شهرداری قم از نهادهای پیشرو در اجرای اقدامات حافظ محیط‌زیست است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه شهرداری قم از شهرداری‌های پیشرو در اجرای اقدامات حافظ محیط‌زیست بوده است گفت: یکی از اقدامات در این زمینه احداث و حمایت از ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در سال‌های اخیر بوده است. پیام جوادیان با اشاره به بازدید مدیر صندوق ملی محیط‌زیست کشور […]

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه شهرداری قم از شهرداری‌های پیشرو در اجرای اقدامات حافظ محیط‌زیست بوده است گفت: یکی از اقدامات در این زمینه احداث و حمایت از ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در سال‌های اخیر بوده است.

پیام جوادیان با اشاره به بازدید مدیر صندوق ملی محیط‌زیست کشور از شهر قم اظهار کرد: جلسات مشترکی با حضور ایشان و معاون خدمات شهری شهرداری و تعدادی از مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد و فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری در راستای حفظ محیط‌زیست مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری قم از شهرداری‌های پیشرو در اجرای اقدامات حافظ محیط‌زیست بوده است افزود: احداث ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست یکی از اقدامات شهرداری در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در خصوص اقدامات انجام‌شده در حوزه فضای سبز نیز گزارشی در این جلسات ارائه شد که از آن جمله می‌توان به مدیریت تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری با همکاری سازمان مدیریت پسماند اشاره کرد که با این هماهنگی تمام پسماند حاصل از هرس درختان و نظافت فضای سبز سطح شهر در مبدأ تفکیک‌شده و شرایطی فراهم‌شده که تقریباً دفع حاصل از این امر به صفر رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حجم زیادی از پسماند حاصل از هرس درختان، ضایعات چمن‌زنی، چوب‌های الواری و… به طور کامل در مرحله تبدیل به کمپوست گیاهی و بازیافت قرار می‌گیرد ابراز کرد: دو دستگاه چیپس چوب در سازمان تأمین‌شده و در دو سایت شمال و جنوب شهر، شاخ و برگ حاصل از هرس درختان دسته‌بندی‌شده و چوب‌های الواری با قابلیت زغال شدن توسط این دستگاه‌ها خرد شده و آماده استفاده مجدد به‌عنوان محصولات مختلف می‌شود.

جوادیان با بیان اینکه زباله‌های شهری نیز در محل بوستان‌ها تفکیک‌شده و منتقل می‌شود گفت: استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در بوستان‌های شهری یکی دیگر از اقدامات بوده و در حال حاضر اکثر سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها دارای این قابلیت هستند.

وی ادامه داد: چند نیروگاه خورشیدی ازجمله مقابل شهرداری مرکز، پارکینگ سازمان پارک‌ها و… نیز طی سال‌های اخیر احداث‌شده است و به عبارتی جنبه فرهنگ‌سازی برای مردم برای استفاده از انرژی‌های نو دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه بهره‌وری منابع آب تصریح کرد: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، توسعه شبکه آب خام شهری، استفاده از فنون جدید در احداث مخازن ذخیره آب با تکنولوژی روز و با حداقل زمان ممکن، کاهش روشنایی پارک‌ها در فصول گرم برای صرفه‌جویی در مصرف برق تا کمکی به شبکه برق کشور داشته باشیم، کاهش مصرف برق در ساختمان‌های اداری، تغییر ساعت و مدیریت زمان کاری چاه‌های آب و آب‌نماها از دیگر اقدامات بوده است.

وی احداث ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در فضای سبز شهر را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: به‌منظور ترویج فرهنگ این موضوع و احداث فضای سبز و بام سبز در مجتمع‌های مسکونی و استفاده از پساب حاصل از ساختمان‌ها در همان مجموعه برای توسعه فضای سبز اقداماتی از سال ۹۶ با همکاری حوزه‌های مختلف شهرداری ازجمله معاونت شهرسازی آغازشده و مشاوری در این خصوص فعال است تا مشوق‌هایی را برای این کار قرار دهیم و راهکارهایی اتخاذ شود تا بتوانیم از توان ‌بخش خصوصی و شهروندان در این راستا استفاده کنیم و فرهنگ ایجاد ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست و انرژی صفر در بین شهروندان ترویج یابد.

جوادیان خاطرنشان کرد: توان شهرداری در این زمینه محدود است و شرکت‌های خدمات رسان و… باید همراهی کرده و مشوق‌هایی را تعریف کنند تا در آینده بتوانیم سرانه مصرف انرژی ساختمان‌ها را کاهش داده و سرانه فضای سبز آن‌ها را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: صندوق ملی محیط‌زیست به‌عنوان متولی موضوع می‌تواند کمک‌های زیادی به شهرداری کند و مشوق‌هایی را برای ترغیب مردم به این امر پیش‌بینی کند.

منبع خبر