شهرداران کلان شهرها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟ / حمیدی شهردار بجنورد : شهرداری یکی از نهادهای موفق در خدمت رسانی است

امروز شهرداران کلان شهرهای مختلف در نشست مجمع شهرداران که در مشهد برگزار شد، از مشکلات شهر خود گفتند. به گزارش اطلاع رسانی شهرداری مشهد، علی قاسم زاده شهردار اصفهان در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان شهرهای کشور، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرها، حمل ونقل عمومی است، اظهار کرد: یکی از درخواست های کلان شهرها، […]

امروز شهرداران کلان شهرهای مختلف در نشست مجمع شهرداران که در مشهد برگزار شد، از مشکلات شهر خود گفتند.
به گزارش اطلاع رسانی شهرداری مشهد، علی قاسم زاده شهردار اصفهان در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان شهرهای کشور، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرها، حمل ونقل عمومی است، اظهار کرد: یکی از درخواست های کلان شهرها، افزایش سهم اوراق مشارکت حمل ونقل است، زیرا شش هزار میلیارد تومان برای تمام کلان شهرها رقم ناچیزی است.
وی افزود: مابه التفاوت سوخت و قیمت سوخت در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است که امیدوارم در سال آینده اضافه شود، همچنین ۶۰ درصد سهم شهرداری ها در پایان هر ماه باید از خزانه بازگردد، اما این اتفاق رخ نداده و در بودجه ۱۴۰۱، پنج درصد به تخلف رانندگی اضافه شده اما سهم شهرداری حذف شده است.

در ادامه جواد حمیدی شهردار بجنورد گفت: شهرداری یکی از نهادهای موفق در خدمت رسانی است و یکی از اقدامات آن آسفالت معابر است، در تبصره یک سهمیه قیر را برای دستگاه های مختلف مشخص کرده است که امیدوارم سهمیه شهرداری ها افزایش پیدا کند. همچنین املاک قولنامه ای نیز شهرداری ها را با چالش مواجه کرده است.
همچنین رضا امینی شهردار اهواز نیز در این جلسه، ادامه داد: سطح تماس شهرداری ها با شهروندان بیشترین میزان است و بیشترین نارضایتی ها نیز از سمت شهرداری ها ایجاد می شود، زیرا اختیارات مدیریت شهری زیاد نیست.
وی افزود: قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرهای مختلف متفاوت است و در اهواز از هر هشت هزار نفر، ۱۰۰۰ نفر ایثارگر هستند که این امر مسائل خاصی را ایجاد کرده است.
مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در خصوص مشکلات این شهر، افزود: در بندرعباس شهرک های صنعتی زیادی وجود دارد که مشکلاتی را در زمینه آلایندگی به وجود آورده است.
یعقوب هوشیار شهردار تبریز گفت: اصلاح قانون محدوده و حریم شهر از الزاماتی است که باید انجام شود.
امیرحسین علوی شهردار رشت تصریح کرد: شاید اگر توان داشتیم بهتر از این عمل کنیم، می توانستیم از اتفاقات امروز جلوگیری کنیم. اگر واردات خودرو انجام شود، رضایت مندی ایجاد شده و چهره شهرها را بهبود می بخشد.
وی افزود: ردیف اعتباری پسماند استان های شمالی، یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی شهرداری ها است.
محمدامیر براهویی شهردار زاهدان اضافه کرد: مطالبات دستگاه های دولتی را پیش بینی کنید، برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است و در مالیات بر ارزش افزوده نارضایتی هایی وجود دارد.
علیرضا فیروزفر شهردار زنجان ادامه داد: کمیسیون ماده پنج و الحاق به محدوده، حتی اگر شهرداری مخالف باشد، اتفاق می افتد که درست نیست؛ همچنین هنوز تغییر کاربری اراضی دولتی اجرا نمی شود و این امر مشکل ایجاد کرده است، قانون پایدار درآمدهای شهری می توانست کمک خوبی برای شهرها باشد اما این اتفاق رخ نداد.
در ادامه این اجلاس محمدحسن اسدی شهردار شیراز نیز گفت: ثبات اقتصادی و ورود بخش خصوصی می تواند شهرداری ها را نجات دهد و ورود آنها به این بخش سود خالص است.
همچنین نادر نوروزی شهردار کرمانشاه اظهار کرد: نگاه به شهرداری ها باید تغییر پیدا کند و با توجه به اینکه ۱۵ سال پیش لایحه مدیریت یکپارچه تصویب شد، اما پس از ۱۵ سال، هنوز اعمال نشده است و تا زمانی که به شهرداری به عنوان یک دستگاه خدمت رسان نگاه نشود، مشکلات آن حل نخواهد شد.
سید مسعود حسینی شهردار همدان اضافه کرد: مدیریت بحران و نوع رویکرد دولت و شهرداری ها بسیار مهم است. در همدان با مشکل آب مواجه بودیم و قبل از آن سیل باعث از بین رفتن مقداری از زیرساخت ها شده بود، رقمی که برای تبصره سه زیرساخت ها تخصیص داده می شود، بسیار کم است، همچنین در بحث قانون ۱۳ مدیریت بحران باید تحقیق بیشتری انجام شود و نگاه ویژه ای به مدیریت بحران داشته باشیم.
منبع خبر