خزعلی از طراحی «مرکز عالی زنان و خانواده» در پاسخ به دغدغه‌های رهبری در این حوزه خبر داد

بیانیه تحلیلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در رابطه با ابلاغ نظرات مقام معظم رهبری مدظله العالی نسبت به تثبیت و ارتقاء جایگاه امور زنان و خانواده

بسمه تعالی
محضر رهبر فرزانه و عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با عرض سلام و تحیت
و عرض تبریک بمناسبت اعیاد شعبانیه، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده از حسن توجه و عنایت معظم له به حوزه زنان و خانواده در چارچوب طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر می‌نماید.
تدابیرحکیمانه و برنامه‌ریزی آنجناب برای ایجاد شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده از سال ۱۳۶۶ و در زمان ریاست حضرتعالی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد

و با شرح وظایفی چون:  سیاستگذاری، برنامه‌ریزی ، مطالعه و ارزیابی مستمر ، انجام تحقیقات، طراحی مناسبات بین‌المللی و نقش نظارتی به کار خود ادامه دارد.
در این مسیر همواره در مناسبت‌ها از الطاف آن امام همام و پدر بزرگوار برخوردار بوده و از رهنمودها و ارشادات معظم‌له بهره‌مند گشته است تا در سال ۹۲ برای ارتقاء و انسجام فعالیت‌ها همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی فرمودید:
« این همه فعالیت‌های گوناگونی که در زمینه‌ زن و مسئله‌ زن در کشور وجود دارد، از مسائل حقوقی و قانونی و فقهی تا مسائل اجتماعی تا مسائل اجرایی تا مسائل عاطفی، این همه موضوعات مختلفی که در زمینه‌ زن مطرح است، بایستی یک شکل سیستمی پیدا کند، بایستی یک هندسه‌ عمومی پیدا بکند. البتّه بعضی از گزارشها اشاره میکند که فکری در این زمینه شده، لکن به اعتقاد من باید یک کار جامعی در این زمینه انجام بگیرد. ما همه‌ مسائل زنان را به یک شکل سیستمى کامل با یک هندسه‌ صحیح ترسیم کنیم، یک مرکز عالی و ثابت با کادر قوی و چشم‌انداز بلندمدت که بنده به کار کوتاه مدت در این زمینه‌ مهم هیچ اعتقادی ندارم.
  در ذیل این مرکز عالی و ثابت، نهادها و بنیادهای متناسبی برای بخشهای مختلف تشکیل بشود، از کارهای هم مطلع هم بشوند و یک بانک اطلاعاتی مناسبی هم وجود داشته باشد، یعنی الان بسیاری از کارها هست که حتی خانمهایی که در این جلسه حضور دارید ممکن است بعضی از بعضی از کارهای دیگرانتان اطلاعی نداشته باشند. این همه بحمدالله ما زن فرزانه و نخبه داریم، در بخشهای مختلف، با نگاه‌های مختلف، از این مجموعه‌ عظیم بایستی استفاده کرد.»
شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده بلافاصله با تدوین طرحی جامع برای پیشنهاد تشکیل مرکز عالی زن و خانواده اقدام کرد.   
  و مجدداً درسال ۹۳ به مناسبت روز زن و در دیدار با بانوان نخبه فرمودید:
«در کشور یک مرکز عالی فراقوّهای مورد نیاز است که راجع به این مسئله مهم بحث کند، کار کند. این مسائل، مسائل اساسی ما است.
   مسئله زن و مسئله خانواده که البتّه مسئله زن از مسئله خانواده قابل تفکیک نیست. اگر چنانچه کسی بخواهد مسئله زن را جدای از مسئله خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیص علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است. خوب، مرکز این چنینی لازم است که البته تاکنون هم تشکیل نشده، گفتیم ما، مطرح کردیم، چنین مرکز مطالعاتی و کاری که یک راهبرد صحیح و همهجانبه را درباره مسئله زن، ناظر به همان موضوعاتی که عرض شد و برخی موضوعات دیگر بررسی کند و دنبال کند و اجرایی کند.
این مرکز باید به وجود بیاید و البتّه الزاماتی هم دارد.»
