دلایل افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران توضیحاتی درباره دلایل افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تفاوت های آن با سال گذشته ارائه داد. امیر شهرابی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران با رویکرد جدید شورا و شهرداری تهران تهیه و تنظیم شده و بیانگر آغاز فصل جدیدی در خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی […]

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران توضیحاتی درباره دلایل افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تفاوت های آن با سال گذشته ارائه داد.

امیر شهرابی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران با رویکرد جدید شورا و شهرداری تهران تهیه و تنظیم شده و بیانگر آغاز فصل جدیدی در خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی است، گفت:  دوره جدید مدیریت شهری با مفاهیمی همچون دوباره خدمت، خدمت‌رسانی، مدیریت جهادی و تلاش شبانه‌روزی برای رفع مسائل شهر و شهروندان در چارچوب تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام آغاز به کار کرده است. از یک منظر بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به عنوان اولین بودجه سنواتی دوره جدید شهرداری و شورای شهر تلقی شده و بیانگر فصل جدیدی از مدیریت شهری پایتخت است.

وی، این بودجه را آغازی برای تغییر ملموس و ریل‌گذاری برای ۴ سال آتی دانست و افزود: این ریل‌گذاری برای ایجاد تغییر و تحولات و تجلی مفاهیم فوق در حوزه‌های شش‌گانه ماموریتی مختلف و جبران کمبودهای انباشته شده در سطح شهر و برای تامین منافع شهروندان صورت می گیرد.

شهرابی با تاکید بر اینکه افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به معنای افزایش غیرقابل کنترل و بدون برنامه‌ریزی برای بودجه نیست، افزود: بودجه سالیانه با ابزارهای قانونی قابلیت کنترل و هدایت کردن دارد. بودجه افزایش‌یافته از طریق بازنگری در نظام کنترل بودجه و تعریف تخصیص اعتبار دوسطحی برای کنترل تأمین اعتبار (تخصیص سال) و کنترل تعهد و پرداخت (تخصیص سه ماهه) امکان‌پذیر است و می‌تواند زمینه ارتقاء انضباط مالی و بهره‌برداری از منابع پیش‌بینی شده در بودجه را فراهم سازد.

وی با اشاره به تفاوت‌های بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و دلایل افزایش لایحه بودجه اظهار داشت: یکی از عوامل بنیادین افزایش میزان لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران وجود شرایط تورمی در اقتصاد کشور است. برطبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵ درصد است. از دیگر سو پیش‌بینی‌های امیدوارکننده در خصوص فضای اقتصاد کلان و رشد اقتصادی ناشی از خودباوری‌های ایجاد شده با استقرار دولت جدید به دلیل افزایش تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۱ که تأثیر آن بر اقتصاد کلانشهر تهران بر کسی پوشیده نیست، موجبات افزایش سطح درآمدها و منابع شهرداری را فراهم خواهد آورد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: علاوه بر این تصویب لوایح تسهیل‌گری ضوابط شهرسازی و بهای خدمات می­تواند زمینه رونق ساخت‌وساز را فراهم نموده و موجب افزایش منابع شهرداری‌تهران شود.

وی پیش بینی‌های ناشی از کنترل پاندمی کرونا در سال آتی و شروع به فعالیت برخی از مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی اجتماعی، حمل‌ و نقل عمومی را از دیگر عوامل افزایش درآمدهای شهرداری‌تهران عنوان کرد و افزود: در این راستا مدیریت شهری در دوره جدید اقدامات و سیاست­های موثری در جهت تسریع فرآیند واکسینه شدن شهروندان و شروع به فعالیت مراکز مذکور را دنبال کرده که می‌تواند زمینه ارتقای ارائه خدمات کمی و کیفی و در نهایت افزایش رضایتمندی شهروندان را فراهم سازد.

شهرابی، از موضوع «مولدسازی دارایی‌ها» به عنوان رویکرد دوره جدید مدیریت شهری یاد کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز قابل ردیابی است و اظهار داشت: در این زمینه اقدامات موثری توسط مدیریت شهری جدید در حال رقم خوردن است که اهتمام به مولدسازی دارایی‌ها و مدیریت بهره‌وری (استفاده بهینه از منابع) از جمله آن‌هاست. در کنار همه این پتانسیل­ها می­توان به افزایش یک درصدی سهم شهرداری‌ها در نتیجه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره کرد که اجرای این قانون، تاثیر مثبتی بر افزایش درآمدهای پایدار شهرداری خواهد گذاشت.

