جشنواره خوراکی‌های سنتی و صنایع دستی میبد گشایش یافت

جشنواره خوراکی‌های سنتی و صنایع دستی عصر روز جمعه با حضور مجید بهارستانی شهردار میبد در راسته بازار میبد واقع در بافت سنتی این شهرستان افتتاح شد و تا روز ۵ فرودین دایر است. در این جشنواره انواع خوراکی های بومی و سنتی میبد از جمله آش، شولی، مشتُک، حلوا، نان فطیر و قلیه و […]

جشنواره خوراکی‌های سنتی و صنایع دستی عصر روز جمعه با حضور مجید بهارستانی شهردار میبد در راسته بازار میبد واقع در بافت سنتی این شهرستان افتتاح شد و تا روز ۵ فرودین دایر است.

در این جشنواره انواع خوراکی های بومی و سنتی میبد از جمله آش، شولی، مشتُک، حلوا، نان فطیر و قلیه و همچنین صنایع و هنرهای دستی کاربافی، عروسک بافی، سبد بافی و روغنگیری به نمایش گذاشته شده‌است.

راسته بازار شامل بیش از ۱۰۰ حجره است و در قدیم مکان خرید و فروش بود و بسیار رونق داشت، این مکان سنتی  بین نارین قلعه و کاروانسرای شاه عباسی واقع و محل اتصال این مکان‌های تاریخی ، مسجد جامع ، محله کوچُک و محله بشنیغان و محل گذر هیات سنتی عزاداری شاه حسن شاه حسین است.

از سال ۹۸ احیای راسته بازار شروع شد و بعد از مدتی  به دلیل کمبود اعتبار عملیات احیای آن متوقف شد .

مجید بهارستانی شهردار میبد در آیین افتتاح جشنواره خوراکی های سنتی از تامین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل راسته بازار با پیگیری‌های سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: به دنبال تامین اعتبار مورد نیاز از سوی شهرداری نیز تکمیل عملیات احیای این مکان سنتی در دستور کار اداره میراث فرهنگی و شهرداری قرار می‌گیرد.

مدیر گروه خوراکی‌های سنتی میبد نیز گفت: ۱۴ غرفه صنایع و هنرهای دستی در این نمایشگاه دایر شده، همچنین خوراکی‌های سنتی و بومی شهرستان از جمله آش شکمبه، ترحلوا، قلیه کدو، بزماش، کماچ، نان خشک تنوری، نان خشک جو، لطیر ورنیامده، گوجه بادمجان، ترحلوا، کشک و بادمجان، شیربرنج، مشتُک، کله‌جوش، دونُک و  شولی به معرض نمایش و فروش گذاشته شده‌است.

طاهره علمچی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی خوراکی های سنتی میبد و به ثبت ملی و جهانی رساندن تعدادی از آنها بیان کرد.

میبد بیش از ۱۷ محله دارد و مرکز ۱۰۷ هزار نفری این شهرستان در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

منبع خبر