تولید گل وگیاه در شهرداری جان می گیرد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروه تولید گل و گیاه در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از این پس شهرداری در تولید و تکثیر انواع گل ها و گیاهان از ظرفیت درونی خود استفاده می کند، گفت: با این اقدام تولید گل وگیاه در شهرداری جان می گیرد.

 تولید گل وگیاه در شهرداری جان می گیرد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروه تولید گل و گیاه در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از این پس شهرداری در تولید و تکثیر انواع گل ها و گیاهان از ظرفیت درونی خود استفاده می کند، گفت: با این اقدام تولید گل وگیاه در شهرداری جان می گیرد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مجید عرفان منش با بیان اینکه سازمان پارک ها و فضای سبز طی سال های گذشته با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر در خصوص شناسایی و تولید گل ها و گیاهان مختلف به ویژه ارقام با نیاز آبی کم، تحقیقات متعددی در مراکز تحقیقاتی خود انجام داده است، اظهار کرد: با این وجود تاکنون اقدام جدی برای تولید و تکثیر انواع گل ها و گیاهان در شهرداری انجام نشده و تأمین این اقلام از طریق بخش خصوصی بوده است.

*پتانسیل های موجود شهرداری به کمک تامین گل وگیاه شهر می آید

وی ادامه داد: پتانسیل های موجود از نظر امکانات و نیروهای کارشناس متخصص در زمینه تولید و تکثیر گیاهان در شهرداری اصفهان وجود دارد به طوریکه با این ظرفیت، شهرداری نه تنها امکان تأمین گل وگیاه مورد نیاز خود را دارد بلکه در صورت برنامه ریزی صحیح و علمی، قابلیت تولید مازاد بر مصرف خود را نیز دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: بنابراین با هدف رونق بخشیدن به تولید گل وگیاه مورد نیاز فضای سبز شهر و نیز به منظور تامین نیاز شهرداری های مناطق و سازمان های وابسته، کارگروه تولید گل و گیاه در سازمان پارک ها و فضای سبز تشکیل شد.

*بهره مندی شهرداری از ۱۶ هزار مترمربع فضای گلخانه ای

وی با بیان اینکه سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان دو مرکز تولید و تحقیقات جروکان و محمودآباد با مساحت حدود ۱۶ هزار مترمربع فضای گلخانه ای دارد، گفت: این دو مرکز با حدود سه هکتار نهالستان شامل نهال های پیوندی، سوزنی برگ های مقاوم، کلکسیون های رز و گونه های چوبی بومی، ۴ هکتار چمن های گرمسیری و سردسیری مقاوم به خشکی با نیاز آبی کم با قابلیت افزایش سطح به ۶ هکتار و نیز یک هکتار بانک ژن برای بذرگیری انواع گونه ها، می تواند بخش زیادی از گل ها و گیاهان مورد نیاز شهرداری را تامین کند.

عرفان منش اظهار کرد: امیدواریم رویکرد خودکفایی در تولید انواع گونه‌های گیاهی با پیشرفت مطلوبی صورت گرفته و نقش پر رنگی در کاهش هزینه‌های خرید گل و گیاه، ایجاد درآمد پایدار و سرسبزی بیش از گذشته شهر را داشته باشد.

وی تصریح کرد: به منظور صرفه جویی در هزینه های ایجاد فضای سبز و کاهش هزینه های مربوط به تأمین نهاده ها، براساس برنامه ریزی های به عمل آمده بذرهای گل های فصل و دائمی موجود در فضای سبز نیز برای تولید و تکثیر این گیاهان، در اختیار مراکز تولید گل وگیاه سازمان پارک ها قرار خواهد گرفت.

*باقی مانده هرس گیاهان دور ریخته نمی شود/ استفاده از ضایعات برای تولید گیاهان زینتی

وی همچنین با بیان اینکه هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان، هرس زمستانه درختان و درختچه های زینتی و گیاهان بوته ای مثل ارقام مختلف رز، پیراکانتا، سروهای خزنده و  … در فضای سبز انجام می شود، افزود: طی سال های گذشته بقایای هرس این گیاهان به عنوان ضایعات فضای سبز دور ریخته می شد اما در اقدامی جدید با توجه به حجم قابل توجه ضایعات هرس، بقایای هرس این گیاهان در اختیار تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی کشور قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: باقی مانده هرس گیاهان، برای قلمه زنی و تولید گیاهان زینتی به کار می رود و از هدررفت این منابع ارزشمند جلوگیری می شود ضمن اینکه درآمد متناسبی نیز به چرخه اقتصادی حفظ و نگهداری فضای سبز شهر افزوده می شود.

وی افزود: هرس درختان، درختچه ها و پرچین های فضای سبز شهر اصفهان هر ساله از اواسط آذرماه آغاز و تا اواسط اسفندماه ادامه دارد.

کد محتوا ۴۱۹۱۶

برچسب ها