مبادلات فرهنگی اصفهان و لهستان توسعه می‌یابد

یکی از تازه‌ترین اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه توسعه روابط بین الملل با سایر کشورها، امضای پیشنویس تفاهمنامه همکاری با سفارت لهستان در زمینه احیای فضاهای شهری و مبادلات فرهنگی در هفته جاری بوده است. در این دیدار، «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان و «ماچئی فایوکوفسکی»، سفیر لهستان در ایران پس از گفتگو درباره سابقه طولانی […]

یکی از تازه‌ترین اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه توسعه روابط بین الملل با سایر کشورها، امضای پیشنویس تفاهمنامه همکاری با سفارت لهستان در زمینه احیای فضاهای شهری و مبادلات فرهنگی در هفته جاری بوده است.

در این دیدار، «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان و «ماچئی فایوکوفسکی»، سفیر لهستان در ایران پس از گفتگو درباره سابقه طولانی شناخت مردم کشورهای ایران و لهستان از یکدیگر که نقطه اوج آن در سال های جنگ جهانی دوم و میزبانی گرم ایرانیان از پناهجویان لهستانی رقم خورد، نسبت به امضای پیشنویس تفاهمنامه احیای فضاهای شهری و فرهنگی اقدام کردند.

همچنین در این دیدار «وحید مهدویان»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان درباره برنامه‌ها و همکاری‌های مشترک با لهستان و «مجتبی شاهمرادی»، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره رویدادهای فرهنگی طراحی شده با محوریت تعامل دو کشور ایران و لهستان در هفته فرهنگی اصفهان سخن گفتند.

 اجرای چندین برنامه فرهنگی و هنری در هفته فرهنگی اصفهان

اما رییس اداره بین الملل شهرداری اصفهان درباره این رویداد می‌گوید: معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان در آذرماه سال گذشته با هدف بهره‌مندی از مهارت لهستانی‌ها در زمینه احیا و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری که یادگار تجارب آنها در سال های جنگ جهانی دوم است، تعاملی را با این کشور برقرار نمود تا بتوانیم با برگزاری چند کارگاه آموزشی با حضور نمایندگان دو کشور از این تجارب بهره مند شویم.
«امین مرتضوی» افزود: از سوی دیگر در آستانه هشتادمین سالگرد ورود کودکان و زنان لهستانی که در جنگ جهانی دوم به ایران پناه آوردند، قرار داریم و این دو موضوع منجر به این شد که نسبت به امضای پیشنویس این تفاهمنامه اقدام شود. چنانکه حدود ۲ هزار کودک لهستانی در آن دوران به اصفهان آمدند و مورد استقبال گرم مردم این شهر قرار گرفتند.

او با بیان اینکه بهره مندی از تجارب لهستانی ها در زمینه احیای فضاهای شهری و مبادلات فرهنگی موضوع محوری این تفاهم‌نامه است، تصریح کرد: همزمان با سفر وزیر خارجه لهستان در تاریخ ۹ ماه می به اصفهان که مقارن با ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری و همزمان با هفته فرهنگی اصفهان (از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت) خواهد بود، نمایشگاه عکس کودکان لهستانی با نام «اصفهان و لهستان، یک میراث مشترک» در اصفهان برگزار می شود و پس از آن عکس‌های منتخب به صورت گالری شهری در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

مرتضوی ادامه داد: در این نمایشگاه ۲۵ قاب عکس از کودکان لهستانی که نزدیک به ۸۰ سال پیش در جنگ جهانی به اصفهان مهاجرت کردند و در اصفهان ساکن شدند به نمایش گذاشته می‌شود.

او خاطرنشان کرد: سخنرانی مشترک وزیر خارجه لهستان و شهردار اصفهان، پخش فیلم‌مستندی از کودکان لهستانی و دعوت از هنرمندان و فیلم سازان لهستانی برای حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از دیگر برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است.

منبع خبر