صنعت بیشترین سهم را در آلودگی هوای اصفهان دارد

شهردار اصفهان گفت: براساس گزارش ها و پژوهش های صورت گرفته، صنعت بیشترین سهم را در آلودگی هوای اصفهان دارد و نباید همه اتهامات در این خصوص متوجه شهرداری باشد.

صنعت بیشترین سهم را در آلودگی هوای اصفهان دارد

شهردار اصفهان گفت: براساس گزارش ها و پژوهش های صورت گرفته، صنعت بیشترین سهم را در آلودگی هوای اصفهان دارد و نباید همه اتهامات در این خصوص متوجه شهرداری باشد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان طبق پژوهش‌ها و گزارش اعضای شورای اسلامی شهر، صنایع، بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر دارد، اظهار کرد: از همین رو نباید تمام اتهامات در این خصوص متوجه شهرداری باشد.

وی ادامه داد: برای شفافیت در این موضوع، شورای شهر می تواند توضیحات سایر نهادها و سازمان ها در مورد آلودگی هوای اصفهان را بشنود تا اقدامات مورد نیاز از سوی آنها عملیاتی شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری با وجود اینکه اقدامات خوبی برای کاهش آلاینده ها اجرایی کرده است اما همچنان به دنبال این است که در این مسیر وظایف خود به بهترین صورت انجام دهد تا از مشکلات ناشی از آلودگی شهر کاسته شود.

* مرکز معاینه فنی موتورسیکلت ها در اصفهان راه اندازی می شود

در ادامه جلسه، حسین حق شناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث خط دو مترو از برنامه‌های بلندمدت شهرداری برای بهبود وضعیت هوا است، اظهار کرد: اخذ مجوز معاینه فنی برای خودروهای سنگین، جایگزینی موتورهای برقی، توسعه خط بی آر تی، طراحی مینی‌بوس‌های جدید و اصلاح مسیرهای خط اتوبوس در راستای کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته پارکینگ‌ها در مرکز شهر احداث می‌شدند اما با توجه به طرح مطالعات جامع این پارکینگ‌ها از مرکز شهر دور شدند؛ همچنین در این مطالعات بر استفاده از خودرو و موتورهای برقی تاکید شده است که ما باید در این راستا بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: اگر حمل‌ونقل منظمی داشته باشیم، مردم کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده می‌کنند، اجرای طرح زوج و فرد به صورت دائمی وضعیت آلایندگی شهر را بهبود نمی‌دهد، اما شهرهایی که طرح قیمت‌گذاری را در نظر گرفتند کاهش آلودگی هوای چشمگیری داشتند.

وی بیان کرد: به زودی در اصفهان برای موتورسیکلت‌ها نیز مرکز معاینه فنی راه‌اندازی می‌شود در این راستا از شورای اسلامی شهر اصفهان تقاضا می‌شود که در این زمینه از شهرداری حمایت کنند.

*ایجاد ظرفیت برای دوچرخه سواری در شهر

حق شناس تصریح کرد: برای بهبود وضعیت آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی دولت و شهرداری باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم. ایجاد ظرفیت برای دوچرخه سواری در شهر از دیگر مسائلی است که باید شهرداری به آن توجه کند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

وی افزود: توسعه شهر و افزایش طول سفرهای شهری با خودروهای شخصی، کمبود حمل‌ونقل عمومی پاک، ارزان، در دسترس و رقابت‌پذیر، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش سهم سفر با دوچرخه از جمله دلایل ساختاری آلودگی هوا شهر اصفهان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: برقراری طرح محدودیت تردد در محدوده مرکز شهری، توسعه سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی و گسترش ثبت تخلف زوج و فرد و معاینه فنی در سطح شهر از طریق خودروهای ۲۰۶، اقدامات کوتاه مدت شهرداری برای کاهش آلاینده هاست.

*توسعه هم پیمایی برای کاهش تک سرنشینی خودروها

وی ادامه داد: توسعه هم‌پیمایی برای کاهش تک‌ سرنشینی، اقدام به خاموشی اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خط و انعکاس و اطلاع‌رسانی ترافیک معابر از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت است.

حق شناس اظهار کرد: همچنین در قالب برنامه های کوتاه مدت، اطلاع‌رسانی از وضعیت مسیرهای جایگزین، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، ارائه خدمات معاینه فنی خودروهای سبک در هفت مرکز مکانیزه، توسعه طرح قیمت گذاری پارک حاشیه‌ای به سایر خیابان‌های شهر، توسعه پیاده‌روی با ارتقای کیفیت پیاده‌رو و پیاده‌راه‌ها، بهبود مسیرهای دوچرخه، ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، استفاده از اتوبوس برقی، احداث مراکز معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت اجرایی شده و توسعه می یابد.

