شهرداری کرمان برای بازگشایی موزه نفت‌سوزها اعلام آمادگی کرد

شهردار کرمان گفت: شهرداری کرمان آمادگی دارد در بازگشایی و اداره موزه نفت‌سوزها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان همکاری کند. سعید شعرباف در پی تعطیلی چندماهه موزه نفت‌سوزها در کرمان و به‌دنبال انتشار کارزار درخواست بازگشایی موزه نفت‌سوزهای کرمان، افزود: راه‌اندازی کارزار درخواست بازگشایی موزه نفت‌سوزهای کرمان، نشان از اهمیت این موضوع برای شهروندان […]

شهردار کرمان گفت: شهرداری کرمان آمادگی دارد در بازگشایی و اداره موزه نفت‌سوزها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان همکاری کند.

سعید شعرباف در پی تعطیلی چندماهه موزه نفت‌سوزها در کرمان و به‌دنبال انتشار کارزار درخواست بازگشایی موزه نفت‌سوزهای کرمان، افزود: راه‌اندازی کارزار درخواست بازگشایی موزه نفت‌سوزهای کرمان، نشان از اهمیت این موضوع برای شهروندان فرهنگ‌دوست کرمان دارد.

وی اظهار داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان آمادگی دارد در زمینه اداره موزه نفت‌سوزها با شرکت نفت همکاری کند.

شهردار کرمان، بیان کرد: موزه نفت‌سوزها با توجه به قدمت ساختمان موزه و جایگاه ویژه‌ای که در طول تاریخ برای کرمان داشته، همچنین با توجه به اهمیت اشیا و اسناد باارزشی که در این موزه نگهداری می‌شود، ظرفیت بسیار خوبی در جذب گردشگر و معرفی به گردشگران دارد.

شعرباف خاطرنشان کرد: جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان دیگر فقط تاریخی نیست؛ بلکه به لحاظ وجود مرقد مطهر سردار دل‌ها در این شهر، گردشگران مذهبی و زائران متعددی در طول سال و به‌ویژه در ایام تعطیل مانند نوروز و تابستان به کرمان سفر می‌کنند؛ لذا لازم است که از تمامی ظرفیت‌های گردشگری برای جذب گردشگر استفاده شود.

این درحالیست که محسن اسماعیلی مدیر موزه نفت سوزهای کرمان از بازگشایی این موزه طی هفته های آینده خبر داده است.

مجموعه باغ آقا که سال‌ها به‌عنوان کنسولگری انگلیس در کرمان فعال بود، در خیابان شهدا (زریسف) قرار دارد و شامل چندین خانه و عمارت مرکزی است؛ این عمارت توسط سیدابوالحسن خان‌بیگی در دوره زندیه در کرمان ساخته شد و بعدها به کنسولگری انگلیس در کرمان تبدیل شد. بعد از خروج انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت ایران و انگلیس واگذار شد و پس از ملی شدن صنعت نفت، مالکیت آن به شرکت ملی نفت ایران منتقل شد.

این موزه که زیرمجموعه شرکت نفت است، پس از بازسازی در اواخر سال ۱۳۹۹ به‌عنوان موزه نفت‌سوزها به شماره ۳۱۷۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و علاوه بر آثار و اسناد مربوط به شرکت نفت، صدها شیء نفت‌سوز که از سراسر کشور جمع‌آوری شده، در عمارت مرکزی این ساختمان نگهداری می‌شود.

منبع خبر