خروج منطقه ۱۸ تهران از بن‌بست

فاز نخست عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱به بهره‌برداری می‌رسد. این معبر بزرگراهی که از بزرگراه آزادگان شروع شده و به میدان جانبازان ختم می‌شود، تاکنون بیشتر از ۸۰درصد پیشرفت داشته است. فاز نخست عملیات احداث بزرگراه بروجردی یک معبر بزرگراهی ۳/۸کیلومتری است. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اتمام فاز نخست […]

فاز نخست عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱به بهره‌برداری می‌رسد. این معبر بزرگراهی که از بزرگراه آزادگان شروع شده و به میدان جانبازان ختم می‌شود، تاکنون بیشتر از ۸۰درصد پیشرفت داشته است. فاز نخست عملیات احداث بزرگراه بروجردی یک معبر بزرگراهی ۳/۸کیلومتری است. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اتمام فاز نخست این پروژه منوط به تملک و آزادسازی به‌موقع معارضات ملکی است. به‌نظر می‌رسد مذاکرات برای تملک و آزادسازی اراضی معارض نتیجه‌بخش خواهد بود تا کمتر از ۲ماه دیگر بخش نخست بزرگراه بروجردی به بهره‌برداری برسد. عباس شعبانی در این رابطه به همشهری گفت: «عملیات عمرانی در تمام مقاطع بدون معارض فاز نخست بزرگراه شهیدبروجردی ادامه دارد و تلاش خواهد شد بخشی از پروژه که منوط به تملک و آزادسازی معارضات ملکی است، به‌موقع برای پایان دادن به فاز نخست این پروژه باشد.» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نقش بزرگراه شهیدبروجردی در شبکه معابر بزرگراهی جنوب‌غرب پایتخت را با توجه به هدف حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل‌ونقلی منطقه ۱۸و ارتباط آن با شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام پراهمیت و اثرگذار توصیف کرد و ادامه داد: «معارضات ملکی موجود در محدوده میدان جانبازان و نیز محدوده تقاطع ۴۵متری کن از موانع اجرایی مهمی است که باید به سرعت از مسیر پیشرفت پروژه برطرف شوند.»
عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی از سال ۱۳۹۱آغاز شده است؛ درحالی‌که در مواقعی این پروژه متوقف شده و در طول ۱۰سال هنوز بخشی از این پروژه هم به بهره‌برداری نرسیده است. در این سال‌ها چندین‌بار مدیریت شهری تغییر کرده است؛ درحالی‌که گام تعیین‌کننده‌ای برای پیشبرد عملیات احداث بزرگراه بروجردی صورت نگرفته است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با انتقاد از این موضوع و اینکه تکمیل طرح‌های بر زمین مانده بزرگراهی در دوره پیشین مدیریت شهری، به‌عنوان طرح‌های ضروری و اولویت‌‎دار دنبال نشده است، گفت: «صرف یک برنامه زمانبندی ۱۰ساله برای احداث یک مسیر بزرگراهی حدود ۵کیلومتری، زمینه‌ساز افت کیفیت زندگی شهروندان در محلات همجوار با برنامه‌های عمرانی دوره ششم مدیریت شهری است.»
البته این پروژه در اردیبهشت سال ۱۳۹۸به پیشرفت ۵۸درصدی رسیده بود، اما پس از آن عملیات احداث بزرگراه بروجردی متوقف شد. در دوره ششم مدیریت شهری این پروژه به‌عنوان یکی از اولویت‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار گرفت و حالا قرار است پیش از پایان دوره ششم مدیریت شهری عملیات پروژه شهید بروجردی به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. به‌گفته عباس شعبانی، تحولات اجرایی در مسیر بزرگراه شهیدبروجردی به دقت در حال پایش است و همکاری میان بخش‌های مختلف مدیریت شهری به‌منظور رفع موانع اجرایی پروژه در بالاترین سطح قرار دارد.
بزرگراه ۵کیلومتری
بزرگراه شهید بروجردی به طول تقریبی ۵کیلومتر و از آزادگان تا بلوار بهار را شامل می‌شود و دارای ۲قطعه است؛ به‌طوری که از اتوبان آزادگان تا تقاطع الغدیر به طول تقریبی ۴کیلومتر و دارای ۵تقاطع غیرهمسطح است. همچنین قطعه دوم از تقاطع الغدیر تا بلوار بهار به طول تقریبی یک کیلومتر دارای ۲تقاطع غیرهمسطح است.
پروژه بزرگراه بروجردی ادامه بزرگراه یادگار امام تا بزرگراه آزادگان است. به‌گفته شهردار تهران، ادامه بزرگراه یادگار امام(ع) تبدیل به سه‌راه می‌شود. بخش غربی مهم‌ترین بخش این بزرگراه است و امکانی را ایجاد می‌کند تا در غرب تهران از بزرگراه یادگار امام(ره) تا انتهای بزرگراه آزادگان، مسیری مستقیم و مطلوب ایجاد شود. علیرضا زاکانی معتقد است که پروژه بروجردی گشایش بسیاری در ترافیک شهر تهران ایجاد خواهد کرد.
این بزرگراه در امتداد آزادراه تهران-ساوه و در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار ۴۵متری بهار است.
یکی از مهم‌ترین نتایج بهره‌برداری از این بزرگراه، اتصال دسترسی بازار آهن به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران-ساوه و در نتیجه حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل‌ونقلی منطقه ۱۸خواهد بود. فاز نخست این پروژه در اولویت اجرا قرار گرفته و تا پایان آبان‌ماه امسال به بهره‎‌برداری می‌رسد تا این منطقه از بن‌بست خارج شود.
بزرگ‌ترین معارض بزرگراه بروجردی
عملیات احداث بزرگراه شهیدبروجردی در شرایطی با موانعی چون معارضین مواجه است که اواخر مردادماه بزرگ‌ترین معارض این پروژه برداشته شد. به‌گفته محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸شهر تهران، با اجرای آرای ماده ۱۰۰معارضین ملکی طرح فرامنطقه‌ای بزرگراه شهیدبروجردی، ملک گاراژ برنا براساس حکم قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰، با رأی قلع و قمع، واقع در زیر گذر دوربرگردان شهیدبروجردی پس از اخذ رأی دیوان عدالت اداری و طی مراحل قانونی، اخذ حکم قضایی و هماهنگی با نیروهای امنیتی و انتظامی، تصرف و در جهت احداث ادامه بزرگراه شهیدبروجردی تخریب شد. جالب اینکه این معارض به گره‌ای چند ساله برای احداث این بزرگراه مهم بدل شده بود. ملک موصوف پیش از این به‌صورت واحدهای تجاری در حال بهره‌برداری و مانع از ادامه احداث بزرگراه شهید بروجردی بوده است.

منبع خبر