“قم در مسیر تحول ” / ۴ پروژه زیست‌محیطی شهرداری قم افتتاح می‌شود

به گزارش شهرنیوز، مراسم افتتاحیه این طرح‌ها فردا چهارشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ با حضور مدیران و مسئولان استانی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مدیران شهری برگزار می‌شود. مرکز امحای پسماندهای پزشکی اولین پروژه زیست‌محیطی که این هفته و در قالب طرح “قم در مسیر تحول” افتتاح می‌شود، مرکز امحای پسماندهای پزشکی با ظرفیت […]

به گزارش شهرنیوز، مراسم افتتاحیه این طرح‌ها فردا چهارشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ با حضور مدیران و مسئولان استانی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و سایر مدیران شهری برگزار می‌شود.

مرکز امحای پسماندهای پزشکی

اولین پروژه زیست‌محیطی که این هفته و در قالب طرح “قم در مسیر تحول” افتتاح می‌شود، مرکز امحای پسماندهای پزشکی با ظرفیت امحای ۱۰ تن پسماند در روز است.

برای اجرای این طرح که نخستین دستگاه با کاربری بی‌خطر سازی پسماند پزشکی در کشور به شمار می‌رود ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

از اهداف کلان این پروژه می‌توان به بی خطرسازی پسماندهای عفونی –بیمارستانی، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی زمین با کاربری دفن، کم‌حجم سازی پسماندهای دفن شده و استفاده بهینه از زمین اشاره کرد.

آغاز عملیات اجرایی احداث خط دوم پردازش پسماندهای شهری

این طرح بزرگ شهری بااعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، باهدف حفاظت بیشتر از محیط‌زیست، مدیریت بهینه پسماندهای شهری، جداسازی پسماند ارزشمند، فرآوری پسماند آلی و جلوگیری از دفن بی‌رویه زباله و تولید کود کمپوست مرغوب آغاز خواهد شد.

از ویژگی‌های بارز این پروژه همچنین می‌توان به ایجاد درآمد پایدار برای شهر اشاره کرد.

خط دوم پردازش پسماندهای شهری قم روزانه ظرفیت ۳۰۰ تن پردازش پسماند شهری و حذف دفن مستقیم پسماند را خواهد داشت و با عملیاتی شدن این خط دفن مستقیم پسماند شهری قم به روزانه کمتر از ۱۰۰ تن خواهد رسید و به‌صورت مستقیم برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

سامانه نرم‌افزاری همیاران بازیافت

سومین پروژه، رونمایی از سامانه نرم‌افزار همیاران بازیافت “زیپاک” بااعتبار ۴۲۰ میلیون ریال به‌منظور یکپارچه‌سازی و تمرکز تحویل پسماند به غرفه‌های بازیافت و خودروهای جمع‌آوری پسماند، برنامه‌ریزی و ساماندهی هزینه کرد اعتبار ریالی همیاران، جمع‌آوری بانک اطلاعات همیاران پسماند و بهبود چرخه مدیریت پسماند طراحی و اجراشده است.

از ویژگی‌های بارز این پروژه، می‌توان راه‌اندازی داشبورد مدیریتی، راه‌اندازی سیستم رتبه‌بندی عوامل اجرایی، راه‌اندازی سیستم انگیزشی( امتیاز بگیر،جایزه‌بگیر)، گزارش‌گیری پویا از عملکرد همیاران و متصدیان و پیمانکاران اشاره کرد

سایت تخمیر کود کمپوست

چهارمین پروژه، سایت تخمیر کود کمپوست است که بااعتبار ۳۵ میلیارد ریال که در مدت هشت ماه توسط سازمان پسماند شهرداری قم اجراشده است.

مساحت اجرای این طرح ۲۰ هزار مترمربع و از اهداف کلان پروژه می‌توان به ارتقاء شاخص‌های حفظ محیط‌زیست و مدیریت شیرابه زباله‌ها، ایجاد بستر مناسب به‌منظور اجرای فرآوری کود کمپوست به‌صورت استاندارد و کاهش دفن پسماندهای شهری اشاره کرد.

از ویژگی‌های بارز این طرح نیز می‌توان به اجراشده با بتن مسلح به الیاف پلیمری، کاهش هزینه و سرعت‌بالای اجرا اشاره کرد.