زاکانی: در مقابل اظهارنظرات سکوت کردیم چون کارکردن برایمان ارجح است

شهردار پایتخت با حضور در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تشریح عملکرد شهرداری طی ۱۲ ماه گذشته پرداخت. علیرضا زاکانی صبح امروز -سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱- با حضور در نودمین جلسه شورای شهر، گزارشی از اولین سال حضورش به عنوان شهردار تهران ارایه کرد. شهردار تهران در ابتدای این جلسه گفت: این افتخار […]

شهردار پایتخت با حضور در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تشریح عملکرد شهرداری طی ۱۲ ماه گذشته پرداخت.

علیرضا زاکانی صبح امروز -سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱- با حضور در نودمین جلسه شورای شهر، گزارشی از اولین سال حضورش به عنوان شهردار تهران ارایه کرد.

شهردار تهران در ابتدای این جلسه گفت: این افتخار را داریم که در سالگرد خدمتگزاری مردم چند کلامی را در خصوص اقدامات طی شده سخن بگوییم.
شهردار تهران ضمن تقدیر از حسن اعتماد و همکاری اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای پیگیری برنامه های شهر، خاطرنشان کرد: ما در حالی کار را شروع کردیم که هم شهر، هم شهروند و هم مدیریت شهری حال مناسب و خوشی را که انتظار هست، نداشتند.
وی ادامه داد: علت این موضوع، عدم عمل و جهت گیری نامناسبی بود که مدیران شهری گذشته داشتند؛ این به مکتب و انقلاب ما برنمی گشت بلکه به عمل ما برمی گشت.
زاکانی با بیان اینکه شهر ما از ترافیک، آلودگی هوا، کمبود مسکن و فرسودگی کالبدی رنج می برد، تاکید کرد: با کمبود سرانه ها مردم مشکلات را تحمل می کردند. شهروندان از بی توجهی ها دلخوری داشتند؛ آنچه که در شهر مهم است شهروند است که باید در ایمنی، آسایش، امنیت و زمینه رشد روحی و حرکت در مسیر پیشرفت قرار بگیرد تا با اطمینان این مسیر را دنبال کند اما مردم ناراضی بودند.
وی افزود: مدیریت شهری به یک روزمرگی دچار بود و به تعبیر خودشان، علت آن تنش مالی بود که شهرداری دو سال و نیم از آن رنج می برد و سه ماه را هم با قرض حقوق پرداخته بودند. توجه به مردم در طول یک سال اخیر مورد توجه ما قرار گرفت.

 تلاش برای رفع مشکلات ۳۵ ساله منطقه کن

شهردار تهران ادامه داد: هزار و ۱۰۰ هکتار منطقه کن که عمده آن باغات است و ۷۰ هکتار اصل محله است، قرار شد مورد بازبینی قرار بگیرد. این باغات از گهربارترین و ارزشمندترین نقاط تهران به شمار می روند. تأکید بر این بود که قواعد برای زمین های یک هکتار به بالا اجرایی شود و بنابر نقشه سال ۱۳۵۴ بیش از ۶۶ درصد زیر دو هزار متر بود و قاعده گذار متوجه نبود که ۹۹ درصد مردم از این قاعده متضرر می شوند و ۱۵ هزار نفر در معرض آسیب و خطر قرار می گیرند. به طوری که با اندک حادثه ای، هیچ کسی دسترسی به آنها نخواهد داشت.
وی ادامه داد: کن با همان فرسودگی باقی ماند و علت آن بد مسکنی و کمبود مسکن و نوع نگاهی بوده که از قبل رسوخ کرده است. قرار شد ما تصمیم بگیریم که پس از کمیسیون ماده پنج، در جمع مردم حضور پیدا کردیم و مردم اعلام کردند که ۳۵ سال است دنبال راهکار هستند. مهمترین مسیری که سال گذشته تا امروز طی کردیم توجه به مردم بود و شورای ششم و مدیریت شهری سیاست توجه مردم را در دستور کار قرار داد. معتقدیم جز با تحول، نمی توان انباشتگی مشکلات شهر را رفع کرد.

