دفن زباله در قم به صفر می‌رسد/ کاهش ۴ درصدی تولید زباله در قم

سید عبدالله میرابراهیمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از سایت البرز، گفت: ۹۰ تن زباله تولیدی در قم روزانه به دلیل ارزش اقتصادی روزافزون آن‌ها توسط زباله گرد‌های غیررسمی و همچنین پیمانکاران رسمی شهرداری تفکیک و به سایت البرز منتقل نمی‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه سال گذشته بصورت […]

سید عبدالله میرابراهیمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از سایت البرز، گفت: ۹۰ تن زباله تولیدی در قم روزانه به دلیل ارزش اقتصادی روزافزون آن‌ها توسط زباله گرد‌های غیررسمی و همچنین پیمانکاران رسمی شهرداری تفکیک و به سایت البرز منتقل نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه سال گذشته بصورت متوسط روزانه ۶۰۳ تن زباله به سایت البرز منتقل شده است، گفت: طی چهار سال هر سال بین دو تا ۴ درصد تولید زباله در قم کاهش یافته که یکی از عوامل مهم آن افزایش ارزش اقتصادی زباله و تفکیک آن توسط زباله گرد‌ها در کنار اصلاح رفتار مردم در تفکیک از مبدا بوده است.

میرابراهیمی با بیان اینکه از ۶۰۳ تن زباله منتقل شده به سایت البرز ۳۰۰ تن واحد بخش پردازش می‌شود،گفت: از این بین ۱۰ درصد زباله‌ها مجددا مورد تفکیک قرار می‌گیرد که ۹ درصد از آن‌ها را انواع پلاستیک تشکیل می‌دهد.

دفن زباله در قم به صفر می‌رسد/ کاهش ۴ درصدی تولید زباله در قم

او گفت: ۲۰ درصد زباله و پسماند تولید شده در قم را انواع مواد پلاستیکی و نایلونی تشکیل می‌دهد، همچنین هم اکنون ۳۰۰ تن زباله روزانه در قم دفن می‌شود که با راه اندازی خط جدید پردازش در سایت البرز از دفن آن‌ها جلوگیری بعمل خواهد آمد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه از مجموع زباله‌های روزانه منتقل شده به سایت البرز ۱۰ درصد از آن‌ها ارزش اقتصادی دارد که ۹ درصد ازآن را انواع پلاستیک شامل می‌شود،گفت: ۵۰ درصد زباله‌های تولیدی در قم پسماند خوراکی و ارگانیک هستند که تبدیل به کود کمپوست می‌شوند.

دفن زباله در قم به صفر می‌رسد/ کاهش ۴ درصدی تولید زباله در قم

میرابراهیمی گفت: روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن کود کمپوست در سایت البرز قم تولید می‌شود که با راه اندازی خط جدید پیش بینی تولید روزانه ۷۰ تن کود می‌رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه ۴۰ درصد زباله تولیدی در قم ارزش حرارتی دارد که می‌تواند در تولید انرژی و مواد پایه نفتی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: هم اکنون طرح مطالعاتی این مساله در حال انجام است که با نهایی شدن آن تا پایان شهریورماه امسال دفن زباله در قم به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

میرابراهیمی با اشاره به فعالیت حدود ۳۰۰ گاراژ و انبار غیرمجاز تفکیک و جمع آوری زباله با گردش مالی بسیار بالا، گفت: این مراکز طی سال‌های گذشته به یکی از آسیب‌های شهر قم در حوزه مدیریت شهری، مباحث فرهنگی و امنیتی تبدیل شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر، گفت: روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند و نخاله ساختمانی در قم تولید و در چهار سایت ویژه دپو می‌شود این قبیل از پسماند‌ها بدلیل عدم تقاضا در جامعه و ارزش اقتصادی خاص جذابیتی جهت تفکیک و بازآفرینی ندارد.

دفن زباله در قم به صفر می‌رسد/ کاهش ۴ درصدی تولید زباله در قم

میرابراهیمی گفت: روزانه همچنین ۵ تا ۶ تن زباله عفونی در قم تولید و بی خطرسازی و در لایه‌های آهکی دفن می‌شود که ۵۰ درصد از آن مربوط به درمانگاه‌ها و مطب‌ها و ۵۰ درصد نیز شامل بیمارستان‌های بزرگ شهر قم می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه سایت البرز در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار بزرگترین مرکز مدیریت پسماند قم است، گفت: طبق پیش بینی‌های انجام و با راه اندازی خط جدید پردازش، دفن زباله در قم تا پایان شهریورماه به صفر نزدیک خواهد شد.

منبع خبر