صورتحساب ۴هزار میلیاردتومانی نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران

شهرداران آنلاین/ به گزارش «اخبار خودرو»،ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به شکل هشدارآمیزی فرسوده شده است. بر اساس اعلام مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران و نیز اعضای شورای شهر پایتخت، بین ۴۰ تا ۴۷ هزار دستگاه از تاکسی‌های شهر تهران به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید نوسازی (بخوانید اسقاط) شوند. به این ترتیب، نیمی از تاکسی‌های پایتخت […]

شهرداران آنلاین/ به گزارش «اخبار خودرو»،ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به شکل هشدارآمیزی فرسوده شده است. بر اساس اعلام مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران و نیز اعضای شورای شهر پایتخت، بین ۴۰ تا ۴۷ هزار دستگاه از تاکسی‌های شهر تهران به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید نوسازی (بخوانید اسقاط) شوند. به این ترتیب، نیمی از تاکسی‌های پایتخت در این مرحله قرار دارند. اما کار به کندی پیش می‌رود و مشکل هم کاملا مشخص است: هزینه خرید هر خودرو جدید و الحاق آن به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، بسیار بالا و مشمول تورم تولید خودرو در کارخانه‌های خودروسازی نیز شده؛ این در حالی است که قرار بود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، برای هر تاکسیِ مشمول نوسازی در پایتخت، ۹۰میلیون تومان تسهیلات پنج‌ساله با سود ۴درصد بدهد. به این ترتیب، جدا از آورده مالی هر راننده برای خرید تاکسی جدید، برای نوسازی این تعداد تاکسی در پایتخت باید دست‌کم ۴هزارمیلیاردتومان تسهیلات تامین شود. از طرفی، از آنجا که نرخ سود تسهیلات تنها ۴درصد است، بسیاری از بانک‌ها از پرداخت آن شانه خالی می‌کنند. در این میان، این پرسش مطرح می‌شود کدام نهاد مسئولیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده گرفته است؟ پاسخ تا حدی عجیب به نظر می‌رسد: «صندوق کارآفرینی امید.»

وضعیت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اعم از تاکسی و اتوبوس) در تهران به مرحله هشدار رسیده است و به همین دلیل، دیر یا زود باید فکری به حال نوسازی این ناوگان کرد. این در حالی است که وضعیت مالی مجموعه مدیریت شهری در پایتخت هم بسیار وخیم است و مشخص نیست هزینه طرح‌های نوسازی، چگونه و از کجا باید تامین شود. عضو شورای شهر تهران، به تازگی در این مورد گفت: «براساس آمار اخذشده، حدود ۴۷ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کنند که یک فاجعه و عقبگرد جدی در حوزه تاکسیرانی نسبت به دوره قبل است.» میثم مظفر در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن انتقاد به عملکرد ضعیف سازمان تاکسیرانی و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نسبت به نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر تهران گفت: «در دوره گذشته و زمانی که سازمان تاکسیرانی به دوره پنجم شورا تحویل داده شد، ۷۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در مجموع تاکسیرانی وجود داشت که در آن دوره یک حرکت جهشی برای نوسازی تاکسیرانی انجام شد، اما متاسفانه در این دوره اتفاقی در این بخش صورت نگرفته است.»

افزایش قیمت، مشکل اصلی
اما مشکل عدم نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران از کجا آب می‌خورد؟ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در این مورد گفت: «آمارهای ما نشان می‌دهند حدود نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، یعنی بیش‌از ۴۰ هزار دستگاه، فرسوده شده‌اند که نگران‌کننده است. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران برنامه‌ریزی شده و این روند در حال تکمیل است اما مشکلی که وجود دارد، افزایش قیمت خودروهاست.
او ادامه داد: قیمت رسمی خودروی سمند از ۱۰۸ میلیون تومان به ۱۲۳ میلیون تومان و قیمت خودروی پژو از ۱۱۸ میلیون تومان به ۱۳۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در این میان، جلساتی با مدیران ایران خودرو برگزار شد تا قیمت‌ ها افزایش چندانی نداشته باشد چرا که رانندگان تاکسی در این دوران اقتصادی از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند و شیوع کرونا درآمد آن‌ها را بسیار کاهش داده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، ادامه داد: بر اساس وعده ای که به ما داده شده، قرار بود افزایش قیمت خودروها حداکثر به ۳ میلیون تومان محدود شود، اما متاسفانه افزایش قیمت بسیار بیشتر بوده است. روشنی ادامه داد: برای رانندگان وامی تدارک دیده شده که بتوانند بخشی از هزینه نوسازی خودروی خود و خرید خودرو جدید را تامین کنند، اما متاسفانه امکان افزایش مبلغ وام به بیش از ۹۰ میلیون تومان وجود ندارد.