حال و هوای نوروز در بندرعباس

این روزها در شهر ساحلی بندرعباس با آغاز سال نو، شور و هیجان خاصی در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. چادرهای برپا شده در پارک‌های ساحلی و ترافیکی که از ازدحام انسان‌ها و وسایل نقلیه در خیابان‌ها ایجاد شده نیز نویدبخش ورود مسافران نوروزی به این شهر است. بندرعباس یکی از شهرهای ساحلی کشور […]

این روزها در شهر ساحلی بندرعباس با آغاز سال نو، شور و هیجان خاصی در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. چادرهای برپا شده در پارک‌های ساحلی و ترافیکی که از ازدحام انسان‌ها و وسایل نقلیه در خیابان‌ها ایجاد شده نیز نویدبخش ورود مسافران نوروزی به این شهر است.

بندرعباس یکی از شهرهای ساحلی کشور است که به دلیل آب و هوای مطبوعی که در ایام عید و ماه‌های بهمن و اسفند دارد، همواره مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند؛ از این رو یکی از اولویت‌های شهرداری بندرعباس در ماه‌های پایانی سال، توسعه و تقویت مکان‌های ورزشی و تفریحی در سواحل و بوستان‌های ساحلی است

در بندرعباس که مردم آن به میهمان‌نوازی مشهور هستند، با وجود آب و هوای بهاری، داشتن نعمت دریا، سواحل و کوه‌های زیبا و بکر، جزایر چهارده‌گانه به‌ویژه قشم، کیش و هرمز، آبشارها، جنگل‌های حرا و چندل، آثار باستانی و بقاع متبرکه، عید نوروز حال و هوای متفاوتی دارد.

در این ایام، مردم بندرعباس بعد از عید دیدنی، با در دست داشتن شیرینی، میوه و گلاب به مزار اهل قبور به‌ویژه شهدا و اموات نزدیک می‌روند و با روشن کردن عود، شمع، عنبر و پخش کردن شیرینی، قرائت فاتحه و قرآن و ریختن گل و گلاب روی قبور مردگان، فرا رسیدن عید نوروز را به آنان تبریک می‌گویند و یاد عزیزان از دست رفته خود را گرامی می‌دارند.

روز سیزدهم فروردین‌ماه (سیزده‌بدر) نیز که آخرین روز عید به شمار می‌رود و از مهم‌ترین وجه اشتراک فرهنگی سرتاسر ایران زمین است، با تفاوت اندکی در هر شهر و روستا برگزار می‌شود؛ به‌طوری که بندرعباسی‌ها نیز مانند مردم دیگر نقاط، برای از بین بردن نحسی سیزده به خارج از شهر می‌روند؛ البته عده‌ای از مردم یک روز قبل خانه‌های خود را ترک می‌کنند و به باغ‌ها، روستاها، قدمگاه‌ها و زیارت‌گاه‌های اطراف شهر می‌روند و بعد از خوردن ناهار به کنار ساحل، چشمه و قنات رفته و به آبتنی‌کردن و بازی و تفریح می‌پردازند و سبزه‌ای را که با خود برده‌اند، گره می‌زنند؛ با این نیت که گره از کارشان گشوده شود.

با توجه به اینکه بندرعباس همه ساله مقصد بسیاری از گردشگران است، در آستانه نوروز و سال جدید با اقدامات متعدد از سوی شهرداری این کلان‌شهر نونوار می‌شود.

حال و هوای نوروز در بندرعباس

پیش‌بینی ورود حدود ۱۱ میلیون مسافر به بندرعباس و هرمزگان

مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس با بیان اینکه از حدود دو ماه پیش با تشکیل ستاد استقبال از بهار در مجموعه شهرداری، شهر را برای حضور میهمانان و گردشگران نوروزی آماده کردیم، می‌گوید: آماده‌سازی بوستان‌ها و پارک‌های ساحلی، روشنایی پارک‌ها، مجهز کردن سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ها در پارک‌ها و بوستان‌ها و ایجاد غرفه‌هایی برای خرید مایحتاج مردم در پارک‌ها از جمله اقدامات شهرداری برای حضور میهمانان در شهر بندرعباس است.

وی با تاکید بر اینکه المان‌های بسیاری در شهر نصب شده و ورودی‌های شهر در حال ساماندهی است، می‌افزاید: در ورودی شهر بندرعباس با همکاری جمعیت هلال احمر استان، بروشورهایی جهت معرفی جاذبه‌های این شهر به مسافران نوروزی آماده شده است.

حال و هوای نوروز در بندرعباس

شهردار بندرعباس تصریح می‌کند: با توجه به اینکه دو سال کرونا را پشت سر گذاشتیم و در این مدت، تقریباً میزان مسافرت‌ها کمتر شده بود، برای ایام نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی پنج تا ۱۱ میلیون مسافر برای شهر بندرعباس و استان هرمزگان شده است.

وی ادامه می‌دهد: نمایشگاه صنایع‌دستی با نام «نوروزگاه شهر بندرعباس» در محل پارک غدیر واقع در زیر پرچم جهت معرفی صنایع‌دستی و آئین‌های سنتی تشکیل شده است که با حضور هموطنان، برنامه‌های زیبا و جذابی در این محل برگزار می‌شود.

نوبانی با بیان اینکه در ایام نوروز، تردد خودروها در ساحل سورو بندرعباس ممنوع است، تاکید می‌کند: ستادهای اسکان در ایام نوروز در مناطق چهارگانه شهرداری بندرعباس فعال است و برنامه‌ریزی مناسبی برای میزبانی از گردشگران نوروزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه گل‌های فصلی برای استقبال از بهار در مناطق چهارگانه شهرداری کاشته شده است، تصریح می‌کند: دست‌فروشان در ایام نوروز، ساماندهی می‌شوند تا علاوه بر ساماندهی جلوه‌های بصری شهری، آسیبی به فعالیت آنان وارد نشود.

شهردار بندرعباس با تاکید بر اینکه در سال گذشته با حمایت‌های شورای اسلامی شهر بندرعباس، پروژه‌های نیمه‌تمام مثل پل قدس افتتاح شد، بخشی از طرح‌های گردشگری به بهره‌برداری رسید و بخشی دیگر در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، می‌افزاید: در حوزه زیباسازی شهر نظافت و فضای سبز اقدامات مناسبی صورت گرفته است؛ همچنین حدود ۵۰ آلاچیق بومی در ساحل ایجاد شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از مردم شهر بندرعباس درخواست می‌کنیم در حوزه‌های مختلف شهری همچون پسماند، نظافت شهری و فضای سبز به مجموعه‌ی شهرداری کمک کنند تا شاهد آبادانی و توسعه این شهر باشیم.

به نظر می‌رسد هنوز چنان که باید، از ظرفیت‌های گردشگری بندرعباس استفاده نشده است؛ زیرا می‌توان با اجرای طرح‌های مختلف، ساحل بندرعباس را با ایجاد امکانات رفاهی، به بهترین شکل ممکن برای استفاده شهروندان و گردشگران مهیا کرد.

در حال حاضر غیر از چند دیوارنگاره در بلوار ساحلی و رنگ‌آمیزی جداول خیابان‌ها و معابر و تأمین نور بوستان‌ها که ربطی به آغاز سال جدید ندارد، هیچ طرح ابتکاری و جدیدی برای عید نوروز از سوی ستاد استقبال از بهار شهرداری دیده نمی‌شود.

منبع خبر