از اقدامات خوب گذشته تقدیر کرده و از اقدامات اشتباهشان عبرت گرفتیم

زاکانی با بیان اینکه شهر باید نوسازی شود و نمی توان کاریکاتوری آن را رشد داد، گفت: ما به گذشته نگاه کردیم و هرکه کار خوب انجام داده بود تقدیر کردیم و از اقدامات بد عبرت گرفتیم. از داشته های گذشته استفاده می کنیم و از کاستی ها تجربه کسب می کنیم و توجه خود را به نقاط قوت معطوف می کنیم. ما در مورد آینده صحبت می کنیم چون گذشته سرمایه ماست.

در مقابل اظهارنظرات سکوت کردیم چون کارکردن برای مان ارجح است  نه سخن گفتن
شهردار تهران با تأکید بر اینکه بزرگترین کار ما این بود که مشغول به کار شدیم و هرچه سخن گفتند هیچ نگفتیم، خاطرنشان کرد: این سکوت به این معنا نبود که پاسخی نداشتم بلکه مشغول به کار بودیم. در همان ۱۰ روز اول، با تلاش معاونت اقتصادی اعلام کردیم که از تنش اقتصادی خارج می شویم و از این تنش خارج شدیم.

وی با بیان اینکه طعنه های زیادی شنیدیم اما تحمل کردیم و ۱۰ روزه مشکل شهر را حل کردیم، یادآور شد: امروز یک سال و چهار روز است که در خدمت شهر هستیم و یک روز هم قرض نگرفتیم و بیست و هشتمین روز هر ماه حقوق کارکنان را تسویه کردیم.

زاکانی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که از سه طریق شهر را اداره کنیم، گفت: تا به امروز یک متر تخلف نداشته ایم و چیزی نفروخته ایم جز دو ملکی که در بورس عرضه شده است.

شهر به رشد موزون نیاز دارد 

زاکانی با تأکید بر اینکه شهر نیازمند تحول همه جانبه است، یادآور شد: شهر به رشد موزون نیاز دارد و برای این موضوع نیاز داریم که پیشرفت را هدف گذرای کنیم و امکان ندارد با انبوه مشکلات بتوانیم بدون زیر بار کار رفتن، این موارد را برطرف کنیم. می توان کار کرد و ما مسئولیت پذیری پیشه کردیم و در تمام حوزه های شهری که مواردی از آن به ما ارتباطی نداشت، مسئولیت پذیرفتیم.

ساماندهی ۲۱ هزار معتاد متجاهر
وی افزود: اگر مدیریت برگرفته از شهر باور شود می تواند کوه را جابجا کند؛ لذا اعلام کردیم که مدیریت شهری ششم مسئولیت پذیر است و به همین  دلیل به دنبال مسائل اجتماعی رفتیم. برخی گفتند اگر به این سمت بروید در باتلاق گیر می کنید اما سرافرازیم و امروز ۲۱ هزار معتاد متجاهر ساماندهی شدند چون این افراد پاره تن ما هستند و با نگاه اعتقادی جلو رفتیم.

افزودن۱۸۰۰ تخت دیگر برای نگهداری معتادان با شرایط خاص در هفته آینده
زاکانی با بیان اینکه به سراغ معتادانی رفتیم که هیچ نهادی به آنها توحه نمی کرد، گفت: سه هزار و ۳۰۰ تخت فعال داریم و هزار و ۸۰۰ تخت نیز در هفته آینده به تخت ها اضافه خواهد شد. هیچ نهادی در این زمینه به اندازه شهرداری تلاش نکرده است. ما منیت را زیر پا گذاشتیم و تمام دستگاه ها را سهیم کردیم.
وی ادامه داد: دستگاه قضایی با تمام قامت و دیگر نهادها و دستگاه های مربوطه همه آمدند و منیت ها کنار گذاشته شد. اگر با افتخار می گوییم سه هزار و ۳۰۰ تخت آماده داریم اساس را روی خدمت و توجه به مردم قرار دادیم.
شهردار تهران با بیان اینکه اصل را بر سرمایه اجتماعی، رضایت مردم و جلب رغبت مردم برای مشارکت قرار دادیم، اظهار کرد: راه طی شده را بر اساس تحول سخت و کالبدی قرار دادیم و برای سال ۱۴۱۰ چشم اندازی تعریف کرده ایم که تهران الگوی جهان اسلام شود.

