عرفان‌منش: خیابان‌های اصفهان دیوارهای صوت‌شکن زنده دارد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا به‌ویژه ایران از پوشش‌های گیاهی به عنوان دیوارهای صوت‌شکن استفاده می‌شود، گفت: در تمام خیابان‌های اصفهان رفیوژ فضای سبز پشت جداول خیابان‌ها احداث شده است که نقش دیوارهای صوت‌شکن زنده را دارد. مجید عرفان‌منش با اشاره به نقش فضای سبز […]

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا به‌ویژه ایران از پوشش‌های گیاهی به عنوان دیوارهای صوت‌شکن استفاده می‌شود، گفت: در تمام خیابان‌های اصفهان رفیوژ فضای سبز پشت جداول خیابان‌ها احداث شده است که نقش دیوارهای صوت‌شکن زنده را دارد.

مجید عرفان‌منش با اشاره به نقش فضای سبز در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی صوتی، اظهار کرد: فضاهای سبز علاوه بر کاهش آلودگی هوا، تأثیرات اجتماعی مفید دیگری نیز دارند و در بیشتر کشورهای دنیا به‌ویژه ایران از پوشش‌های گیاهی به عنوان دیوارهای صوت‌شکن زنده استفاده می‌شود و با کاشت درختانی که رشد سریع دارند، در حاشیه اتوبان‌ها به ایجاد این دیوار اقدام می‌کنند.

وی افزود: شهروندان اصفهانی در اتوبان شهید چمران این نکته را حس می‌کنند که وجود فضای سبز حاشیه اتوبان نسبت به اتوبان‌های دیگر که فضای سبز ندارد، از نظر آلودگی هوا و کنترل آلودگی صوتی تأثیرگذار است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی درختان باعث می‌شود امواج صوتی که از هوا عبور می‌کند، در برخورد با تنه، شاخه‌ها و برگ درختان منحرف و بخش زیادی از این امواج جذب درخت شود.

وی ایجاد بخار را از دیگر فواید پوشش‌های گیاهی دانست و افزود: گیاهان با تبخیر و تعریقی که ایجاد می‌کنند، جرم حجمی زیادتر را در لایه‌های اطراف خود افزایش می‌دهند.

عرفان‌منش ادامه داد: ترکیب و غلظت هوای اطراف یک پوشش گیاهی با غلظت هوا در نقاطی که پوشش گیاهی وجود ندارد، متفاوت است، زیرا در مناطقی که از این پوشش برخوردار است، هوا از فشردگی بیشتری برخوردار است، از این‌رو برای جذب امواج صوتی بخاطر وجود بخار آب، غلظت‌های بالای اکسیژن و ترکیبات گازی موجود به ایجاد مانع فیزیکی کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام خیابان‌های اصلی شهر اصفهان فضای سبز حاشیه‌ای وجود دارد، افزود: شهرداری اصفهان در خصوص اهمیت پوشش گیاهی برای کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی به این آگاهی و خرد جمعی رسیده است که در هر منطقه‌ای برنامه احداث مسیر جدیدی وجود دارد، حال آن که این مسیر اتوبان یا یک خیابان فرعی باشد، یکی از الزامات طراحی، ایجاد فضای سبز حاشیه‌ای است، به همین جهت در تمام خیابان‌های شهر اصفهان رفیوژ فضای سبز پشت جداول خیابان‌ها احداث شده است که نقش دیوارهای صوت‌شکن زنده را دارد و علاوه بر اثرات زیست‌محیطی، باعث کنترل آلودگی صوتی می‌شود.

منبع خبر