جای خالی پارکینگ عمومی در بندر تجاری و گردشگری گناوه

مشکل ترافیک شهری و کمبود جای پارک خودرو، تنها مختص کلان‌شهرهای ایران نیست بلکه برای برخی شهرهای کوچک و بنادر از جمله گناوه هم دردسر ساز می‌شود، موضوعی که باعث شده بسیاری از شهروندان، مسافران و گردشگران بارها از نبود پارکینگ عمومی در این شهر ساحلی گلایه‌ کنند. افزایش جمعیت، رشد غیر اصولی شهرها، توسعه […]

مشکل ترافیک شهری و کمبود جای پارک خودرو، تنها مختص کلان‌شهرهای ایران نیست بلکه برای برخی شهرهای کوچک و بنادر از جمله گناوه هم دردسر ساز می‌شود، موضوعی که باعث شده بسیاری از شهروندان، مسافران و گردشگران بارها از نبود پارکینگ عمومی در این شهر ساحلی گلایه‌ کنند.

افزایش جمعیت، رشد غیر اصولی شهرها، توسعه تجاری و گردشگری بندر گناوه از یک طرف و افزایش شمار خودروها از طرف دیگر باعث شده تا برای کاهش ترافیک آزاردهنده در این شهر، پارکینگ عمومی بویژه طبقاتی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، مورد توجه قرار گیرد، اما مشکل نبود چنین ظرفیتی در این شهر است.

وجود پارکینگ عمومی به عنوان یک عامل مهم نشان دهنده برنامه ریزی اصولی و سیستماتیک شهری است، اما مشکل کمبود آن درگناوه، شهری کوچک اما تجاری و گردشگرپذیر با خودروهای فراوان، سالیان متمادی همچنان پابرجا است و با روی کار آمدن هر شهردار برای حل این چالش مهم شهری ایده‌هایی مطرح شده اما به سرانجام نرسیده است.

اگر کار ضروری حد فاصل چهار راه مخابرات تا چهار راه بسیج و میدان مرکزی شهر بویژه در ساعت ۱۰ تا ۱۳ و پنج تا هشت شب داشته باشید، شاهد ترافیک طولانی خواهید بود، طوری که به سختی و اتفاقی می‌توانید، کنار خیابان جای پارکی پیدا کنید و یا اینکه در کوچه‌های اطراف مکانی پیدا شود.

در چهار راه ناخدا حمزه  هم قرار گرفتن بخشی از سایت تجاری شهر در این منطقه بدون در نظر گرفتن پارکینگ عمومی در سال‌های گذشته، مشکلات متعددی  را در حوزه ترافیک شهری پدید آورده  و اضافه شدن درمانگاه تامین اجتماعی نیز این مشکل را تشدید کرده است.

بیشتر مسیرها و خیابان‌های اصلی و فرعی منتهی به میدان مرکزی امام( ره )  گناوه هم فاقد پارکینگ است، این مسیر محل تردد وسایل نقلیه به سمت بازار و علاوه بر آن استقرار اداراتی نظیر شهرداری و راهنمایی و رانندگی، دارایی، دادگستری و آتش نشانی، اماکن درمانی و داروخانه‌های متعددی را در برمی‌گیرد که پارکینگی وجود ندارد.

جای خالی پارکینگ عمومی در بندر تجاری و گردشگری گناوه

همچنین برخی  شتریان ساکن در این شهرستان و هموطنان برای خرید از مجتمع‌های تجاری برای پارک کردن خودروهای خود باید مدت زمانی طولانی را برای پیدا کردن جای پارک وسیله نقلیه خود صرف کننند، چه بسا نبود جای مناسب باعث می‌شود تا مشتریان از خرید خود منصرف شوند و یا اینکه مجبور به پارک دوبل و حتی سوبل شوند که به آشفتگی و بی نظمی ترافیکی دامن می زند.

اتلاف وقت و کلافگی شهروندان و رانندگان در ترافیک مرکزی شهر و سلب آسایش ساکنان خیابان‌ها و کوچه‌های بافت مرکزی شهر را می توان از دیگر تبعات نبود پارکینگ در این شهر که آوازه آن در کشور پیچیده است، دانست.

وجود پارکینگ‌های کوچک و متوسط در کوچه های منتهی به میدان مرکزی و بازار تجاری، جوابگوی‌حجم وسایل نقلیه موجود نیست این درحالی است که بیشتر آنها دارای امکانات حداقلی نیست و امنیت هم ندارند.

از طرف دیگر عده‌ای با بستن کوچه و گذرگاه‌های عمومی از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرده و از مردم بابت کرایه مبلغی درخواست می کنند که این اقدام غیرقانونی است و باید از به وجود آمدن پارکینگ‌های غیر استاندارد و فاقد امکانات مطلوب جلوگیری به عمل آید.

حداقل انتظار شهروندان از شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط این است که از احداث هرگونه مجتمع تجاری، مسکونی بدون ایجاد زیر ساخت‌ها از جمله پارکینگ جلوگیری شود.

