شهردار: میبد هفت هزار ساله مهد پرورش نخبگان است

مجید بهارستانی شهردار میبد گفت: قدمت بنای کهندژ نارین قلعه به حدود چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و نشان دهنده سابقه هفت هزار ساله تمدن و تاریخ در این شهرستان نخبه پرور است. مجید بهارستانی چهارشنبه شب در آیین جشن روز میبد که با حضور جمعی از مردم میبد و شهرهای مختلف ایران […]

مجید بهارستانی شهردار میبد گفت: قدمت بنای کهندژ نارین قلعه به حدود چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و نشان دهنده سابقه هفت هزار ساله تمدن و تاریخ در این شهرستان نخبه پرور است.

مجید بهارستانی چهارشنبه شب در آیین جشن روز میبد که با حضور جمعی از مردم میبد و شهرهای مختلف ایران در کهندژ نارین قلعه میبد برگزار شد ، افزود: میبد هفت هزار ساله شهر جهانی زیلو و شهر صنایع دستی ارزشمند دیگر است و در دامان این شهر بیش از یک هزار پزشک ، مهندس و افراد نخبه در حوزه‌های مختلف پرورش یافته‌اند ، همچنین این شهرستان به مدت ۲۵ است که تاکنون رتبه اول کنکور کشور را کسب کرده‌است.

وی در این رویداد فرهنگی به مسافران نوروزی که از شهرهای دور و نزدیک به میبد سفر کرده‌اند ، خیر مقدم گفت و از حضور آنها در جشن روز میبد قدردانی کرد.

رییس شورای شهر میبد هم گفت: میبد مهد تمدن و شهر صنایع دستی ماندگار و شهر جهانی زیلو است و انشاءالله خاطرات خوشی از این شهر در ذهن میهمانان نوروزی به یادگار بماند و موجب شود سفرهای دیگری نیز به این شهرستان تاریخی داشته باشند.

جواد فیاضی همچنین از همکاری مسئولان شهرداری ، میراث فرهنگی و دست اندرکاران آماده سازی فضای اجرای جشن روز میبد قدردانی کرد.

محقق میبدی هم با بیان اینکه در طول ۵۰ تا ۶۰ سال کاوش در بنای تاریخی نارین قلعه میبد هیچ موقع چنین جمعیت انبوه و دوستدار این کهندژ را ندیده‌است ، گفت: این همه علاقه به فرهنگ و تمدن ستودنی است و انشاءالله مدیران شهرستان برای شناساندن بیشتر شهر تاریخی میبد برنامه‌ریزی کنند.

سید عبدالعظیم پویا اظهار کرد: میبد سرمایه های تاریخی بسیاری دارد ، این شهر نخستین شهری است که بافت فرهنگی تاریخی آن در سال ۷۹ در شمار آثار ملی ثبت شده  و شهر جهانی زیلو و شهر صنایع دستی ارزشمند سفال و صنایع دستی دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه باید سهم خود را در بزرگداشت پیشینیان شهر ایفا کنیم ، خواجه رشید الدین ابوالفضل میبدی مفسر قرآن ، قاضی میرحسین میبدی قاضی ، ریاضیدان ، فیلسوف ، شاعر و متفکر میبدی و آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم را از جمله نام آوران میبد معرفی  کرد.

جشن گرامیداشت روز میبد همراه با اجرای برنامه‌های متنوع نمایش ، آواز ، ورزش‌های زورخانه‌ای وتجلیل از فرهیختگان برگزار گردید.

هر روز از روزهای آغازین سال نو با هدف معرفی شهرستانهای استان و شناسایی ظرفیت‌ها و نخبگان به یک شهرستان اختصاص دارد ، روز سوم فروردین نیز به نام میبد نامگذاری شده و هر سال در این روز برنامه‌های ویژه‌ای از جمله بازدید از مکانهای گردشگری اجرا می‌شود.

وسعت بافت تاریخی میبد ۷۰۰ هکتار است و این شهر  با داشتن ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت ملی از مناطق باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود.

مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

منبع خبر