وی تصریح کرد: تحول به تحول روحی به عنوان شهروند الگو و تحول فناوری برای شهر هوشمند مورد توجه قرار گرفت.

 پیگیری حقوق تضییع شده کارکنان
زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۹۶ درصد از مدیران از بدنه شهرداری انتخاب شدند، گفت: ما وظیفه داشتیم حقوق و مسکن کارکنان را دنبال کنیم و زمانی که حقوق ۱۰ درصد افزایش یافت ما ۱۶ درصد را نیز از مسیر دیگری دنبال کردیم چون حقوق آنها پیش از این تضییع شده بود. تلاش کردیم خود را فدای آتش نشانان کنیم تا آنها خود را فدای ملت کنند.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: تحول کالبدی را در قالب معاونت های فنی و عمرانی، حمل و نقل، خدمات شهری، شهرسازی و چنین معاونت هایی قرار دادیم و ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه تعریف شد. دیگر بخش ها نیز در قالب طرح تحول نرم قرار داده شد.

تلاش برای ایجاد شهر فناورانه
وی با بیان اینکه تحول سوم ما تحول فناورانه بود، اظهار کرد: ما پیش از هجمه فناورانه به شهرداری، زمینه ها را فراهم کرده بودیم که شهر فناورانه را خلق کنیم.
زاکانی با اعلام اینکه ۳۲۵ ایستگاه مترو در شهر داریم، یادآور شد: اگر به شعاع ۸۰۰ متر به نوسازی مبتنی بر الگوی خودمان اقدام کنیم همزمان چند اتفاق می افتد؛ اتفاق اول این است که شهر ایمن خواهد شد. این ایستگاه ها ۴۹.۸ درصد پارسل های تهران را ایمن خواهد کرد.

با نگاه دقیق معمارانه، هویت شهر را تغییر خواهیم داد
وی با تأکید بر اینکه ما منفعل نیستیم و فعالیم، گفت: با نگاه دقیق معمارانه، هویت شهر را تغییر خواهیم داد و مسکن مردم را تأمین خواهیم کرد. بالغ بر ۹ میلیون نفر در تهران ساکن هستند و یک میلیون واحد مسکونی کم داریم.

ایجاد ایمنی و آسایش در شهر در دستور کار
شهردار تهران با اشاره به بازبینی مختصاتی شهر، تصریح کرد: ایجاد ایمنی و آسایش در شهر نیز در دستور کار ماست و تکمیل زیرساخت های حمل و نقل عمومی نیز در سرفصل بعدی برنامه های ما قرار دارد. در کوتاه مدت روی اتوبوس سرمایه گذاری می کنیم و باید دو هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.

تقدیر از دولت، مجلس و دستگاه قضا برای حمایت از شهرداری‌ها
وی تأکید کرد: از دولت، مجلس و دستگاه قضایی برای حمایت از شهرداری‌ها تقدیر می کنیم.

شهردار تهران با پرداختن به مسائل حقوقی شهرداری گفت: تا هفته قبل مجموعه های حقوقی ۳۱ هزار میلیارد تومان در محاکم، حکم به نفع شهرداری دریافت کردند و ۳۷۵ میلیارد تومان نیز حق با مردم بود.

بازگشت ۸هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری در یک سال گذشته
زاکانی با اعلام اینکه هشت هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری در یک سال گذشته بازگشت، گفت: برخی می گفتند این موضوع امکان ندارد اما محقق شد.

شهردار پایتخت افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته در شهر وجود داشت و تا امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان از طلب شهرداری های کشور که بخش عمده آن به شهرداری تهران تعلق دارد به عنوان بدهی در نظر گرفته شد. ما در تهران روی گنج خوابیدیم و عده ای که نتوانستند عرضه نداشتند.

۳۶ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکاریم

وی با بیان اینکه ۳۶ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکاریم، خاطرنشان کرد: سالیانه ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی روی دوش ما قرار می گیرد.

