حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

این روزها کوچه پس کوچه‌های شهر بوی محرم گرفته، کوی و برزن لباس سیاه بر تن کرده و شور و عشق حسینی در هر گوشه شهر به چشم می‌آید.

حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

این روزها کوچه پس کوچه‌های شهر بوی محرم گرفته، کوی و برزن لباس سیاه بر تن کرده و شور و عشق حسینی در هر گوشه شهر به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حال و هوای محرمی شهر را می‌توان از دیوارپوش‌های سیاه و پرچم‌های برافراخته بر سر در مغازه‌ها و خانه‌ها فهمید، اما این روزها که شیوع کرونا بر کشور سایه انداخته و جان می‌ستاند، برگزاری مراسم‌های عزاداری مانند قبل میسر نیست فضای شهر باید عاشورایی شود.

بر همین اساس شهرداری اصفهان شهر را سیاه‌پوش کرده و اکنون در جای‌جای شهر نشانه‌های عزاداری عاشورا به چشم می‌خورد؛ از سویی داربست‌های فلزی برپا شده و عطر اسپند و برافراشتن پرچم‌های سیاه همه شهر را با نوای حسینی عجین کرده است.

حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

شهر سیاهپوش شد

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: فضاسازی شهری در همه شهر مانند سال‌های گذشته با انجام فعالیت‌ها بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی، انجام شده و شهر یکپارچه سیاهپوش شده است؛ البته مجموعه این فعالیت‌ها با هماهنگی هیئت‌های مذهبی و بر اساس سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان اجرایی شده است.

وی ادامه می‌دهد: همزمان با ایام سوگواری محرم ابر پرچم یا حسین(ع) ویژه آغاز سیاه‌پوشی ماه محرم در میدان لاله به اهتزاز درآمد و فعالیت ستاد شهر حسینی شهرداری اصفهان به صورت رسمی آغاز شد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: صد درصد ظرفیت تک پایه‌های تبلیغات شهری در اختیار تبلیغات هیئت‌ها قرار گرفته است علاوه بر آن ۱۰۰ جفت لمپوست با طرح‌های هفتگانه با شعار ” نسل به نسل در پناه حسینیم” مزین شده است، با همکاری حوزه هنری گالری شهری (شامل ۵۵ عدد استرابورد) با ۱۷ طرح ” نسل به نسل در پناه حسینیم” اکران شده است. از سوی دیگر عرشه پل محل گلستان شهدا و پل ۲۵ آبان نیز به این موضوع اختصاص یافته است.

حجتی خاطرنشان می‌کند: مجموعه طرح‌های گرافیکی اداره کل ارتباطات شهرداری اصفهان ویژه ایام محرم نیز با طرح‌هایی از نوحه‌های قدیمی در نقاط مختلف شهر نصب شده که شامل شش طرح است و در حدود ۲۰۰ نقطه از شهر به چشم می‌خورد همچنین دیواره پازلی ساختمان ارگ جهان نما به طرح محرم و نوشته “زیر عَلَمت امن‌ترین جای جهان است” آراسته شده است.

وی تاکید می‌کند: فضاسازی داخل و خارج ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان و میدان امام حسین(ع) نیز از دیگر اقدامات برای این ایام است همچنین سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان از نهایت ظرفیت تبلیغاتی و فضاآرایی شهری خود برای ایام محرم استفاده کرده است.

حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

نصب ۱۵۰۰ پرچم در معابر مناطق ۱۵ گانه

غلامرضا ساکتی رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این باره می‌گوید: شهرداری با تلاش همکاران در مناطق ۱۵ گانه در خصوص سیاه‌پوش کردن شهر اقدامات لازم را انجام داده است، در این راستا ۱۵۰۰ پرچم سیاه و سبز در معابر مناطق پانزده‌گانه نصب شده است همچنین نصب ۶۰۰ پلاکارد با موضوع و مفاهیم محرم در سطح مناطق و نقاط مختلف شهر انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: میز خدمت الکترونیکی به نشانی My.isfahan.ir فعال شد تا علاقه مندان بتوانند برای درخواست مجوز برپایی داربست و ایستگاه‌های نما و نوا از این طریق به صورت الکترونیکی اقدام کنند، زیرا امسال مانند سال گذشته به جای برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی در شهر و بر اساس سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی، ایستگاه‌های نما و نوا برپا شده است تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود در این ایستگاه‌ها نوحه پخش خواهد شد و برای جلوگیری از شیوع کرونا اجازه توزیع نذورات وجود ندارد.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: در این ایام بیش از ۳۰۰ مورد مجوز صادر شده که ۲۰۰ مورد آن برای ایستگاه‌های نما و نوا و مابقی برای محل برگزاری مراسم است.

حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

نصب المان‌های اشک در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان

حسن موذنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در خصوص آماده سازی فضای شهر اصفهان برای ایام محرم و عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان اظهار می‌کند: شهرداری اصفهان همواره در مناسبت‌های مختلف، شهر را متناسب با ایام فضاسازی کرده است در همین راستا المان‌های اشک در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان نصب شده است و روی آن‌ها عبارت «یا قتیل العبرات» و ترجمه آن با معنای «ای کشته اشک‌ها» نگارش شده است.

وی با اشاره به اینکه دیواره پازلی ارگ جهان نما در میدان امام حسین(ع) به مناسبت ایام محرم، تغییر کرد، می‌گوید: دیواره پازلی متناسب با ایام محرم خواهد بود و شعر «داریم با حسین، حسین پیر می‌شویم، خوشحال از این جوانی از دست داده‌ایم» روی آن نگارش خواهد شد.

حال و هوای محرم در کوچه پس کوچه‌های نصف جهان

برنامه‌های فرهنگی محرم ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان به برنامه‌های ایام محرم اشاره می‌کند و می‌گوید: انتشار و توزیع کتابچه‌های «معماری و محرم»، مجموعه کلیپ‌های «نجواهای در گلو مانده» – با محوریت معرفی زنان عاشورایی، تولید نماهنگ ویژه محرم، نمایش صحنه‌ای طوفان و نمایش خیابانی و انتشار یادمان عاشورای حسینی، خرید و توزیع ۱۲۰ هزار ماسک برای بیماران خاص و مناطق محروم، فراخوان عمومی ویژه ماه محرم صفر و حمایت مالی از کانون‌های فرهنگی و سمن‌ها، تخصیص ۳۳۰ تابلو گالری شهری به موضوع محرم، نمایشگاه محرم در ایستگاه مترو امام حسین(ع) و بیمارستان عیسی بن مریم و ساخت و پخش ویدئوهای در تعزیت یار، “رفیق قدیمی”، مسابقه کتابخوانی دیجیتالی “عاشورا و انتظار” از جمله برنامه‌های فرهنگی شهرداری در ایام محرم است.

وی ادامه می‌دهد: پشتیبانی هیئت‌های مذهبی جهت برگزاری هرچه بهتر مراسم سوگواری، گلچین محرم (ارسال آثار کودکان در فضای مجازی)، جلوه سوگ (تهیه نماهنگ)، ترنم عاشقی (مسابقه مداحی)، قاب عاشقی (مسابقه عکاسی)، غربت عاشورا، مسابقه مجازی نواهای عاشورایی از جمله اقدامات ویژه ماه محرم بوده که از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی شده است.
 

کد محتوا ۳۷۰۵۱

برچسب ها