبز در دوره جدید مدیریت شهری تهران «بوستان ایرانیان» در منطقه۱۹ بود. در این طرح بزرگ جایی که زمانی بیابان یا محل سکونتگاه‌های غیررسمی و منشأ انواع آسیب‌های اجتماعی بود، اکنون به بوستانی عمومی و فضایی همگانی تبدیل شده است. اکنون بوستان ایرانیان امکاناتی ویژه برای معلولان و توان‌یابان دارد. زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، سرویس بهداشتی، مسیر بساوایی نابینایان، پارکینگ، مسیر دوچرخه‌سواری، ایستگاه سلامت و زمین ورزشی چندمنظوره از دیگر امکانات آن است. ساخت فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد. بوستان ایرانیان ۲ هزار و سیصد و چهل ‌و ششمین بوستان تهران است.

 تهران ۲۰۰۰ هکتار سبزتر می‌شود

منبع خبر