طرح مسجد محوری در شیراز افتتاح شد

طرح احیای هویت فرهنگی اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد موسوم به «طرح مسجد محوری» در شیراز افتتاح شد. نخستین جلسه شورای راهبردی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه، برگزار شد. در این جلسه، طرح مسجد محوری و طرح‌هایی با موضوع حمایت از تولید و عرضه پوشاک ایرانی – اسلامی و […]

طرح احیای هویت فرهنگی اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد موسوم به «طرح مسجد محوری» در شیراز افتتاح شد.

نخستین جلسه شورای راهبردی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه، برگزار شد. در این جلسه، طرح مسجد محوری و طرح‌هایی با موضوع حمایت از تولید و عرضه پوشاک ایرانی – اسلامی و مهار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه امنیت اخلاقی بررسی و تصویب گردید.
مساجد محوریت تمام امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی
آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این جلسه با اشاره به نقش آفرینی شهرداری در امور مذهبی و فرهنگی اظهار کرد: باید نقش آفرینی و وظیفه شهرداری در امور فرهنگی را به رسمیت بشناسیم و این نقش را نزد سایر سازمان ها و مجامع تعریف کنیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: می بایست این موضوع را در نظر بگیریم که در یک جنگ ترکیبی ما نیز نیازمند یک جهاد ترکیبی با حضور تمام سازمان ها و ارگان ها هستیم.
آیت الله دژکام گفت: در اجرای این طرح فرهنگسراها می توانند به فضای جانبی مساجد تبدیل شوند و فعالیت هایی را که در مساجد قابلیت اجرایی شدن ندارند را دنبال کنند؛ اما محوریت تمام امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی می بایست با مساجد باشد.
تعیین شاخص‌های قابل رصد برای طرح مسجد محوری 
محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز اظهار کرد: این طرح همانند چشمه گوارایی است که می توانند بخش بزرگی از جامعه را سیراب و از فواید خود سودمند نماید، بنابراین باید توجه شود که پیش از اجرای طرح شاخص هایی برای آن تعیین شود و این شاخص ها به صورت اعداد و آمار قابل رصد و پیگیری باشند که بتوان راندمان و خروجی برنامه را مورد پایش و مطالعه قرار داد.
طرح مسجد محوری نیازمند حمایت ارگان های مختلف
احسان اصنافی شهردار شیراز نیز گفت: در دوره چهارم شورای اسلامی نیز مقرر شد که مساجد محور اصلی ارائه خدمات فرهنگی و مرکزی برای رفع نیازهای اجتماعی و ترویج معنویت در جامعه قرار گیرند که بنا به دلایلی طرح مکتوم ماند. اینک امیدواریم طبق آموزه های اسلامی این طرح را که برای ایجاد مرکزیت و محوریت مساجد اهداف گسترده ای دارد به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانیم.
مهندس اصنافی یاد آور شد: این طرح بزرگ و چند وجهی است و اجرای آن قطعا نیازمند حمایت و مشارکت های مالی و معنوی تمام ارگان ها و سازمان ها می باشد.
ایجاد نقشه راه مهمترین ابزار برای پیشبرد امور فرهنگی 
روح الله نجابت نماینده شیراز در مجلس و عضو شورای راهبردی هم در تماس تصویری که به صورت زنده با اعضای جلسه داشت اظهار کرد: برای انجام امور فرهنگی، می بایست به مهندسی فرهنگی و ایجاد نقشه راه به عنوان مهمترین ابزار توجه ویژه شود.
مسجد محوری با هدف ایجاد مودت و همدلی 
مصطفی مشفقیان، مدیر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز  با بیان اینکه طرح مسجد محوری برای اولین بار در شیراز اجرا می شود گفت: هدف اصلی این طرح، ایجاد مودت و تعامل و همدلی هرچه بیشتر میان اهالی و مساجد محلات شیراز است و در مسیر تحقق این طرح تمام ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی سازمان فرهنگی شهرداری در خدمت محلات خواهد بود.
منبع خبر