تقدیر وزیر اقتصاد برای قراردادن املاک شهرداری در بورس

شهردار تهران از قرار گرفتن دو ملک شهرداری در بورس پس از چند ماه تلاش و تقدیر وزیر اقتصاد از این موضوع، خبر داد و افزود: در حوزه کارکردی مسیری تا امروز طی شد و مهم برای ما جهت اقدامات است. اینکه هزار و ۲۵۰ هکتار بوستان در ۱۰ نقطه احداث شد و در مترو، اتوبوسرانی چه اقداماتی انجام شد، اعلام می شود اما مهم این است که از سه هفته گذشته طرح هایی را در مقیاس شهر افتتاح کردیم.

تمام پروژه های فنی و عمرانی در شهر کلید خورده است
وی با بیان اینکه تمام پروژه های فنی و عمرانی در شهر کلید خورده است، اظهار کرد: پروژه شهید شوشتری آغاز شده و پروژه شهید بروجردی در ۴.۸ کیلومتر بزرگراه امسال مردم را از رنج نجات خواهد داد. پروژه یادگار امام (ره) کلنگ زنی شد و در حال عملیات عمرانی در این پروژه هستیم.

طرح متوسلیان در مرحله مناقصه
زاکانی با اعلام اینکه به دنبال مناقصه برای طرح متوسلیان هستیم، خاطرنشان کرد: سه تقاطع از ۹۸ تقاطع افتتاح شد و ۱۸ تقاطع نیز تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.

کسب چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر از سال قبل در بخش نقد
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر افزایش ارتباط با سه قوه، گفت: خوشبختانه ما در سه سطح تحول، توانستیم گام برداریم و نسبت به سال قبل در بخش نقد، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر کسب کردیم و چارچوبی که هموار شد وضعیت جهش وار را ایجاد خواهد کرد. پنج هزار و ۴۰۰ پروانه در سال قبل صادر شد و با  اصلاح تبصره ۱۵ در این ایام، عددی بیش از کل سال قبل گشایش خواهد یافت.

با وجود حمله سایبری در حوزه منابع ۳۵ درصد جلوتر از سال گذشته هستیم
وی افزود: شرایط ما نسبت به موقعیت سال گذشته در حوزه منابع با توجه به هجمه به زیرساخت های فناوری و وقفه در عملکرد، ۳۵ درصد جلوتر است.

۱۰ هزار واحد مسکونی آماده کلنگ زنی در منطقه۱۸
زاکانی با بیان اینکه کلان پروژه ما در موضع کالبدی این است که بتوانیم بر محور محلات در نوسازی شهری و بر مدار حمل و نقل عمومی، کل شهر را نوسازی کنیم، گفت: با این اقدامات تمام شهر به گل شهر تبدیل خواهد شد. ۱۰ هزار واحد مسکونی آماده کلنگ زنی در منطقه ۱۸ است و هفته گذشته پنج هزار واحد کلنگ زنی شد.

هر کجای کشور نیاز بود ما حاضر شدیم
شهردار تهران تأکید کرد: انقلاب به ما یاد داد که ما می توانیم؛ در تحول کالبدی توجه به خدمات برای ما موضوعیت داشت و هر کجای کشور نیاز بود ما حاضر شدیم؛ در متروپل و حادثه سیل با افتخار حضور یافتیم چراکه ما کل واحد هستیم.
وی افزود: هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه فضای سبز آغاز شده است و بوستان ۱۶ هکتاری ایرانیان در منطقه ۱۹ هفته آینده افتتاح خواهد شد.

تحول عظیم در حوزه پسماند

زاکانی با بیان اینکه ۵۳ هزار مخزن در سطح شهر موجود است که پوششی برای آن در حال طراحی است، اظهار کرد: در داخل شهر ۶۴ پیمانکار طرح داریم که به هشت پیمانکار تبدیل می شود تمام مشکلات از جمله فعالیت کتفی ها و کولی ها برطرف خواهد شد. پیمانکاران مکلف هستند هشت حوزه را مجهز کنند که ماحصل تجهیز آن، کاهش ورودی به آرادکوه خواهد بود. باید پسماند در داخل شهر به کمپوست و گرانول تبدیل شود.

