خیرالدین: طرح ملی نظام فناوری تا دو ماه آینده تدوین می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: تدوین نظام ملی نوآوری و فناوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم محول شده است و این وزارت با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری و با انجام مطالعات تطبیقی در سایر کشورهای دنیا، تا دو ماه آینده این طرح را تدوین و برای تصویب به شورا ارائه می‌کند.

به گزارش گروه علم و‌ پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، علی خیر‌الدین در نشست رؤسای دانشگاه‌ها که با دستور راهکارهای تحقق شعار سال و از سرگیری آموزش حضوری برگزار شد، گفت: تدوین طرح سکوهای علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حمایت وزارت علوم انجام شد، می تواند در یکپارچه‌سازی سامانه‌های پژوهشی کشور و عملیاتی شدن نظام ایده‌ها و نیازها به وزارت علوم کمک کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه هدف این معاونت تسهیل‌گری و تکمیل زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور است گفت: این امر با محوریت پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم با شبکه‌سازی ذی‌نفعان در زمینه فناوری و نوآوری در سطوح ملی و بین المللی به این اهداف دست پیدا کنیم.

خیرالدین با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرستان‌ها مراکز رشد فناوری وجود دارد، گفت: باید مراکز کارآفرینی و نوآوری نیز با همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تشکیل شود تا سیستم علم و فناوری و تحقق اهداف فناورانه نظام آموزش عالی کشور محقق شود.

 خیر‌الدین با اشاره به برنامه وزارت علوم برای پیشرفت فناوری و نوآوری در کشور افزود: بودجه فعالیت‌های فناورانه ستاد وزارت علوم ۱۲۶ میلیارد تومان بود که در ۶ ماه گذشته فقط ۱۰ درصد آن محقق شده بود. اما با پیگیری‌های مسئولان وزارت علوم در دوره اخیر ۱۰۰% این میزان تحقق یافت و به صورت میانگین ۱۰۰ میلیون تومان به مراکز رشد و فناوری تخصیص یافت.

وی تأکید کرد: برای تکمیل زیست‌بوم فناوری باید سیر تکاملی ایجاد شود که تأسیس مراکز کارآفرینی و نوآوری، ایجاد مراکز رشد، ایجاد پردیس‌های فناوری و در نهایت ایجاد پارک‌های علم و فناوری مراحل این سیر تکاملی است. در کمیسیونی که در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری شکل گرفته است و مجوزهای پارک های علم و فناوری صادر می شود و از این نظر امکان ارائه خدمات بهتر و سریعتر به دانشگاه‌ها و محققان فراهم شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با تأکید بر ضرورت همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش خصوصی به منظور ایجاد پارک‌های علم و فناوری گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بهره برداری از دو نوع پارک مشترک بودیم که پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد با همکاری مشترک پارک علم و فناوری یزد به بهره‌برداری رسید و همچنین پردیس فناوری ثامن که با همکاری مشترک پارک علم و فناوری خراسان و شرکت دارویی ثامن در خراسان مجوز گرفته است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص همپوشانی و موازی بودن فعالیت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، گفت: مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تا مرحله ۴ (trl) انجام می‌شود و پس از آن مراحل تجاری‌سازی محصول در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه می یابد.

خیرالدین تأکید کرد: این معاونت برنامه‌های مختلفی را برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در کشور در نظر گرفته است که طرح‌هایی مانند دستیار فناوری که در آن دانشجویان در زمان تحصیل خود به عنوان میهمان در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری حضور می‌یابند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و همچنین حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با مباحث فناوری از ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو از جمله این اقدامات است.

وی در تشریح طرح دستیار فناوری گفت: در این طرح برای دانشجویانی که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند در مقطع کارشناسی تا یک میلیون تومان، در مقطع کارشناسی ارشد دو میلیون تومان و مقطع دکترا سه میلیون تومان به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به حمایت‌های جدی دولت سیزدهم از مباحث فناوری گفت: در قانون بودجه سال جاری ۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تأسیس پردیس‌های فناوری و حمایت از مناطق محروم در زمینه فناوری و نوآوری تخصیص پیش‌بینی شده است. همچنین برای اولین بار برای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز ردیف بودجه در نظر گرفته شده است و ۳۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها، حمایت از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری، هدایت پژوهشگاه‌های کشور به سمت پژوهش‌های نیاز محور، شبکه‌سازی در زمینه علم و فناوری میان ذی‌نفعان داخلی و خارجی، پایش نظام نوآوری و فناوری کشور و طراحی نظام ایده ها و نیازها عنوان کرد.

انتهای پیام/


منبع خبر : خبرگزاری فارس