دولت رئیسی کار سختی در پیش دارد/ شهردار تهران باید چهره ملی باشد

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان درباره انتخابات ۱۴۰۰ و تشکیل دولت سیزدهم، گفت: سید ابراهیم رئیسی یکی از ویژگی‌های بسیار مثبتی که دارد این است که بسیار مشورت‌پذیر است. اینکه یک رئیس جمهوری الان به طیف مخالف خودش زنگ می‌زند و می‌گوید نظرتان را بدهید، این اتفاق مبارکی است. این در کشور ما […]

شهرداران آنلاین/به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان درباره انتخابات ۱۴۰۰ و تشکیل دولت سیزدهم، گفت: سید ابراهیم رئیسی یکی از ویژگی‌های بسیار مثبتی که دارد این است که بسیار مشورت‌پذیر است. اینکه یک رئیس جمهوری الان به طیف مخالف خودش زنگ می‌زند و می‌گوید نظرتان را بدهید، این اتفاق مبارکی است. این در کشور ما کم بوده است و با روحیاتی که سراغ دارم من بسیار امیدوار هستم.

وی با بیان اینکه اداره دولت سخت است، افزود: دولت کار بزرگ و سختی در پیش دارد. وضعیت کشور را الان ببینید. رئیسی الان کشور را در چه شرایطی تحویل می‌گیرد؟ یعنی سطح نارضایتی در اوج است.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با اشاره به اینکه وضعیت ابزارهای مورد نیاز برای اداره کشور با اختلالاتی مواجه است، تاکید کرد: من معتقد هستم شبانه‌روز باید کار کنند و دولت با آغازین روزهای کار خودش، نظام دولت شکل بگیرد، وزرا به وزارتخانه‌ها بروند و مستقر شوند، استانداران سریعاً در استانداری‌ها مستقر شوند و آنها فرمانداران را تعیین کنند. یک زمان‌بندی بسیار جدی برای این امر نیاز است. سرعت را در دولت سیزدهم و دقت را با هم می‌خواهیم.

سروری همچنین از احتمال حضور برخی از نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: به نظر من، حداقل‌هایی می‌روند؛ مثلاً برخی افراد ممکن است در مجلس باشند که اینها توان اجرایی دارند. به ذهنم می‌رسد خیلی از نمایندگان استفاده نشود و استفاده حداقلی شاید صورت گیرد.

او که منتخب شورای ششم شهر تهران نیز هست، پیرامون فرآیند انتخاب شهردار جدید و نظر رئیس مجلس درباره شهردار آینده تهران توضیحاتی ارائه کرد.

متن کامل گفتگو با «پرویز سروری» در برنامه دست خط بدین شرح است:

*چه خبر از شورای شهر؟ جلسات متعدد و فشرده‌ای دارید و خیلی‌ها گمان می‌کردند شهریور ماه مستقر می‌شوید ولی بر اساس قانون جدی یک ماه جلوتر مستقر خواهید شد.

بله. ما هم این استنباط را داشتیم که در حدود ۱۲ شهریور شورای شهر را تحویل می‌گیریم ولی با هماهنگی که با وزارت کشور داشتیم ۱۴ مرداد را تعیین کردند، بر اساس قانون جدید. تلاش شورای ششم به این است که ما تا قبل از شروع کار رسمی همه اقدامات اولیه را برای شکل‌گیری انجام بدهیم، یعنی هر چند قانون می‌گوید بعد از شکل گیری شورا، شهردار و هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها تعیین شوند ولی ما می‌خواهیم همه این کارها را قبل از این انجام دهیم و تعیین کنیم و با شروع کار شورای ششم از همان روز بتوانیم ساختاربندی و شکل‌گیری کار را انجام دهیم. یعنی شهردار سریعاً سر صندلی‌اش بنشیند و کار را شروع کند و همینطور شورای شهر، رئیس، هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها شکل گیرد.

*اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تقریباً مشخص شده‌اند؟ خیلی‌ها می‌گویند شما رئیس شورای شهر می‌شوید و برخی می‌گویند آقای چمران می‌شوند. وضعیت به چه صورت است؟

برداشت من این است که با ظرفیتی که آقای چمران دارد و با شناخت و اشرافی که به موضوعات دارد گزینه بسیار خوبی برای ریاست شورای شهر هستند.

*الان گزینه‌های مختلفی را برای شهرداری تهران عنوان می‌کنند. افرادی همچون آقایان پیرهادی، مازیار حسینی، پشمچی زاده، رستم قاسمی و اینها مطرح می‌شوند. گزینه‌ها بین این افراد می‌چرخد یا گزینه‌های دیگری هم مطرح است؟

این اسامی است که به صورت جدی توسط گمانه‌زنی‌هایی که صورت می‌گیرد مطرح می‌شود، اما روال این است که ابتدا شاخص‌ها را مشخص کنیم و یک مدل علمی خوبی طراحی شده که این مدل الان در دستور کار است که چه شهرداری را نیاز داریم. ابتدا می‌خواهیم بگوییم چه ویژگی‌هایی را می‌خواهیم و بعد بگوییم پیشنهاد شما چیست و بعد این را با هم تطبیق دهیم و در فرایندی به نتیجه برسیم و رزومه این افراد اخذ می‌شود، مصاحبه می‌شوند و نهایتاً بر اساس آن فرایند به گزینه مطلوب برای شهرداری تهران خواهیم رسید.

