توسعه همگن در محلات منطقه ۱۳ در دستور کار شهرداری است

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدهای هفتگی خود از مناطق با حضور در شهرداری منطقه ۱۳ از نزدیک  با مشکلات، مسائل و چالش های این منطقه آشنا شد.

توسعه همگن در محلات منطقه 13 در دستور کار شهرداری است

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدهای هفتگی خود از مناطق با حضور در شهرداری منطقه ۱۳ از نزدیک  با مشکلات، مسائل و چالش های این منطقه آشنا شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در حاشیه این نشست با بیان اینکه هر هفته با حضور در دو منطقه از مناطق شهرداری اصفهان از نزدیک با مسائل و مشکلات مناطق آشنا می شویم، اظهار کرد: در این هفته با حضور در منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در جریان مسائل مختلف این منطقه اعم از عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی، پروژه ها و … قرار گرفتیم.

وی منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان را منطقه ای در حال توسعه و پیشرفت ذکر کرد و افزود: این منطقه دارای ویژگی های خاصی است که در کمتر منطقه ای شاهد آن هستیم؛ استعداد طبیعی و موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه بی نظیر بوده و در آینده یکی از پیشرفته ترین مناطق شهری خواهد بود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم لکه های محروم و بافت های فرسوده در این منطقه را نیز برطرف کنیم، تصریح کرد: این منطقه به دلیل نوساز بودن بخشی از آن و فرسوده بودن بخشی دیگر تفاوت زندگی دو طبقه مردم در آن کاملا محسوس است اما امیدوارم با تمرکز بر بافت فرسوده و محلات کم برخوردار یک هماهنگی در کل منطقه ایجاد کرده و کیفیت زندگی در سطح منطقه، کیفیتی همگن و متوازن شود.

1748599.jpg

*اجرای پروژه های شاخص برای اصلاح بافت فرسوده در منطقه ۱۳

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت منطقه، چالش ها، ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت آن، اظهار کرد: منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در جنوب غرب اصفهان واقع شده که از شرق به خیابان سهرودی و خیابان جانبازان، از جنوب به بزرگراه اقارب پرست، زندان دستگرد، پل اندیشه و قسمتی از شهرک قدس، از غرب به خیابان نیروگاه منتهی شده و از شمال با محدوده ناژوان همجوار است.

نادر آخوندی با بیان اینکه منطقه ۱۳ شامل محلات باغ زیار، باغ فردوس، قائمیه(بزرگترین محله)، گلزار(کوچکترین محله)، دستگرد، کوهسار و محله شفق، ولیعصر، کشاورزی و‌ امیرحمزه است، تصریح کرد: وسعت منطقه ۱۳، سه هزار و ۵۲۴ هکتار است که ۲ هزار و ۱۰ هکتار آن محدوده قانونی این منطقه است و این عدد برابر با ۷ درصد از مساحت کل شهر اصفهان است.  

وی جمعیت منطقه را تا سال ۱۴۰۰ طبق پیش بینی ها ۱۵۰ هزار نفر ذکر کرد و ادامه داد: ۶ و نیم درصد از جمعیت شهر اصفهان در منطقه ۱۳ زندگی می کنند و تراکم منطقه ۷۰ نفر در هکتار است که بیشترین تراکم مربوط به محله ولیعصر و کمترین آن مربوط به محله شفق است.   

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تاکید کرد: ۸۸ هکتار از منطقه در بافت فرسوده قرار دارد که پس از مناطق ۵، ۶ و ۴ کمترین بافت فرسوده را در میان مناطق اصفهان دارا است.

وی با بیان اینکه این بافت فرسوده در محله های باغ فردوس، دستگرد و قائمیه واقع شده است، افزود: در سال های گذشته پروژه های شاخصی برای اصلاح بافت فرسوده در منطقه تعریف شده است که از آن جمله می توان به پروژه های تملک و احداث خیابان آزادگان و همچنین احیای بافت فرسوده محله قائمیه اشاره کرد.