و بار دیگر از مسئولین توجه بر این جایگاه و تهیه امکانات و الزامات را یادآور شدید و همزمان کلیه فعالین امور زنان حتی دگراندیشان ازاین ابتکار و اهتمام عالی به مسائل زنان وارشادات استفاده کردند و طرحهایی را به مسئولین نظام ارائه دادند. که با تفسیر به رأی برخی مسئولین دچار تغییرات و انزوا شد. و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده همچنان به راه مستقیم خود در راستای اوامر مطاع رهبری ادامه داد و منتظر تحقق این رهنمودها پابرجا ماند و واز حاصل این پیگیری‌ها توجه به مسائل جمعیتی و ارائه ماورای ظاهر اسناد بین‌المللی مانند سند ۲۰۳۰ و… بود که با اقدامات پیشگیرانه و تقابلی به فعالیت خود ادامه می‌داد و همچنان از داشتن امکانات لازم برای تحقق وظایف همه جانبه و جامع خود در رنج بود و حضرتعالی با اشراف جامعی که در سبک مدیریتی منحصر به فرد خود دارید دوباره درسال ۱۳۹۸ درجمع فعالان عرصه خانواده رهگشایی نموده و فرمودید:
«باید مرکزی اجرایی برای خانواده به وجود بیاید. 
مرکز اجرایی فعال، نافذ و قانونی نیاز داریم و باید دنبال کنیم.
  فکر کنیم، مشورت کنیم و ببینیم چگونه باید به وجود آید؟ 
با این همه فکر و طرح خوب، واقعیت‌های محیط جامعه، چندان تصدیق کننده آن باورها و طرح های خوب نیست. یک جای کار گیر دارد. مشکل کجاست؟
با این همه کمیت خوب و گزارش‌هایی که دوستان دادند باید اوضاع خانواده غیر از این باشد که می بینیم.»
شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده بر این اساس طرح‌هایی از جمله  ایجاد دستگاهی اجرایی به نام “وزارت خانواده “را مطرح نمود که اخیراً در مجلس شورای اسلامی و از طرف نمایندگان محترم نیز با طرح‌های متعددی دنبال می‌شود.
ولی باز هم به دلیل رسوبات دورانهای وادادگی و انفعال دولت‌های لیبرال گذشته( در مقابل القائات غربی) و عدم اهتمام جدی به امور زنان و خانواده در راستای اسناد مصوب نظام ، فعالیتهای مورد نیاز تحقق پیدا نکرده است. به نحوی که حتی در مورد مسئله حیاتی جمعیت علیرغم تأکیدات حضرتعالی و تلاش خوب و قابل تقدیر مجلس و تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»هنوز از آثار اجرای آن گزارش مطلوبی م
شاهده نمی‌شود. این مشکلات از فاصله بین سیاستگذاری و برنامه‌ریزی با اجرا و در نهایت عدم نظارت کافی حاصل شده است.
 و اینک بار دیگر دم مسیحای رهبر عزیزمان در پیوست حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ۱۴۰۰  باعث حیات مجددشد آنجا که اینگونه  بر موضوع خانواده تأکید فرمودید: 
-اولویت بخشیدن به ارتقای فرهنگ عمومی براساس ارزش های اسلامی و انقلابی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی
– برنامه‌ریزی موثر در زمینه رشد و ارتقای شأن، منزلت و کرامت زنان در جامعه و رواج فرهنگ حجاب و عفاف به ویژه در میان جوانان کشور و اخیرا نیز در اسفند ۱۴۰۰ با ابقای عضویت حقوقی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و معاونت امور زنان و خانواده  ریاست جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأکید بر “ایجاد جایگاه ویژه برای موضوع خانواده و شأن زن” در شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره مهر تأییدی برارتقاء جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی نمودید.
این شورا ضمن قدردانی مجدد از محضر ولی امر مسلمین با تقدیم طرح «مرکز عالی  زنان وخانواده» آمادگی برای  هرگونه همکاری برای تدوین و طراحی  این جایگاه را  در شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌دارد. 
                                                                                     

  کبری خزعلی
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان وخانواده

 

انتهای پیام/

 


منبع خبر : خبرگزاری فارس