*استقرار صنایع در جای نامناسب

وی با بیان اینکه طبق پژوهش‌ های انجام شده در دانشگاه اصفهان، سهم بخش‌های مختلف در آلودگی هوا مشخص شده است، افزود: حمل‌ونقل سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوا دارد؛ در این راستا جانمایی نامناسب صنایع و توجه نکردن به حمل‌ونقل پاک، وضعیت هوای اصفهان را نامطلوب کرده است.

حق‌شناس در خصوص دیگر دلایل آلودگی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان شاه‌راه ارتباطی کشور است و خودروهای سنگین از این شهر و اطراف آن عبور می‌کنند،.

وی ادامه داد: مطالعات جامع در سه دوره و در سال‌های ۶۷، ۷۹ و ۹۱ انجام و راهکارهایی بیان شده است؛ اکنون با توجه به افزایش مساحت اصفهان، زمان سفرهای درون شهری زیاد شده است؛ به طوری که میانگین سفرهای درون شهری از چهار کیلومتر به ۱۰ کیلومتر رسیده است.

*هرسال از روزهای پاک اصفهان کاسته می شود

همچنین در جلسه علنی شورای اسلامی شهر، محمد نورصالحی اظهار کرد: معضل آلودگی هوا بخشی از زندگی روزمره شهروندان اصفهان شده که البته از تبعات مهم آن گسترش روزافزون بیماری‌های قلبی، ریوی و بالا رفتن آمار سرطان در بین مردم است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر سال شاهد هستیم که از تعداد روزهای پاک کاسته می‌شود، تصریح کرد: اصفهان در آلودگی هوا گوی سبقت را از کلانشهرهای دیگر ربوده و عنوان آلوده‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است. در ارزیابی علل و عوامل بحران‌های موجود باید به این نکته مهم توجه کرد که اصفهان از دهه‌های گذشته در چرخه نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط این شهر متأثر از همین توسعه نامتوازن است.

* غییر کاربری اراضی مصداقی از توسعه ناپایدار اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ارتباط متقابل صنعت و شهر جزو مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه از جنبه‌های مختلف آلودگی‌های هوا، ترافیک و مهاجرپذیری قابل بررسی بوده، بنابراین بررسی چگونگی توسعه صنعتی برای بهبود شهر اصفهان یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه از طریق آموزش در حوزه محیط زیست می‌توان به ترویج مهارت، توانایی و آگاهی در بین افراد و گروه‌های اجتماعی پرداخت، گفت: ضمن وظایفی که مسئولان و اداره کنندگان شهر برای بهبود کیفیت زندگی و شرایط زیست محیطی بر عهده دارند، ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر نگرش و رفتار مردم از طریق آموزش‌های محیط زیستی هستیم.

نورصالحی افزود: توسعه بی‌رویه صنایع بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی، فعالیت و استقرار صنایع آجرپزی و واحدهای سنگ‌بری، شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی نمونه‌های بارز توسعه ناپایدار در اصفهان محسوب می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آسیب جدی که فلات مرکزی ایران را تهدید می‌کند؛ افت شدید تراز آب‌های زیرزمینی است که اثرات جبران ناپذیر آن مانند پدیده فرونشست، آینده سکونت در این استان را با تهدید مواجه کرده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با مشکلات و معضلات مختلفی در زمینه تأمین آب آشامیدنی، تأمین حقابه‌های کشاورزی و زیست محیطی مواجه بوده و این امر موجب بروز مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و امنیتی برای مردم اصفهان شده است.

*فرصتی برای اولویت بندی مشکلات اصفهان نداریم

وی تصریح کرد: متأسفانه مهمترین دلیل شرایط فعلی عمل نکردن به قانون است که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد و جامعه را با بحران شدید آلودگی هوا روبرو کرده است؛ در این مسیر همه مسئولان ذیربط باید کاملاً در راستای قانون هوای پاک، مصوب مجلس شورای اسلامی، حرکت کرده و به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.

نورصالحی تاکید کرد: ما فرصت اولویت بندی مشکلات اصفهان را هم نداریم و آب، خاک و هوا نیازمند عزم راسخ و بسیار جدی است تا بتوانیم حیات اصفهان را حفظ کنیم.

*تدوین بودجه سال آینده شهرداری براساس تهدیدها و فرصت‌های شهری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این راستا باید دقت نظر صورت گیرد تا مردم نتیجه یک برنامه‌ریزی بودجه‌ای درست و استراتژیک را در سال آینده و در مسیر حرکت مدیریت شهری احساس کنند برهمین اساس وظیفه شهرداری این است که با برنامه‌ریزی مناسب و ارائه بودجه پیشنهادی مطابق با تهدیدها و فرصت‌های شهری، شرایط را برای داشتن شهری بهتر برای زندگی و در واقع زمینه سازی تحقق شعار “اصفهان، شهر زندگی” فراهم آورد.

کد محتوا ۴۲۱۳۳

برچسب ها