افتتاح سه کارخانه ام.آر.اف تا پایان سال
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: قراردادهایی در حال انعقاد است و از این تعداد، سه طرح ام آر اف تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

حق با مردم است/ مخازن زباله پوشش‌دار می‌شوند
وی با بیان اینکه در ۱۲۳ ناحیه شهر طراحی و پوشش مخازن پسماند آغاز خواهد شد، گفت: بخشی از این مخازن نیز نیاز به نوسازی دارد. ۱۵ هزار مخزن تأمین و جایگزین خواهد شد چراکه حق با مردم است.
زاکانی با اشاره به تفکیک پسماند از مبدا در داخل شهر، خاطرنشان کرد: در خارج از شهر نیز در مجتمع آبعلی برای پسماند ساختمانی و زباله‎ سوز هزار و ۱۰۰ تنی برنامه ریزی شده و ۶۰ هکتار برای بارانداز شهرک بازیافت در آراد کوه نیز پیش‌بینی شده است.
شهردار تهران گفت: ما از دو هفته پیش طرح خدمت و آبادانی را آغاز کرده ایم. ۴۳ شرکت و سازمان داریم که اگر همه اینها پای کار بیایند می توانند در طول یک هفته مناطق را آباد کنند.

خرید دو کارخانه آسفالت تا پایان سال
وی از خرید دو کارخانه آسفالت و افتتاح آن تا پایان سال خبر داد و افزود: ۵۶۰ هزار تن در سال گذشته آسفالت ریزی صورت گرفت که عمده آن در ۶ ماه پایانی سال قبل بود که در پنج ماه ابتدایی امسال به ۴۰۰ هزار تن رسید.
زاکانی ضمن تقدیر از تمام معاونت ها، یادآور شد: ما در مسیری که پیش می رویم، تمام اقدامات را جزء گزارش یک ساله خود لحاظ و منتشر خواهیم کرد و این گزارش را با رسانه ها در میان خواهیم گذاشت.
وی با اشاره به حمله سایبری به شهرداری تهران، اظهار کرد: تمام سامانه های حیاتی در دسترس است اما برخی سامانه های قدیمی به دلیل اشکالات امنیتی هنوز بازنگشته اند که به مشکل برخورد نکنیم.

پرداخت یکپارچه الکترونیک و استفاده از کیف پول
شهردار تهران با بیان اینکه پرداخت یکپارچه الکترونیک و کیف پول آماده است، گفت: این کیف پول در مجموعه های مختلف شهرداری قابل استفاده است و ما وعده داده بودیم که به عنوان پیش درآمد، چیزی را در این کیف پول قرار دهیم.

راه‌اندازی ۲ ابرسامانه  در شهرداری در دست اقدام 
وی با اعلام اینکه ابرسامانه داخل و خارج از شهرداری در حال راه اندازی است، خاطرنشان کرد: کل خدمات در این ابرسامانه ها ارائه خواهد شد. حضور مردم برای انجام امور را با ابرسامانه داخلی شهرداری به حداقل خواهیم رساند. همچنین مردم از فعالیت ها اطلاع پیدا خواهند کرد.
زاکانی با بیان اینکه از سال ۵۸ تا سال قبل ۲۶۳ میدان و بازارچه میوه و تره بار داشتیم، یادآور شد: سال گذشته ۳۱ بازارچه اضافه شد و امسال ۱۰۰ بازارچه اضافه خواهد شد. ۱۲۹ محله بازارچه ندارند که این ظلم است.

 مجموعه همشهری از زبان دهی خارج شده است
وی با اعلام اینکه مجموعه همشهری از زیان دهی خارج شده است، گفت: سازمان فرهنگی و هنری در این مدت کارهای جدی انجام داده و از ۵۰ مجموعه ورزشی از رده خارج، با تلاش ۲۰ مجموعه بر مدار بازگشته و در حال حاضر ۳۰ مجموعه از رده خارج هستند.

ابرپروژه در حوزه فناوری؛ ایجاد زمینه برای مشارکت عمومی در بستر هوشمند سازی
شهردار تهران با بیان اینکه ابرپروژه در حوزه نرم توجه به محوریت محلات است، خاطرنشان کرد: ابر پروژه در حوزه فناوری، ایجاد زمینه برای مشارکت عمومی بر بستر هوشمندسازی است.

منبع خبر