شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد چرخه کارآفرینی در کشور مؤثر هستند

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌‎وگو در خصوص انقلاب اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و کارآفرینی با مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت تلفنی گفتگو کرد. جمالی نژاد با اشاره به این موضوع که شهرداری‌ها یکی از نهادهای مستقل عمومی در کشور محسوب می‌شوند گفت: […]

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌‎وگو در خصوص انقلاب اسلامی؛ اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و کارآفرینی با مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت تلفنی گفتگو کرد.
جمالی نژاد با اشاره به این موضوع که شهرداری‌ها یکی از نهادهای مستقل عمومی در کشور محسوب می‌شوند گفت: در این نهادها مدیریت درآمد و هزینه به صورت هم زمان انجام می‌شود و این موضوع درباره دهیاری‌ها نیز صدق می‌کند.
وی از نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد چرخه کارآفرینی مؤثر در کشور گفت و بیان کرد: این دو نهاد می‌توانند در ایجاد شهرهای کار آفرینی و شهرهای فن آفرین بسیار اثرگذار باشند. مأموریت‌های بسیار مهم و متنوعی در شهرداری‌ها به تبع قانون وجود دارد و بر اساس برآوردها بیش از ۳۰۰ مأموریت در این نهاد قابل احصاء است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ظرفیت لازم را برای ایجاد اشتغال و تولید در کشور دارند، اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم نیازمند توجه جدی و خاص هستند.
وی با تصریح بر این موضوع که شهرداری‌های در حوزه ورود سرمایه گذاران و بخش خصوصی می‌توانند اثرگذار باشند، اشاره کرد: برای ساخت چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال، شهرداری‌ها نقش بسیار مؤثری خواهند داشت و حتی شهرداری‌ها می‌توانند به صورت اشتراکی با دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای ساخت مسکن ورود کنند. ساخت مسکن پیشران بسیاری از فعالیت‌های دیگر در کشور هستند.
جمالی نژاد در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌‎وگو حضور و ظهور دهیاری‌ها را یکی از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: حدود ۲۰ سال پیش، نهاد دهیاری‌ها را در کشور مستقر کردیم و در این مدت این نهاد بسیار مؤثر بوده است. کوچکترین واحد تقسیمات کشوری روستاها هستند و به برکت دهیاری‌ها، در روستاها نیز همانند شهرها مأموریت‌هایی مانند شهرداری‌ها را انجام می‌دهند و می‌توانند از نظر ایجاد اشتغال و کارآفرینی بسیار مؤثر باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید با رونق و توسعه در روستاها مانع مهاجرت روستانشینان به شهرها شویم، گفت: نقش دهیاری‌ها در این زمینه بسیار مهم است. اگر توزیع عادلانه خدمات و امکانات را داشته باشیم، توجه خاص به روستایی کمتر برخوردار کنیم یقیناً باعث می‌شود حاشیه‌نشینی ایجاد نشود و در نتیجه شاهد توزیع متوازن جمعیت در تمام کشور خواهیم بود.

منبع خبر