*گفته بودید شهردار باید تجربه ملی داشته باشد تا از همه ظرفیت‌ها برای کشور استفاده کند.

طبیعی است که این نظر شخصی من است که فکر می‌کنم شهرداری تهران در تراز بالاترین سطوح مسئولیت کشور است. از بیاناتی که از مقام معظم رهبری داریم دقیقاً همین برمی آید که شهردار تهران اگر وزن چند وزارتخانه را نداشته باشد، وزن یک وزارتخانه را دارد. اشکالاتی که در دوره‌های گذشته وجود داشته نباید وجود داشته باشد، الان جریان انقلاب در قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضائیه و در مجمع تشخیص مصلحت، الحمدلله جریان انقلابی است که معتقد هستیم فرصت بزرگی را ایجاد کرده است.

در این دوره تلاش ما به این است شخصیتی شهردار باشد که هم با دولت، هم با مجلس و هم با دستگاه‌های موثر در ارتقای سطح خدمت رسانی در تهران بتوان انجام داد. به طور طبیعی من فکر می‌کنم یک شخصیت تاثیرگذار، باسابقه می‌تواند این کار را انجام دهد. شخصیتی که انقلابی باشد، در مدیریتش جهادی فکر کند. وقتی می‌گوییم انقلابی و جهادی باشد یعنی بتواند همه ظرفیت‌ها را با هم هم‌افزا کند.

*برخی می‌گویند لیست ائتلاف با نظر آقای قالیباف تقریباً شکل گرفت و او نظر ویژه‌ای دارد تا شهردار تهران چه کسی باشد. این امر چقدر صحت دارد؟

در اینکه آقای قالیباف حمایت موثری در شورای ائتلاف داشت هیچ شکی نیست. دستخطی که وی در روزهای آخر در حمایت از لیست شورای ائتلاف داد، حتماً تاثیر قابل ملاحظه‌ای در معتبر کردن لیست و از همه مهمتر در وضعیت آشفته‌ای که در فهرست‌های متعدد داشتیم، داشت و توانست این فهرست را یک فهرست مجزا و معتبر کند؛ این امر قطعاً وجود داشته است.

اما اینکه قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه به ما تاکنون مطلبی را گفته باشد که وی نظری دارد که آن در شورای ائتلاف انجام شود، به صورت جدی وجود نداشته است، البته حتماً تمایل ما این است شخصیتی شهردار تهران باشد که به اندازه قدرتمند و مقبول و محبوب باشد که دولت و قوه مقننه و قوه قضائیه هم‌افزا با او در تقویت تهران حرکت کنند و همینطور شهردار تهران بتواند به این قوا برای پیشبرد اهداف خود کمک کند.

*خود شما مستحضر هستید دوره طولانی شهرداری آقای قالیباف فراز و فرودهای زیادی داشت و فرازها بیشتر بود و موفقیت‌ها غیرقابل انکار است. البته یکسری نگرانی‌ها هم در طیف‌های مختلف فکری بوجود می‌آید که در چند سال آخر برخی تخلفات اتفاق افتاد که هنوز پرونده‌هایش جاری است، اتفاق نیفتاد، یعنی به این لحاظ فقط تخصص گرایی صرف نباشد. از لحاظ پاکدستی و تعهد و توجه به قانون مورد توجه باشد. آیا این دغدغه در شورا وجود دارد؟

این دغدغه به طور جدی در شورا هست. صرفاً یک مدیر متخصص نمی‌تواند همه مطالبات و توقعات شورای شهر ششم را محقق کند. قطعاً باید این شخصیت باید شخصیت تمام‌عیار انقلابی باشد، مدیریت جهادی را با گوشت و پوستش لمس کرده باشد و بداند قرار است خودش را وقف شهر کند، نه شهر را وقف خودش کند. شعار ما «دوباره خدمت» است. معتقد هستیم ۱۴ سال فرمانداری کسانی که مسئولیت خدمت در شهرداری را داشتند، کارنامه بسیار موفق و موجهی بوده است. شما می‌پذیرید هر شهرداری در هر نقطه‌ای از عالم، چون از تولد تا مرگ با همه موضوعات شهروندان برخورد دارد و یک طیف وسیعی از مدیران و کارمندانی هستند که این طیف خدمات را باید انجام بدهند، طبیعی است که ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد اما معتقد هستم باید سیستم نظارتی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که این اگر به صفر نرسد، به حداقل برسد.

