سرنوشت عجیب مسیرهای دوچرخه‌سواری دراصفهان

مسیرهای تعبیه شده برای دوچرخه سواران در خیابان های اصفهان به یک ماجرای عجیب تبدیل شده است. این مسیرها در دوران شهردار سابق و با سروصدای زیاد در برخی خیابان ها تعبیه شد تا به فرهنگ دوچرخه سواری در شهر کمک شود. این در حالی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در همان زمان با […]

مسیرهای تعبیه شده برای دوچرخه سواران در خیابان های اصفهان به یک ماجرای عجیب تبدیل شده است.

این مسیرها در دوران شهردار سابق و با سروصدای زیاد در برخی خیابان ها تعبیه شد تا به فرهنگ دوچرخه سواری در شهر کمک شود. این در حالی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در همان زمان با احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر مخالف بود و آن را با استاندارهای موجود منطبق نمی دانست.

عدم استقبال مردم از این مسیرها نیز نشان داد جامعه هم سرسازگاری با این طرح را ندارد اگرچه مدیریت وقت شهری به شدت بر درستی ایده خودش پافشاری می کرد.

با تحولات به وجود آمده در شورای شهر و شهرداری، مدیریت جدید منتقد طرح پیشینیان خودشان شدند و حالا کار به جایی رسیده که آشکارا احداث مسیرهای دوچرخه سواری در شهر را غیر استاندارد می دانند.

در جدیدترین موضعگیری در این باره، محمدرضا فلاح، عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، این معابر را «یکی از معضلات ترافیکی» دانست که «عجولانه و بدون کارشناسی» به مرحله اجرا در آمده است.

دلیلی که منتقدین می آورند این است که عرض معابر به دلیل احداث این مسیرها کاهش پیدا کرده و باعث اعتراض مردم شده است. از سویی گفته می شود «بعضی از مسیرها بارانداز برخی از صنوف شده‌ و آنها وسایل خودشان را در این مسیرها می‌گذارند.»

اما فلاح پا را از این هم فراتر گذاشته و معتقد است معابر فعلی دوچرخه خطرات جانی در بر دارد: «احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری در برخی از مناطق برای تردد شهروندان و وسایل نقلیه ازجمله خودروها و حتی دوچرخه‌سواران مشکلاتی را ایجاد کرده بود که گاهی جبران‌ناپذیر بود و منجر به  تصادفات می‌شد. به‌عنوان نمونه مدتی پس از احداث مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان پروین حادثه‌ای اتفاق افتاد که منجر به فوت یک شهروند دوچرخه‌سوار شد.»

با این اوصاف، آینده این معابر چه خواهد شد؟ آیا مدیریت شهری فعلی تصمیم دارد قید اختصاص دادن بخشی از خیابان ها به مسیرهای دوچرخه را بزند و آنها را کلاً جمع کند؟ این پاسخ فلاح است: «پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد برخی از مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌هیچ‌عنوان قابلیت استانداردسازی نداشتند و باعث ایجاد معضلات ترافیکی شده بودند؛ بنابراین، مسیرها جمع‌آوری شدند و بقیه مسیرها مجهز و ایمن شدند. در حال حاضر در برخی از مناطقی که نیاز داشته باشند مسیرهای دوچرخه‌سواری احداث شود، در صورت داشتن شرایط لازم این کار را ادامه می‌دهیم. برای اجرایی شدن این کار بودجه لازم نیز پیش‌بینی شده است.»

سخنان و استدلال های این عضو شورای شهر و سایر مدیران شهری که در این باره اظهارنظر کرده اند یک طرف؛ اما آیا تضمینی هست که مدیران دوره بعدی آنچه مدیران فعلی کاشته اند را علف هرز محسوب نکرده و بر از بین بردنش تأکید نکنند؟ یا این معابر تا ابد معبر دوچرخه باقی خواهد ماند؟!

منبع خبر