وی رویکردهای عدالت‌مداری، محله‌محوری، تعامل سازنده با موثران شهر تهران، مشارکت‌پذیری و… را از جمله سرفصل‌های کلی برنامه شهردار تهران در دوره جدید برشمرد و افزود: برای تحقق این سرفصل‌ها و برای ایجاد تحول در حوزه­های کلیدی از جمله ماموریت‌های اجتماعی، فرهنگی و خدمات شهری ایده‌های نوآورانه و خلاقانه قرار خدمت و طرح رصد در حال پیگیری است که تحقق این مهم نیازمند در نظر گرفتن اعتبارات قابل اعتنا و مشخص است. بنابراین در جهت خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و اجرای پروژه‌های موثرتر برای این موارد، در حوزه مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران پیش‌بینی های لازم صورت پذیرفته است.

به گفته شهرابی، پیش بینی اعتبارات لازم در فصول هزینه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان و در چارچوب سیاست‌ها و الزامات شورا و برنامه‌های شهردار درنظرگرفته شده است. تشکیل قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در جهت ساماندهی و توانمندسازی پنج هزار نفر معتاد متجاهر، ساماندهی و توانمندسازی۴۸۰۰ نفر کودک کار در سطح شهر تهران، ساماندهی و توانمندسازی ۷۵۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانواده و حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد، اقشار آسیب دیده، متکدیان و… از اهم مواردی است که علاوه بر انجام وظایف در راستای حمایت ازآسیب‌دیدگان اجتماعی در تغییر چهره شهر نیز نقش بسزایی دارند.

وی همچنین اهتمام شهرداری برای تشکیل گروه‌های جهادی مسجدمحور در پیوستگی بین مسجد، مدرسه و خانواده و ایجاد زمینه نقش‌آفرینی مردم به ویژه جوانان و بانوان در راستای مشارکت‌های شهروندی، اجرای طرح ویژه فقرزدایی، توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی همه خانوارهای نیازمند به ویژه زنان سرپرست خانواده و توسعه مراکز مهارت‌آموزی و اشتغال‌آفرینی برای جوانان و افراد جویای کار در محلات را از دیگر اولویت‌های مدنظر در لایحه۱۴۰۱ برشمرد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با تاکید بر توجه به بحث شهروندمحوری به جای شهرداری محوری و بسط عدالت و خدمت‌رسانی گسترده در دوره جدید گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تعریف و اجرایی نمودن پروژه‌های توسعه محور و توزیع اعتبارات پروژه‌های توسعه محله‌ای با رویکرد توجه به محلات کم‌برخوردار شهر مدنظر قرار گرفته است.

وی از پیش­بینی طرح­هایی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران خبر داد و گفت: در راستای بازطراحی خدمات مبتنی بر رفاه شهروندان، تأمین حداقل خدمات از جمله پیش‌بینی حداقل یک بوستان محلی، مرکز میوه و تره‌بار، زمین ورزشی، سرای محله، پارک مادر و کودک، زمین بازی کودکان، پارکینگ محله‌ای در محلات مورد نیاز موردتوجه بوده است. در این خصوص همچنین نباید از رشد عادلانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای مستمرِ مناطق متناسب با شاخص‌های موثر از قبیل مساحت، جمعیت، بافت فرسوده، برخورداری محلات و… غافل بود.

به گفته شهرابی، احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) (طرح محور نیلوفری)، پروژه‌های بزرگ شهری مانند خط۶ مترو، خرید انواع اتوبوس و مینی‌بوس شهری، توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوس برقی و تامین و مناسب‌سازی خودرو مخصوص حمل و نقل معلولین، احداث و تکمیل بزرگراه‌های شهید کاظم نجفی رستگار، یادگار امام(ره) به میدان فتح، شهید بروجردی، شهید شوشتری،آزادگان به خیابان دستواره و احداث وتکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح، شهید نواب-شهید تندگویان، بهار، امام علی(ع)- خاوران، محلاتی به بسیج از جمله پروژه‌هایی است که با هدف کاهش فاصله طبقاتی مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران پیش‌بینی شده­اند.

وی با اشاره به پیش بینی تکمیل و توسعه سایر پروژه‌های زیرساختی و نگهداشت زیرساخت‌های موجود در بودجه سال آینده افزود: تکمیل خطوط مترو و پروژه‌های کلان نیمه‌تمام، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های زیست­محیطی با هدف کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و آلودگی‌های صوتی، هوشمندسازی فرآیندها، استقرار شهر هوشمند، حمایت از کسب‌وکارهای نو و فناورانه، تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و سامانه‌های هشدار سیل و مقاوم‌سازی پل‌ها و ابنیه شهری از مواردی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری‌تهران لحاظ شده است.

منبع خبر