شهردار مشهد : تا پایان سال آینده، سالن مجهز ورزش بانوان در منطقه طرق ایجاد می شود

نشست صمیمانه شهردار مشهد با مردم محله طرق، یکشنبه شب با حضور مردم محلات مختلف این منطقه و جمعی از مدیران شهری در سالن ورزشی شهید ساعی مشهد برگزار شد. عبدالله ارجائی شهردار مشهد در این مراسم پیش از سخنرانی به اعضای شورای اجتماعی و معتمدین محله فرصت داد تا به جای سخنرانی یک جانبه، […]

نشست صمیمانه شهردار مشهد با مردم محله طرق، یکشنبه شب با حضور مردم محلات مختلف این منطقه و جمعی از مدیران شهری در سالن ورزشی شهید ساعی مشهد برگزار شد. عبدالله ارجائی شهردار مشهد در این مراسم پیش از سخنرانی به اعضای شورای اجتماعی و معتمدین محله فرصت داد تا به جای سخنرانی یک جانبه، به بیان مشکلات و چالش های منطقه بپردازند. گره کور پرونده ایوان طرق و عدم اجرای بوستان در این محدوده تاریخی ، معضل کمبود اراضی مجاز برای ساخت وساز و مشکل مسکن اهالی ، نبود سالن اختصاصی ورزش برای بانوان ، محدودیت در سرانه آموزشی و کمبود مدرسه در مقاطع مختلف و تأمین بودجه مجتمع فرهنگی امیرالمؤمنین (ع) از جمله این چالش ها بود که شهردار مشهد در مقام پاسخگویی به آن برآمد.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: انسان ها در دو تاریخ اجباری محصور هستند؛ اول تاریخ ولادت و دوم تاریخ وفات آنان و هیچ کس نیست که در این میان بتواند ادعا کند که اراده ای برای تغییر این دو تاریخ دارد. در این شرایط، برخی افراد به دنبال زندگی دنیایی خود هستند و از شهوات گرفته تا مطامع دنیایی، فلسفه زندگی اومانیستی و انسان گرایی مطلق را در دستورکار خود قرار می دهند و از سوی دیگر، عده ای دیگر هم خدامحوری و خداباوری را ملاک عمل قرار می دهد و در همه شئون زندگی، به دنبال رضایت پروردگار هستند.
شهردار مشهد افزود: در این شرایط، حقیقت این است که طول این زندگی خیلی اهمیت ندارد و آنچه مهم است، کیفیت زندگی است؛ همان طور که وجود اقدس زهرای مرضیه (س) فقط ۱۸ سال زندگی کرد، اما کیفیت زندگی او به حدی بود که اسلام را برای شیعیان و بلکه عموم جهانیان حفظ و صیانت کرد.
از بوستان ایوان طرق تا شهر فرودگاهی
ارجائی در ادامه ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم خاطرنشان کرد: ما سر قول خود برای احداث فضای سبز در محدوده ایوان طرق هستیم. پنج میلیارد تومآن هم به پروژه بوستان ایوان اختصاص پیدا کرده و به محض تأمین زمین، عملیات عمرانی احداث فضای سبز در این محله آغاز خواهد شد. علاوه بر این، به فضل خدا پس ازاینکه دیوار جنوبی مسیل احداث شد، دیوار شمالی آن هم آغاز خواهد شد و با تخصیص حدود ۱۲ میلیارد، این پروژه هم در دستورکار قرار می گیرد تا ایمن سازی کال طرق صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در حوزه معضل فرودگاه هم این دغدغه مستمر مدیریت شهری بوده تا با انتقال آن به خارج از شهر، هم از آسیب های زیست محیطی پیش آمده نجات پیدا کنیم و هم مزاحمت برای محدوده مسکونی پیرامون فرودگاه هم رفع شود. در این خصوص، توافقات بسیار چشمگیری با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و با ایجاد شهرک فرودگاهی در مشهد، معضل آسیب های فرودگاه مشهد مدیریت خواهد شد.
شهرداری به دنبال ایجاد پیشران های توسعه در شرق