آخوندی فضای سبز منطقه را برابر با ۲۷۰ هکتار شامل ۴۵ پارک شهری و محلی ذکر کرد و گفت: از نظر سرانه فضای سبز این منطقه با ۱۹ و نیم مترمربع بر نفر در رتبه ششم در بین مناطق شهر اصفهان قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های فرهنگی ورزشی منطقه، تصریح کرد: منطقه ۱۳ دارای ۳۳ مسجد، یک امامزاده، ۴ مجموعه فرهنگی، ۹ کتابخانه و سالن مطالعه، ۴۱ مدرسه، ۴۴ کانون فرهنگی مذهبی واقع در مساجد، ۶ سالن سرپوشیده، ۲ استخر، ۱۸ زمین ورزشی روباز، یک زورخانه، یک باغ بانوان، ۲۵ ایستگاه ورزش صبحگاهی، ۳۹ مجموعه حرکت درمانی و ۱۴ مجموعه اسباب بازی در پارک ها است.  

1748619.jpg

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان منطقه ۱۳ را یکی از ورودی های مهم شهر اصفهان ذکر کرد و افزود: این ویژگی حجم ترافیکی نسبتا سنگینی را ابتدای بلوار کشاورز ایجاد می کند که برای حل این مشکل و ساماندهی بار ترافیکی می توان به احداث میدان ۹ دی که در سال های اخیر به بهره برداری رسید اشاره کرد. همچنین با احداث پایانه مسافربری اندیشه و با وجود خط شماره یک بی آر تی و همچنین احداث خط سه مترو در آینده می توان دسترسی مسافران و شهروندان را به مرکز شهر به خوبی تامین کرد.   

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن این منطقه در دامنه کوه های اقارب پرست و قائمیه پرداختن به دفع آب های سطحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو این منطقه با ۲۷۵ حلقه چاه، ۳۲ هزار و ۸۰۵ متر کانال و ۱۲ عدد سپتینگ به هدایت و دفع آب های سطحی می پردازد.  

آخوندی در ادامه به ظرفیت های منطقه اشاره کرد و افزود: وجود کوه قائمیه از نظر ایجاد پتانسیل و محرک توسعه، در زمینه گردشگری قابل سرمایه گذاری و از طرح های توسعه بلندمدت است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه ۱۳ در جنوب غربی اصفهان واقع شده و با دو بزرگراه شهید میثمی و شهید اقارب پرست و در آینده رینگ چهارم، مسیر مترو، احداث پایانه جنوب غرب و خیابان بلوار کشاورز با حجم بالای ترانزیت شرقی غربی مسافران از نظر ترافیکی و تردد شهری و برون شهری حائز اهمیت است.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تاکید کرد: بازآفرینی بافت فرسوده در محلات قائمیه و باغ فردوس در دستور کاراست، همچنین وجود پتانسیل های سرمایه گذاری در منطقه مانند کارخانه لوله، زندان، مرغداری ارتش و …، قابلیت افزایش نظام ارتفاعات، در محلات جنوبی امیر حمزه، شفق، ولی عصر، گلزار و باغ زیار، اتصال محله قائمیه به آتشگاه و رینگ چهارم و از بن بست خارج شدن محدوده قائمیه و همچنین همجواری با ناژوان از جمله ظرفیت های دیگر این منطقه است.

وی از جمله چالش های منطقه را قرار گرفتن مراکز نظامی، زندان، کارخانه لوله و نیروگاه داخل بافت مسکونی ذکر کرد و افزود: وجود گلوگاه های محلی و ترافیکی(بن بست بودن قائمیه و باغ فردوس)، بافت فرسوده محلات شمال منطقه(قائمیه و باغ فردوس)، شیب تند زمین و تاثیر آن در دفع آب های سطحی و ترد ساکنین منطقه، مشکل کم آبی، محدودیت سهم ذخیره زمین در سطح محلات (ذخیره ملکی)، عدم تدقیق محدوده قانونی در شهرک قدس، بلوار شفق و ابهام در مرز منطقه با شهرهای ابریشم و درچه، مسائل ناشی از همجواری با ناژوان(فرهنگی، اجتماعی)، خلاف سازی در محدوده قائمیه  و ناامن بودن اماکن و معضلات اجتماعی ناشی از آن از دیگر چالش های منطقه است.

