شهردار شهرکرد دبیر دبیرخانه شهر ملی نمد شد

شهردار شهرکرد گفت: مرکز چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش حضور گردشگران، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی بهره‌گیری کرد. به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدتقی جاپَلَقی امروز _سه‌شنبه نوزدهم بهمن‌ماه_ در نشستی با سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هم‌اکنون مقدمات […]

شهردار شهرکرد گفت: مرکز چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش حضور گردشگران، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی بهره‌گیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدتقی جاپَلَقی امروز _سه‌شنبه نوزدهم بهمن‌ماه_ در نشستی با سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هم‌اکنون مقدمات جهانی شدن شهرکرد به‌عنوان شهر جهانی «نمد» فراهم است و این ارتقا می‌تواند مرکز چهارمحال و بختیاری را در نقشه گردشگری یونسکو در سطح جهانی و ملی مطرح کند.

وی افزود: در همین راستا ایجاد المان در شهر، برپایی نمایشگاه‌ها و راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نقش‌آفرین است و به همین منظور در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه سال‌جاری، چهار المان در شهرکرد شامل مرد کلاه‌مال، مرد گیوه‌دوز، مردان نمدمال و مرد پالان‌دوز رونمایی می‌شود.

شهردار شهرکرد توجه به ظرفیت‌های نمدمالی در مرکز چهارمحال و بختیاری و اجرای برنامه‌های عملی برای رونق این هنر صنعت را ضروری اعلام و اضافه کرد: به‌همین منظور طرح راسته (گذر) صنایع‌دستی از میدان فردوسی تا میدان ابوعلی‌سینا تقویت خواهد شد.

علیرضا جیلان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد از میدان قدس تا بلوار آیت‌الله کاشانی در دستور کار شهرداری قرار دارد، تاکید کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری برای تحقق اهداف مورد نظر در شهرهای ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و تلاش برای ارتقای شهرکرد به شهر جهانی نمد، نیاز به همکاری، همراهی و تعامل بخش‌های مختلف از جمله شهرداری مرکز استان دارد.

وی افزود: شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در مردادماه ۱۳۹۷ به‌عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسید و هم‌اکنون ۵۰۰ هنرمند در استان به‌صورت سنتی و نوین به تولید محصولات نمدی مشغول هستند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری افزون بر داشتن ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی، ۵۲ رشته در حوزه هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند.

جیلان تاکید کرد: بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، میناکاری، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا، در این نشست با صدور حکمی از سوی پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهردار مرکز استان به‌عنوان دبیر «شهرکرد، شهر ملی نمد» انتخاب شد. در پایان نشست، شهردار شهرکرد و سرپرست و مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از کوی نمدمالان، راسته (گذر) صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و طرح‌های گردشگری مرکز استان بازدید کردند.

منبع خبر