خروج منطقه١٨ تهران از بن بست!

پروژه‌های در دست ساخت و منتظر افتتاح در منطقه١٨، شاید لقب عمرانی داشته باشند و این معاونت مسئولیت اجرای آنها را برعهده داشته باشد، اما در حقیقت اقداماتی هستند برای بهبود اوضاع حمل‌ونقل خودروها و کاستن از بار ترافیکی در سطح معابر. در همین رابطه در گفت و گو با مهندس فرجاد احمدی راد، معاون […]

پروژه‌های در دست ساخت و منتظر افتتاح در منطقه١٨، شاید لقب عمرانی داشته باشند و این معاونت مسئولیت اجرای آنها را برعهده داشته باشد، اما در حقیقت اقداماتی هستند برای بهبود اوضاع حمل‌ونقل خودروها و کاستن از بار ترافیکی در سطح معابر. در همین رابطه در گفت و گو با مهندس فرجاد احمدی راد، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردارمنطقه١٨  از اوضاع ترافیکی و وضعیت خیابان‌ها و به طور کلی از شرایط، امکانات و بخشی از دستاوردهای حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک این منطقه با خبر می شویم.

بخشی ازپروژه‌های عمرانی به شکل بارزی بر مسائل ترافیکی و حمل‌ونقل متمرکز شده است. پیش از این چه مشکلاتی برای رفت‌وآمد شهروندان وجود داشت؟

منطقه ۱۸ از ۴ سو با ۴ بزرگراه و آزادراه بزرگ احاطه شده است. در گذشته دسترسی سهل و آسان به این راه‌های اصلی به سادگی میسر نبود و به دغدغه شهروندان  تبدیل شده بود. از سوی دیگر برای ایجاد امکانات و تغییرات در این محدوده ها به ویژه آزادراه‌ها مشکلاتی وجود دارد و هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهرداری می‌گذارد. اما با این حال اینگونه امور با بررسی کارشناسان معاونت‌های فنی و عمران و ترافیک، نقشه و طرح‌های اولیه آماده و پس از تایید، به نوبت در دستور کار قرار گرفته است.

پیش از این منطقه به نوعی محصور شده بود و دسترسی و خروج از آن برای شهروندان بسیار دشوار بود. اما با اجرای این پروژه‌ها، ۴ بخش منطقه۱۸ به هم متصل می‌شوند. مسیرهای شمالی و جنوبی‌و شرقی و غربی، برای سهولت رفت‌وآمد ساکنان و جلوگیری از ورود بار ترافیکی به داخل این منطقه گسترش و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این پروژه‌ها بنا به درخواست مردم و شورایاری‌ها به اطلاع شهردار منطقه۱۸ رسید و او هم در تبیین سیاست‌های مدیریت شهری، رفع مشکلات راه‌های عبور و مرور و معضلات ترافیکی را در دستور کار معاونت‌ها گذاشته است.

آیا با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها مشکلات رفع می‌شود یا باز هم باید منتظر پروژه‌های بیشتری برای حل مشکلات عمده ترافیکی منطقه باشیم؟

ما تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار می‌گیریم اما مسائل زیادی دخیل هستند که می‌توانند مشکلات جدیدی به وجود بیاورند. تولید روزافزون خودروها مسئله اصلی‌ترافیک درکشور است که به شهرداری مربوط نمی‌شود. تلاش ما هم رفع مشکلاتی است که مدت‌هاست مردم با آن درگیرند. مردم خود خواستار رفع این معضلات بودند و ما هم نمایندگان آنها را در جریان فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم. در مراحل ساخت؟، شورایاران منطقه از نزدیک نحوه پیشبرد کار را مشاهده می‌کردند و معاون فنی و عمران منطقه هم در این بازدیدها توضیحاتی به آنها می‌دادند تا از جریان کار مطلع شوند.

این فعالیت‌ها را به چه شکلی به اطلاع مردم می‌رسانید؟ مثلا اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی مسیرهای مسدود و راه‌هایی که افتتاح می شوند.