ارجائی با اشاره به معضل تأمین مسکن در منطقه طرق تصریح کرد: در موضوع مسکن برای اهالی طرق هیچ مخالفتی از ناحیه مدیریت شهری وجود ندارد و بنابراین، یقیناً در اسرع وقت، موضوع با استانداری خراسان رضوی مطرح خواهد شد، زیرا ما همیشه طرفدار توسعه
مشهدالرضا (ع) به سمت شرق بوده ایم و باور داشته ایم که باید خسران بزرگی که در حوزه توسعه نامتوازن شهر صورت گرفته، با حمایت از پروژه های مسکن و شهرسازی در شرق مشهد جبران شود. دراین باره باید ابراز تأسف کرد که فاصله غربی ترین نقطه مشهد تا حرم مطهر رضوی ۱۷ کیلومتر و فاصله شرقی ترین نقطه مشهد تا حرم فقط ۶ کیلومتر است و اگر توسعه حرم محور در دستورکار برنامه توسعه فرهنگی شهر است، در توسعه کالبدی هم موردتوجه قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: الگوی توسعه، ایجاد پیشران های توسعه در مناطق مختلف شهر است تا به این ترتیب، با ایجاد مجتمع های تجاری، بوستان های قابل توجه، مراکز درمانی شایسته و زیرساخت های اقتصادی، مردم مشتاق به اقامت و زندگی در محلات هدف باشند. اینکه در دوره جدید مدیریت شهری بیش از ۴۰ درصد بودجه شهر به مناطق حاشیه اختصاص یافته و شیب خدمت به سمت این مناطق متمایل شده است، به همین دلیل است و شهرداری متمرکز شده تا فاصله میان مناطق کم برخوردار و مناطق برخوردار شهر را برطرف کند.
شهرداری در کنار نهاد های مسئول
شهردار مشهد گفت: درباره مشکل سالن ورزشی بانوان، هرکدام از معتمدان محل که مالک زمین موجود است، آن را وقف عام کند و پس از آن، شهرداری با تخصیص بودجه تا پایان سال آینده، سالن ورزشی استاندارد و شایسته را به بانوان محله تحویل خواهد داد.
در بحث کمبود فضای فرهنگی و آموزشی هم اعلام آمادگی می کنیم که در صورت تأمین زمین از طرف آموزش و پرورش، همچون مدرسه ای که اخیراً ایجاد شد، دوباره شهرداری وارد عمل شود. دراین باره البته مرکز رویش هم در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی ابراز کرد: در حوزه درمانگاه و هنرستان، شهرداری اگرچه مسئولیتی ندارد، اما آمادگی برای کمک وجود دارد تا با مساعدت مالی و فنی، درصورتی که دانشگاه علوم پزشکی و آستان قدس رضوی داوطلب باشند، مردم بتوانند از فضای درمانی و آموزشی مضاعف بهره مند شوند.
ارجائی در واکنش به ارائه طرح اتصال خیابان مصلی به مسیر منتهی به بهشت رضا (ع)، آن را راهبردی و مؤثر دانست و اظهار کرد: این یک طرح مهم، کارشناسی شده و منطبق با هویت شهری است و شهرداری دراین باره به طور جدی واردعمل خواهد شد تا بخشی از گره ترافیکی منطقه هم برطرف شود.
وی افزود: در حوزه بازار دست فروشان در محدوده بهشت رضا تا پل، متأسفانه این منطقه در محدوده شهری قرار نمی گیرد و بر همین اساس، شهرداری اجازه ندارد که برای سازمان دهی بازار های پراکنده و نامنظم دست فروشان در جاده منتهی به بهشت رضا (ع) وارد عمل شود. این منطقه در اصل متعلق به حوزه عملیاتی فرمانداری است، اما در صورت ابلاغ جناب آقای فرماندار، شهرداری آمادگی دارد که دست فروشان این منطقه را سازمان دهی و الگوی بازار را اصلاح کند.
شهردار مشهد همچنین در پاسخ به مطالبه کودکی که پلاکارد به داد کودکان ایوان طرق برسید را در دست داشت، به معاون خدمات شهری شهرداری مأموریت داد تا به قید فوریت، در فضای مخصوصی از محله ایوان طرق، وسایل بازی کودکان را نصب کند و به بهره برداری برساند.

منبع خبر