شهردار رشت: جلوگیری از عملیات بهسازی سراوان پیامدهای بهداشتی خواهد داشت

شهردار رشت با اشاره به آغاز فرآیند بهسازی و ساماندهی محل دفن زباله سراوان با هدف کنترل شیرابه و تکمیل پوشش گفت: براساس برنامه‌ریزی قرار بود از امروز این کار انجام شود اما مسیر محل دفن زباله همچنان بسته‌ است که نیازمند درک و همراهی مردم برای جلوگیری از پیامدهای خطرناک احتمالی است. جمعی از […]

شهردار رشت با اشاره به آغاز فرآیند بهسازی و ساماندهی محل دفن زباله سراوان با هدف کنترل شیرابه و تکمیل پوشش گفت: براساس برنامه‌ریزی قرار بود از امروز این کار انجام شود اما مسیر محل دفن زباله همچنان بسته‌ است که نیازمند درک و همراهی مردم برای جلوگیری از پیامدهای خطرناک احتمالی است.

جمعی از اهالی سراوان رشت در اعتراض به وضعیت نامناسب محل دفن زباله بیش از ۱۰ روزی است که از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه جلوگیری کرده و خواستار تعیین تکلیف و رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت موجب اعتراضات مردمی می‌شود، اهالی سراوان رشت در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ در اعتراض به وضعیت نامناسب دفن زباله، راه عبور ماشین‌های حمل زباله را بستند اما هر بار با قول‌های مسئولان وقت دست از اعتراض کشیدند.

سیدامیرحسین علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این عملیات سمپاشی در محل دفن زباله منطقه سراوان رشت روزانه انجام می‌شد اما متاسفانه در چند روز گذشته به دلیل بسته بودن راه و ممانعت مردمی، نیروهای کارگری نتوانسته‌اند سمپاشی در محل دفن زباله را داشته باشند.

وی افزود: برنامه این است تا با ساماندهی و پوشاندن مخزن “محل دفن زباله” با مصالح خاکی و مواد مختلف سم و آهک ضدعفونی انجام شود و از این طریق بتوان از نفوذ آب و رشد حشرات موذی اقدام کرد.

شهردار رشت بیان داشت: عملیات عمرانی در محل دفن زباله در سراوان رشت نیازمند انتقال ماشین آلات و مصالح است اما در زمان حاضر راه مسدود بوده و نمی توان عملیات سمپاسی و سایر موارد را انجام داد که این مهم به نفع مردم منطقه نیست.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر برنامه اول شهرداری، پوشاندن بخش زیادی از مخزن دفن زباله در سراوان رشت است که منتظریم تا با بازگشایی این اتفاق بیفتند ضمن اینکه بهسازی، ساماندهی، کم خطر کردن محل دفن زباله و کنترل شیرابه نیازمند همکاری مردم برای تردد ماشین آلات و نیروها است.

جلوگیری از عملیات بهسازی سراوان پیامدهای بهداشتی خواهد داشت

علوی با تاکید بر اینکه محل دفن زباله نباید اینگونه رها شود، افزود: عدم سمپاشی و سایر اقدامات در محل دفن زباله مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد بنابراین به همکاری مردم نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به ٢ شیفته شدن شرکت کودآلی گیلان از روز گذشته با هدف کاهش ورود حجم زباله بازیافت شده در منطقه سراوان رشت اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدا از جمله مواردی است که ضروریست تا شهروندان به این مهم توجه داشته باشند.

جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است.

منبع خبر