خدمات شهری در کشور متناسب با افزایش جمعیت شهری نیست

علیرضا عباس‌نیا شهردار ابهر گفت: امکانات و خدمات شهری در کشور متناسب با افزایش جمعیت شهرها نیست. علیرضا عباس‌نیا پنجشنبه گذشته (۲۶ اسفندماه) در مراسم تودیع و معارفه شهرداران ابهر با بیان اینکه حوزه مدیریت شهری، حوزه‌ای پرچالش، پیچیده و بسیار مهم و تاثیرگذار بر کیفیت زندگی مردم است، اظهار کرد: این حساسیت از آنجا […]

علیرضا عباس‌نیا شهردار ابهر گفت: امکانات و خدمات شهری در کشور متناسب با افزایش جمعیت شهرها نیست.

علیرضا عباس‌نیا پنجشنبه گذشته (۲۶ اسفندماه) در مراسم تودیع و معارفه شهرداران ابهر با بیان اینکه حوزه مدیریت شهری، حوزه‌ای پرچالش، پیچیده و بسیار مهم و تاثیرگذار بر کیفیت زندگی مردم است، اظهار کرد: این حساسیت از آنجا ناشی می‌شود که یک انسان از بدو تولد تا مرگ با شهرداری ارتباط مستقیم و موضوعی دارد.

وی با اشاره به اینکه از زمان پایه‌گذاری شهرداری‌ها تاکنون اصلاحاتی نسبت به قوانین شهرداری‌ها وضع شده است که در این اصلاحات بیشتر بر موضوعات سخت‌افزاری تاکید شده است، افزود: در اصلاحات و علم امروز دنیا، حوزه نرم بر حوزه سخت چربش دارد.

این مسئول با بیان اینکه جمعیت شهری ایران قبل از دهه ۵۰ نزدیک به ۳۰ درصد و جمعیت روستایی نزدیک به ۷۰ درصد بود، ادامه داد: از دهه ۵۰ به بعد تا به امروز این نسبت در کشور برعکس شده است، به گونه‌ای که جمعیت شهری به بالای ۷۰ درصد و جمعیت روستایی نیز به ۳۰ درصد رسیده است که با توجه به همین موضوع باید توجه داشت زیرساخت‌ها در جهت توسعه و رفاه عدالت اجتماعی و بنیان‌های شهری به چه شکلی پیش رفته است.

شهردار ابهر با یادآوری اینکه در حال حاضر متوسط نرخ رشد شهرنشینی در دنیا ۵۰ به ۵۰ است، اضافه کرد: با بررسی‌هایی که توسط موسسه‌های زیرمجموعه سازمان ملل صورت گرفته است، پیش‌بینی شده در سال ۲۰۵۰ نرخ متوسط جمعیت شهرنشینی به ۷۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرها با پدیده افزایش نرخ جمعیت در کشور مواجه‌ است، تصریح کرد: این امر در حالی است که امکانات و خدمات متناسب با جمعیت شهری نبوده است.

عباس‌نیا با یادآوری اینکه یکی از مشکلات شهری که تقریباً همه شهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث عبور و مرور و ترافیک شهری است، متذکر شد: متاسفانه در ابهر نیز با توجه به همه ظرفیت‌هایی که وجود دارد، این موضوع یکی از مطالبات جدی مردم است، زیرا ارتباط نزدیکی با ارتقای کیفیت زندگی افراد داشته و نیازمند اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جدی است.

شهردار ابهر با توضیح این مطلب که حوزه پسماند و تفکیک زباله نیز از دیگر مطالبات شهروندان ابهری است، عنوان کرد: جمع‌بندی همه خدمات باید به سمتی باشد که توسعه اجتماعی و عدالت را برای شهر رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه ابهر ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه دارد و این موضوع نیز به معنای توسعه خالی و صِرف نبوده، بلکه توسعه پایدار مد نظر است، خاطرنشان کرد: در دل این توسعه باید هم عدالت دیده شده و هم موضوعات و چالش‌های مبتلابه شهروندان دیده و در جهت کنترل و رفع آن‌ها اقدام شود.

در ادامه این مراسم، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری زنجان نیز با بیان اینکه از موضوعات مهمی که باید در شهرداری مد نظر قرار گیرد، تکریم ارباب‌رجوع و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی است، گفت: همه این موضوعات باید به سمت پیشرفت و توسعه سوق یابد.

محمدرضا نیازی با بیان اینکه از دیگر موضوعاتی که باید در شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد، موضوع توزیع متناسب امکانات است، ادامه داد: در این زمینه باید به مناطق کم‌برخوردار که امکان رشد و توسعه برای‌شان متصور است، توجه ویژه شود.

وی با توضیح این مطلب که بازآفرینی شهری نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در ابهر با جدیت دنبال شود که در این زمینه برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کاهش تلفات درون‌شهری و ترافیک، توجه به زیست شهری و توسعه فضای شهری نیز از دیگر موضوعاتی است که شهرداری‌ها باید با جدیت آن را دنبال کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ابهر نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در ۲۸ خردادماه امسال، ملت بزرگ ایران اسلامی بار دیگر با درک صحیح حساسیت سیاسی کشور و با حضور پرشور و حماسی خود، نقطه عطف دیگری را در تاریخ کهن این کشور خلق کردند تا با انتخاب دولت انقلابی، به یاوه‌سرایی‌های دشمنان پاسخی کوبنده دهند و با انتخاب شورای اسلامی شهر و روستا، تصمیم‌گیری‌های شهری را نیز به دست منتخبان خود بسپارند تا ثابت کنند که سرنوشت کشور را خودشان رقم می‌زنند.

خدیجه نوروزی با اشاره به تاخیر به وجود آمده در انتخاب شهردار ابهر و اداره شهر به صورت سرپرستی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه خللی در ارائه خدمت به شهروندان، افزود: تاخیر در معرفی شهرداری، مردم ابهر را آزرده‌خاطر کرد، هر چند این تاخیر از حساسیت اعضای شورا برای انتخاب شهردار موفق و در شان مردم نجیب ابهر بود که امیدواریم با معرفی شهردار از امروز روند عمران و آبادانی شهر شتاب بیشتری به خود ببیند تا رضایت و تلخی این تاخیر به شیرینی مبدل شود.

در پایان این مراسم محمدرضا ذوالقدری‌ها تودیع و علیرضا عباس‌نیا به عنوان شهردار جدید ابهر معرفی شد.

منبع خبر