شورایاران اولین پل ارتباطی ما با مردم هستند. یک پروژه زمانی که در حال انجام است و مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد حتما مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. با این حال ما سعی می‌کنیم از طریق رسانه‌های محلی، شبکه های اجتماعی و همچنین همشهری آنلاین مراحل کار را مرحله به مرحله به اطلاع مردم برسانیم. برای مثال در افتتاح زیرگذر الغدیر- بلوار معلم، با همکاری‌هایی که با رادیو پیام و رادیو شهر داریم، از یک هفته قبل از اجرای این پروژه، محل و راه‌های دسترسی و مسیرهای منتهی به آن بارها تکرار خواهد شد تا مردم و افرادی که در این مسیرتردد دارند، از آن مطلع شوند. برای جلوگیری از حوادث رانندگی هم حتما پیش و پس از آن برای جلب توجه رانندگان به مسیرها تابلوهای هشدار  و راهنما هم نصب می‌شود.

به غیر از مسائلی که به راه و مسیرهای حرکت خودروها مربوط می‌شود، عمده مشکلات ترافیکی در منطقه۱۸ چیست؟

تردد خودروهای سنگین در روز یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی در منطقه١٨ محسوب می‌شود. این خودروها بخش عمده‌ای از انتقال بار و اقلام در کشور را بر عهده‌دارند و نمی‌توان مانع حرکت آنها شد. از سوی دیگر رانندگانی که به منطقه ما می‌رسند، چه رانندگان خودروهای سبک و چه سنگین، معمولا خسته هستند و مسیری طولانی را تا رسیدن به اینجا پشت سر گذاشته‌اند. ‌گاهی دقت کافی را ندارند و حوادثی را به وجود می‌آورند که با چند ساعت استراحت می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

درباره یک اتفاق خوب که در چند ماه اخیر در منطقه۱۸ افتاده است صحبت کنید و علت آن را توضیح دهید.

در چند ماه اخیر که با حمایت و همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور طرح جمع آوری گاردریل ها در بزرگراه ها و همچنین جایگزینی نیوجرسی های بتونی انجام شده به نحو چشمگیری آمار تصادفات رانندگی و همچنین تعداد جان باختگان و تلفات رانندگی در این بزرگراه ها از جمله آزادگان که به تعبیر رانندگان به جاده مرگ شهرت داشته، کاهش چشمگیری داشته و به نظر می رسد که در سال ۱۴۰۱ نیز با تکمیل این پروژه این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

در پایان از اقدامات انجام شده در یکماه اخیر در طرح استقبال از بهار و همچنین تدابیر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه۱۸ در ماه مهمانی خدا و ماه مبارک رمضان که مقارن شد با بازگشایی مدارس و آموزشگاه ها صحبت کنید.

با تلاش همکاران و پرسنل این معاونت قداماتی که در طرح استقبال از بهار که ار ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ به صورت مستمر و مداوم انجام شده شامل مواردی همچون شست و شو و نظافت المان ها و امکانات ترافیکی از جمله ایستگاه های تاکسی و اتوبوس، تابلوها و علائم ترافیکی، ایمن سازی، خط کشی معابر، مرمت و رنگ آمیزی تجهیزات ترافیکی در ایستگاه های تاکسی، اتوبوس های تندرو و همچنین نگهداشت علائم عمودی و ترافیکی در محدوده بزرگراه ها و شبکه های ارتباطی و مواصلاتی به طور شبانه روزی انجام شده است.

از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان و همچنین بازگشایی مدارس و آموزشگاه ها در منطقه۱۸ اجرای طرح خط کشی و باز پیرایی علائم ترافیکی در محدوده و مقابل همه مدارس و مساجد انجام شده تا شهروندان برای رفت و آمد به این مکان ها در امنیت باشند و رانندگان عبوری نیز با احتیاط کامل تردد داشته باشند.

منبع خبر