شیوه برگزاری جشن‌های نوروزی در سنندج تشریح شد

انور رشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان با تبریک ایام شعبانیه و فرارسیدن سال جدید اظهار داشت: خبرنگاران چشم و گوش بینای جامعه هستند. وی به برنامه‌های جشن نوروز سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: جایگاه جشن نوروز به دلیل قدمت تاریخی در میان مردم کردستان و ایران بسیار ویژه و دل […]

انور رشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان با تبریک ایام شعبانیه و فرارسیدن سال جدید اظهار داشت: خبرنگاران چشم و گوش بینای جامعه هستند.
وی به برنامه‌های جشن نوروز سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: جایگاه جشن نوروز به دلیل قدمت تاریخی در میان مردم کردستان و ایران بسیار ویژه و دل مردم به فرارسیدن بهار و جمع بودن خوش است، جشن نوروز نیز در کنار اعیاد مذهبی بسیار حائز اهمیت است که امسال امیدواریم جشنی در خور و شأن مردم این دیار برگزار شود.
شهردار سنندج با بیان اینکه انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یک اتفاق بزرگ در جهان است، گفت: شهرداری، شورای شهر سنندج و استانداری کردستان برنامه‌هایی در راستای تقویت این رویدادهای فرهنگی و بحث شبکه خلاق موسیقی در برنامه‌ها و بودجه سال آینده مدنظر گرفته و مکاتباتی با مدیرکل ملی یونسکو انجام شده و امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی در نوروز ۱۴۰۱ اجرایی کنیم.
وی با ذکر اینکه سنندج آمادگی خود را در راستای جشن‌های نوروزی اعلام کرده است، خاطر نشان کرد : طبق برنامه‌ریزی‌های سازمان یونسکو و تهران حرکتی نسبت به جایگاه بزرگ غرب کشور در حوزه رویدادهای فرهنگی انجام و مسیر گردشگری، فرهنگی و توسعه از این دیدگاه شکل گرفت.
رشیدی با ذکر اینکه ۲۳اسفند برنامه‌ای به مناسبت جشن نوروز ۱۴۰۱ در باغ هنر عباس‌آباد تهران برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این رویداد بین‌المللی دبیر کل ملی یونسکو، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار تهران و استاندار کردستان سخنرانی خواهند کرد و رژه کارناوال ماشین‌ها، حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، حضور چهره‌های ملی، ۳۰۰ دف‌نواز از دیگر برنامه‌های این رویداد بوده و استارت شهر خلاق موسیقی  در این رویداد فرهنگی زده خواهد شد.
وی با قدردانی از تمام بانیان و متولیان برگزاری این جشن اعلام کرد: روز ۲۴اسفند این کارناوال در شهر همدان، بیست و پنجم در شهر کرمانشاه و بیست و ششم اسفندماه جاری در شهر سنندج خواهد بود.
شهردار سنندج به برنامه ملی ویژه جشن نوروز در ۲۶اسفندماه در این شهر اشاره کرد و بیان داشت: حرکت کارناوال بزرگ جشن نوروز در این روز از پیاده راه فردوسی تا مسیر خانه کُرد ادامه خواهد داشت، برپایی گالری عکس در زمینه هویت شهری و نوروز، برپایی سفره هفت سین ایران و کشورهای دیگر، رونمایی از لباس‌های محلی جهان نوروز به صورت یک دهکده جهانی  نوروز از نمادها و تاریخ ۱۲ کشور از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی در مرکز استان کردستان است.
وی با اشراه به اینکه در بعداظهر روز ۲۶اسفندماه نیز برنامه‌هایی در سالن شش هزار نفری ورزشگاه ۲۲ گولان خواهیم داشت، مدعی شد: با توجه به دغدغه و ورزشکاران شهر سنندج در ارتباط با احتمال آسیب رسیدن به این استادیوم، شهرادری به عنوان دبیر اجرایی و هماهنگ کننده این برنامه‌ها تمام تدابیر و توان لازم برای حفاظت از این سالن را اندیشیده است، کل سالن فرش و هیچ‌گونه اتفاقی در قالب آسیب آتش بازی و اسب سواری به این سالن نخواهد رسید. لذا امیدواریم دوربین‌های خارجی و داخلی کشور و قلم خبرنگاران بتواند این رویداد مهم را به نحو احسن منعکس کند.
به گفته شهردار سنندج، برگزاری مراسم نوروز در ۲۶اسفندماه جاری اتفاقی مبارک برای مردم کردستان و ظرفیت بزرگی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری و هنری این دیار است، چراکه شهر سنندج به عنوان مرکز این استان در جهان منعکس خواهد شد. سخنرانی دبیرکل یونسکو، مسئولان کشوری و استانی، اجرای هلپرکی، اجرای انتخاب اقوام یونسکو، اجرای نمایش سنتی و آیینی، پخش کلیپ و مراسم اهدای نشان نوروز و رونمایی از تمبر جهانی نوروز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این مراسم است.
رشیدی به مراسم نوروز ۲۹اسفندماه در سنندج نیز اشاره کرد و یادآور شد: در استادیوم ۲۲ گولان با توجه به حفاظت و نگهداری از کل ورزشگاه، هیچ‌گونه آتش بازی، رقص، نمایش اسب سواری انجام نخواهد شد، برنامه‌های شادی در قالب موسیقی، رقص کُردی، آتش‌بازی هوایی و سخنرانی خواهد بود و کلیه تدابیر ایمنی، بهداشتی و امنیتی در این روزها انجام خواهد شد.
منبع