آخوندی با اشاره به اهم پروژه های برنامه ریزی شده در محلات کم برخوردار، تاکید کرد: طرح آرام سازی بهبود حمل و نقل در سطح محلات، احداث ساختمان آتش نشانی میدان ۹ دی، احداث خانه ورزش  و ذکرخانه در محله دستگرد، احداث مرکز توسعه اجتماعی و توانمندسازی محله قائمیه، خیابان آزادگان، طرح گردشگری قائمیه ـ محور بوستان آفرینش، پارک محلی دستگرد، ساماندهی پارک خندق، مبلمان ویژه سطح منطقه، تملک و بازگشایی گلوگاه ها، ساماندهی گلزار شهدای دستگرد، ساماندهی ناژوان به باغ فردوس از جمله این پروژه ها است.   

وی فرصتهای سرمایه گذاری پیش رو در منطقه را بسیار زیاد ذکر کرد و گفت: مرکز محله دنبه(میاندوآب)، افق سبز(دنبه)، فرهنگی مذهبی مسجد الحجه قائمیه، پارک ۵ هکتاری شفق، تجاری مسکونی، مسکونی کوه نور، تصفیه خانه فاضلاب(اندیشه)، پل پارکینگ شهید میثمی، هتل(پارک زمزم)، تصفیه خانه فاضلاب ناژوان، زون دوچرخه سواری(قائمیه)، ورزشی پردیس، پل پارکینگ شهید میثمی و … از جمله برخی فرصت های سرمایه گذاری منطقه است.

1748626.jpg

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان اجرای تصفیه خانه های محلی در محدوده قائمیه، راه اندازی فازاول پایانه جنوب غرب اصفهان، تصفیه خانه فاضلاب پل اندیشه و اجرای حلقه حفاظتی تا اتوبان ذوب آهن را از جمله پروژه های شاخص منطقه ذکر کرد و افزود: ساماندهی دسترسی ناژوان به خیابان باغ فردوس، احداث کندروی پل زندان به بزرگراه شهید اقارب پرست، احداث فاز یک پارک دستگرد، مشارکت در احداث پارکینگ در محدوده ولیعصر از جمله برخی پروژه های مهم منطقه ای است.

وی در ادامه به پروژه های فعال منطقه اشاره کرد و افزود: احداث نیوجرسی اتوبان شهید اقارب پرست، زیرگذر اندیشه، احداث ورزشگاه قائمیه، مسقف نمودن منابع آب در اتوبان شهید اقارب پرست، احداث خیابان آزادگان، احداث پارک کوچه لادن، احداث زمین پارک زمزم، شروع عملیات میدان پیوند در محله قائمیه و … از جمله برخی پروژه های فعال در منطقه است.

آخوندی با اشاره به برنامه های سال آینده منطقه ۱۳ در دو محله قائمیه و محله دستگرد که با رویکرد محله محور صورت می پذیرد، اظهار کرد: شروع عملیات عمرانی بوستان آفرینش، تکمیل پیاده رو خیابان قائمیه، ساماندهی محور قائمیه، ادامه و تکمیل پروژه رنگین نما و خانه فرهنگ قائمیه از جمله این پروژه ها در محله قائمیه هستند و در محله دستگرد نیز پروژه های تملک و شروع احداث ذکرخانه، تملک و ادامه پارک بزرگ دستگرد، تکمیل خیابان آزادگان و آسفالت معابر محله اجرا می شود. 

وی تاکید کرد: امیدوارم با راهنمایی های شهردار اصفهان و کمک همکاران و مشارکت شهروندان بتوانیم اتفاقات خوبی را برای شهروندان منطقه ۱۳ رقم بزنیم.  

کد محتوا ۴۲۳۰۱

برچسب ها