“قم در مسیر تحول”/جانی تازه به محورهای فرهنگی قم/افتتاح پروژه‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، شهر قم علاوه بر یک بازار قدیمی، یک بازار سرپوشیده دیگر دارد که به خاطر سرپوشیده بودنش آن را بازار نو می‌نامند. این بازار از چهارراه بازار آغاز و تا کوچه عربستان ادامه دارد. البته بازار نو چند راسته دیگر همانند راسته کفاش‌ها نیز دارد که در سمت دیگر خیابان طالقانی […]

شهرداران آنلاین/به گزارش شهرنیوز، شهر قم علاوه بر یک بازار قدیمی، یک بازار سرپوشیده دیگر دارد که به خاطر سرپوشیده بودنش آن را بازار نو می‌نامند.

این بازار از چهارراه بازار آغاز و تا کوچه عربستان ادامه دارد. البته بازار نو چند راسته دیگر همانند راسته کفاش‌ها نیز دارد که در سمت دیگر خیابان طالقانی و به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) واقع‌شده است.

” بازار نو” ارتفاع بیشتری نسبت به بازار کهنه داشته و طاق‌های آجری و تزئینات گچی آن نمود بیشتری داشته و نورگیرهای روی سقف نیز چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

این بازار به لحاظ کف سازی وضعیت مناسبی نداشت و سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر(س) شهرداری قم در یک اقدام فرهنگی و عمرانی با اجرای طرح‌های عمرانی در گذرهای فرهنگی شهر ساماندهی و کف سازی این بازار را در برنامه‌های خود قرار داد.

این طرح دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ آغاز و در مدت بیش از یک ماه با یک کار جهادی در تاریخ ۱۵ خردادماه در فضایی به مساحت ۶۰۰ مترمربع به پایان رسید.

در ادامه اجرای این طرح تأثیرگذار در بافت تاریخی و فرهنگی قم، قرار است عملیات کف سازی بازار کفاش‌ها نیز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ توسط شهرداری و سازمان نوسازی اطراف حرم مطهر با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر شش میلیارد و هشتصد میلیون ریال در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع اجرا و تا شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد.

از اهداف کلان این دو پروژه، جمع‌آوری تمامی لایه آسفالت محدوده مذکور به همراه زیرسازی‌های نامناسب مربوطه،ساماندهی وضعیت تأسیسات زیرزمینی، تحکیم بستر با لایه‌های متفاوت شن‌ریزی مطابق نظر دستگاه نظارت و متراکم نمودن در حد امکان و مناسب،اجرای یک لایه بتن آماده با مقاومت مشخصه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب به ضخامت حداقل ۱۰ سانتیمتر و اجرای سنگ‌فرش با استفاده از سنگ مرمریت گندمک مطابق نظر کارفرما و مورد تأیید دستگاه نظارت به‌صورت ملاتی اشاره کرد.

ویژگی‌های بارز این پروژه‌ها نیز دارای ظرفیت‌ مناسب برای جذب توریست و گردشگر، محرک توسعه در بازآفرینی بافت مرکزی شهر و همچنین ارتقاء کیفیت محیط شهری است.

براساس این گزارش، یکی دیگر از اقدامات شهرداری قم در بافت تاریخی این شهر انجام کف سازی محله عشقعلی است. محله‌ای تاریخی که ابتدای آن یخچال قاضی و انتهای آن مدرسه لک‌ها است.

کوچه‌هاى باغ قاضى، سنگ‌تراش‌ها، درویش‌ها، لب چال، ‌حمام گلشن، کاروانسراى بزازها و کوچه ترمینى تا محله چاله عربستان در داخل این محله واقع‌شده‌اند.

کف سازی محور فرهنگی تاریخی عشقعلی با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در خیابان انقلاب اجراشده و در حال حاضر نیز آماده افتتاح در راستای طرح‌های عمرانی و خدماتی قم در مسیر تحول ۱۴۰۰ است.

این پروژه در فضایی به مساحت یک هزار مترمربع از یکم مهرماه سال ۹۹ آغاز و یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به پایان یافت.

از اهداف کلان این پروژه می‌توان جمع‌آوری تمام لایه آسفالت محدوده مذکور به همراه زیرسازی‌های نامناسب مربوطه، اجرای یک لایه بتن آماده با مقاومت مشخصه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب به ضخامت حداقل ۱۰ سانتیمتر و اجرای سنگ‌فرش با استفاده از سنگ کوبیک به‌صورت ملاتی اشاره کرد.

ویژگی‌های بارز این پروژه، محرک توسعه در بازآفرینی بافت مرکزی شهر و ارتقاء کیفیت محیط شهری با تأکید بر ادراک محیطی شهروندان عنوان‌شده است.