*این نظارت بسیار اهمیت دارد. برای تقویت نظارت چه کاری انجام خواهید داد؟

من فکر می‌کنم مهمترین موضوع بحث شفافیت است. اقداماتی را که شورای پنجم در بحث شفافیت انجام داد. اقدامات خوبی بود، اما بارگذاری نشد؛ یعنی سامانه خوبی تقریباً طراحی شده و فرایند نسبتاً خوبی وجود دارد…

*یعنی همان شورای شهر فعلی؟

بله، به نوعی همان جریان سوت‌زن را در شهرداری راه بیندازیم. یعنی به مردم اجازه بدهیم هر جا تخلف دیدند بتوانند به راحتی بدون اینکه احساس نگرانی و دغدغه کنند به شورای شهر منتقل کنند و من معتقدم شورای شهر در اینجا بسیار قاطع و جدی و بدون ملاحظه باید برخورد کند. اینکه هر کسی به قدرت می‌رسد، قدرت را وسیله خدمت به خودش قرار می‌داده و مجاز می‌دانسته به هر سیستمی از بیت‌المال برداشت کند، خارج از قاعده و با دور زدن قواعد و مصوبات و قوانین، باید جلوگیری شود.

نکته دیگر این است که فکر می‌کنم ما باید با تصویب مصوباتی که بازدارندگی ایجاد کند و هزینه تخلف را آنقدر بالا ببرد که متخلف بداند دست زدن به این تخلف بسیار مشکل خواهد بود، البته اینجا واقعاً به کارمندان شهرداری ظلم شده؛ چهره‌های خدوم در شهرداری بسیار زیاد است. اما عده‌ای قلیل و متخلف و به نظر من ظالم به این طیف خدمتگذار در شهرداری، باعث شدند ذهنیت غلطی در جامعه ایجاد شود.

*دغدغه دیگری که وجود دارد، با احترام به همه منتخبین مردم در شورای شهر، ممکن است خطا سراغ اعضای شورای شهر هم بیاید؛ کما اینکه قبلاً هم داشته‌ایم. برای خودنظارتی، نظارت شورا بر اعضای شورا همانند مجلس که جایگاهی برای نظارت بر نمایندگان مجلس دارد، هر چند آن هم خیلی قوی نیست ولی به هر حال جایی وجود دارد، در شورا اقدامی صورت گرفته است؟

سیستم‌های نظارتی بالاسر داریم که آنها مثل وزارت کشور، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و هیئت‌های بررسی تخلفات که در استانداری عموماً تشکیل می‌شود، ظرفیت‌های نظارتی است که وجود دارد. پیشنهاد شما به نظر من پیشنهاد بدی نیست؛ مشکل نظارت در کشور ما این است که نظارت در کشور صفر و صد است؛ صفر تا صد نیست.

ما اجازه می‌دهیم یک فرد تخلف کند تا به مرحله انفجار برسد و آنجا طرف را دستگیر می‌کنیم. هم طرف را از بین برده‌ایم و هم ظرفیت جدی که اعتماد مردم است، از بین رفته است و شاهد تخلفات بوده‌اند. باید نظارت را از صفر و صد دربیاوریم و از صفر تا صد کنیم، یعنی به محض اینکه کوچک‌ترین تخلفی دیدیم آن را مورد محاکمه قرار دهیم و متنبه کنیم، متذکر شویم و پیشگیری کنیم و او بداند نظارت جدی وجود دارد.

*آقای سروری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را چطور دید؟

من فکر می‌کنم یک انتخاباتی بود که خارج از تصور خیلی از نخبگان بود. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد شرایط مشارکت مردم بسیار پائین است و این دغدغه بزرگ همه دلسوزان انقلاب بود، اما سوال اصلی این است چرا مشارکت کاهش یافته است؟ این جواب را هیچ زمان ما کالبدشکافی نکرده‌ایم. هر کس از منظر خود این را تفسیر کرده است؛ مثلاً دوستان ما که همیشه در قدرت هستند، اپوزیسیون هستند، این تحلیل را دارند که شورای نگهبان باعث کاهش مشارکت شده است، ولی من می‌خواهم بیان کنم قبل از اینکه شورای نگهبان بخواهد وارد موضوع بررسی شود که بخواهد احدی را ردصلاحیت کند یا برخی را احراز صلاحیت کند، سوال این نظرسنجی‌ها در تطبیق با زمان همسان موقع انجام نظرسنجی با انتخابات گذشته، نمایانگر کاهش شدید مشارکت در کشور ما در این دوره بوده است.

یعنی حتی روند افزایش مشارکت در برخی جاها معکوس شده بود. یعنی ما همیشه اسفند نسبت به فروردین رشد در مشارکت داشتیم. همه انتخابات‌ها را بررسی کنید. اسفند نسبت به بهمن کاهش داشتیم چرا که موضوع مرغ و تخم مرغ و افزایش قیمت مطرح شد و مردم به شدت عصبانی بودند. یعنی می‌خواهم بگویم مهمترین عامل کاهش مشارکت، ناکارآمدی‌هایی بوده که هر زمان از ما سر زده، تجلی در انتخابات داشته است. پائین ترین سطح مشارکت در انتخابات شورای دوم بود که ۱۲ درصد بود. چرا این اتفاق افتاد؟ وقتی کالبدشکافی می‌کنید عملکرد غلط شورای اول باعث شد مردم به شدت نسبت به انتخابات واکنش نشان دهند.