کمبود پارکینگ مشکلات ترافیکی در شهر ایجاد کرده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گناوه گفت: با توجه به اینکه کمبود پارکینگ از عمده مشکلات ایجادشده در ایجاد ترافیک در شهر است، از شهرداری انتظار داریم در زمان اخذ مجوز برای احداث مجتمع های تجاری جدید، احداث پارکینگ را در اولویت قرار دهد.

سرهنگ دوم ابراهیم احمدی بیان کرد: مجموعه شهرداری در زمینه بحث ترافیکی همواره همکاری با پلیس داشته و هر کجا نیاز به تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی هشدار دهنده بوده دریغ نکرده است.

جای خالی پارکینگ عمومی در بندر تجاری و گردشگری گناوه

وی اظهارکرد: باتوجه به کمبود پارکینگ در شهر که مشکلات ترافیکی ایجاد کرده است، برای برون رفت از این موضوع در برهه کنونی بکارگیری یک دستگاه خودرو دوربین دار ثبت تخلفات و تجهیزات الکترونیکی بسیار ضروری است.

احداث پارکینگ طبقاتی راه حل ترافیک گناوه است

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه یکی از راهکارهای  برون رفت از مشکلات ترافیکی را  احداث پارکینگ عمومی از جمله طبقاتی عنوان کرد و گفت: نبود پارکینگ لازم باعث ایجاد معضلات و مشکلات عدیده ای هم برای شهروندان و گردشگران در چندین سال اخیر شده است.

هادی خالقی مقدم افزود: یکی از برنامه های در دستور کار شورای اسلامی این شهر موضوع احداث پارکینگ بوده که به شهرداری اعلام شده  است.

وی اظهارداشت: در این ارتباط چندین نقطه شهر را برای ایجاد پارکینگ به شهرداری اعلام شده که نیازمند همکاری اداراتی است که در این نقاط زمین دارند و باید تهاتر صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر گناوه گفت: امیدواریم شهرداری با تعامل و همکاری اداراتی که زمین دارند هرچه زودتر نسبت به احداث پارکینگ در شهر که اکنون نبود آن به یک معضل حاد تبدیل شده است، اقدام کند.

کمبود زمین دلیل معطل ماندن  پارکینگ عمومی در گناوه 

شهردار گناوه گفت: با توجه به اینکه بحث ترافیک یکی از مشکلات اساسی این  بندر است، شهرداری هر جا نیاز بوده ورود و همکاری کرده است.

به گفته جواد رستمی، احداث پارکینگ عمومی به صورت طبقاتی برای خودروها در اولویت جدی شهرداری است و در جلسات استانداری و فرمانداری بارها بر این موضوع تاکید شده اما تنها به علت نبود زمین معطل مانده‌ است.

جای خالی پارکینگ عمومی در بندر تجاری و گردشگری گناوه

وی  افزود: احداث پارکینگ طبقاتی بویژه در محدوده مجتمع های تجاری و ساحل یکی از نیازهای مهم در این شهر است که در حل مشکلات ترافیکی بسیار مفید و  اثرگذار خواهد بود.

رستمی اظهارکرد: با توجه به اینکه شهرداری زمین موردنیاز برای احداث پارکینگ در کنار مجتمع های تجاری ندارد، آماده همکاری برای ایجاد پارکینگ با اداراتی که دارای زمین هستند.

وی بیان کرد: چندین قطعه زمین ملی در شهر برای احداث پارکینگ طبقاتی وجود دارد که مناسب است، اما به همکاری ادارات مربوطه نیاز دارد.

رستمی گفت: اولویت واگذاری زمین‌های ملی موجود در شهر باید به شهرداری که نهادی عام المنفعه است، تعلق گیرد و در این زمینه پیگیری های فراوانی با ادارات مربوطه از جمله راه و شهرسازی و آموزش و پرورش به عمل آمده اما نتیجه‌ای حاصل نشده و هنوز منتظر پاسخ آنها هستیم.

شهردار گناوه اظهارکرد: شهرداری، سه نقطه را که نزدیک ساحل و مجتمع های تجاری قرار دارد برای پارکینگ طبقاتی پیش بینی کرده است که بمحض واگذاری زمین، بلافاصله شروع به احداث می‌کند.

وی بیان کرد:  احداث پارکینگ طبقاتی مزایای زیادی دارد که علاوه بر رفع مشکلات و دغدغه‌های ترافیکی، دسترسی آسان را برای شهروندان و هموطنان در این شهر ایجاد می‌کند و می توانند بدون هیچ‌ گونه دردسری به امور خود بپردازند.

رستمی افزود: بازگشایی گذر در چندین نقطه شهر کمک بسیار زیادی در روان سازی ترافیک می‌کند که در این ارتباط شهرداری در برخی نقاط اقدام کرده است.

وی  گفت: چندین گذر دیگر که منازل مردم در مسیر آن وجود دارد، باید بازگشایی شود که مراحل قانونی آن در حال انجام است.

شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از نقاط گردشگرپذیر و تجاری در جنوب کشور است.

منبع خبر