مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: بسته‌شدن راه فساد با فعالیت سامانه سوت‌زنی

منطقه ۸ شهرداری اصفهان یکی از بزرگ ترین مناطق با بیشترین جمعیت است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این منطقه ۲۸۰ هزار نفر بوده و در حال حاضر افزایش پیدا کرده است. مساحت دوهزار و ۳۹ هکتاری منطقه در محدوده قانونی است. این منطقه با ۱۷ محله شامل محله های کم برخوردار است. علی باقری که چند […]

منطقه ۸ شهرداری اصفهان یکی از بزرگ ترین مناطق با بیشترین جمعیت است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این منطقه ۲۸۰ هزار نفر بوده و در حال حاضر افزایش پیدا کرده است. مساحت دوهزار و ۳۹ هکتاری منطقه در محدوده قانونی است. این منطقه با ۱۷ محله شامل محله های کم برخوردار است.
علی باقری که چند ماهی است سکان دار منطقه ۸ شهرداری اصفهان شده است، در گپ وگفت صمیمانه با خبرنگاران در باغ زرشک، اظهار می کند: نگاه و تصور اکثر شهروندان این است که این منطقه محله کم برخوردار ندارد؛ اما منطقه ۸ دارای محله های کم برخوردار خاصی است که نیاز به توجه جدی دارد. البته در این دوره به آن توجه شده و با نگاه محله محوری در منطقه، دو محله شاخص و کم برخوردار شامل طرح محله محوری شده اند. در این طرح ۳۵میلیارد اعتبار عمرانی و منطقه ای برای محله بهرام آباد و شمس آباد در نظر گرفته شده است تا در سال ۱۴۰۱ اقدامات تأثیرگذاری انجام شود. تراکم جمعیت در مناطق کم برخوردار به صورت میانگین ۱۳۴ هزار نفر در هکتار است و بیشترین تراکم را محله بهرام آباد و کوجان دارد. مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با معرفی امکانات منطقه ۸ بیان می کند: ۹ مجموعه فرهنگی، چهار مجموعه ورزشی، سه مجموعه سالن مطالعه و یک میلیون مترمربع فضای سبز در منطقه وجود دارد و سهم هر شهروند ۵ و ۳ دهم مترمربع فضای سبز است که دو متر آن تفرجگاهی است. او با اشاره به اینکه منطقه ۸، ۲۲ونیم کیلومتر مادی و انهار دارد و دومین منطقه ازنظر تعداد مادی و انهار است، تصریح می کند: ۷ و ۶ دهم از فضای سبز منطقه ۸ مادی و انهار است که البته وجود آن ها می تواند امتیازی شاخص برای منطقه باشد. باقری ادامه می دهد: در طرح تفصیلی شهر اصفهان ۳۴۷ هکتار معابر برای منطقه تعریف شده که ۲۷۰ هکتار آن احداث شده و مابقی به صورت تدریجی در حال انجام است. بنا به گفته او منطقه ۸، ۲۴۲ هکتار بافت فرسوده دارد که شامل ۲۵ بلوک است که در دل محله ها قرار گرفته است. این میزان بافت فرسوده ۱۰ و ۴۹ صدم درصد از کل بافت فرسوده دوهزار و ۳۰۴ هکتاری شهر است و رتبه سوم را در مناطق دارد. البته اقدامات خوبی در سال های گذشته انجام شده و ۲۰ درصد از مساحت ۲۴۲ هکتاری بافت فرسوده اصلاح شده است.
بودجه ۴۳۵میلیارد تومانی برای منطقه ۸
مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بودجه پیش بینی شده امسال ۴۳۵میلیارد تومان پیش بینی شده است، اظهار می کند: این بودجه۵۳درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است؛ همچنین برای بودجه عمرانی ۱۶۶ عنوان ردیف اعتبار پیش بینی شده است که شامل تملک و آزادسازی، احداث پیاده روسازی، احداث پارک محلی، احداث مسیر سلامت، احداث شبکه روشنایی پارک ها، احداث و اصلاح شبکه توزیع آب، احداث آب نماها و مخزن آب، زیرسازی آسفالت و احداث خیابان ها و سامان دهی انهار می شود.
باقری در ادامه یکی از سیاست های شهرداری را تملک و آزادسازی در محله ها می داند و بیان می کند: با توجه به نیاز محله ها برای احداث خیابان ها و پارک ها، موضوع آزادسازی و تملک در بودجه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی را به خود اختصاص داده است. پیش بینی می کنیم ۳۸هزار و ۲۰۰ مترمربع تملک داشته باشیم. این آزادسازی ها برای خیابان دوران، خیابان چمران، بهرام آباد، بوستان شمس آباد، شهریار جنوبی و سه گلوگاه دیگر پیش بینی شده است.
او می گوید: خیابان چمران، بوستان شمس آباد و شهریار جنوبی در مناطق کم برخوردار واقع شده اند و نیازمند نگاه ویژه هستند و جزو برنامه های محله محوری قرار دارند.
مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی در حال اجرای این منطقه تصریح می کند: هفت پروژه پیاده روسازی با مساحت ۶۹ هزارو ۲۰۰ مترمربع فعال است که از سال ۱۴۰۰ شروع شده و امسال تکمیل می شود. شاید تاکنون این میزان پیاده روسازی در منطقه انجام نشده است. این اقدام در خیابان های باهنر، بهارستان، خلیفه سلطانی، عادل پور، فروغی، کاوه و پنج آذر اجرا می شود. بیش از ۴۶ میلیارد تومان پروژه فعال در منطقه وجود دارد که برخی از آن ها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارند.
باقری می گوید: احداث پارک محلی در محله فردوان و محله جلالیه،سه پروژه احداث مسیر سلامت، سه پروژه احداث روشنایی پارک، سه پروژه احداث شبکه توزیع آب، احداث مخزن ۲۵۰۰ مترمکعبی کساره با اعتبار ۱۳ونیم میلیارد تومان و جانمایی ۱۶ سرپناه اتوبوس که شش ایستگاه به مانیتورینگ مجهز می شود و شهروندان می توانند زمان رسیدن اتوبوس را به صورت هوشمند مشاهده کنند، اجرای چهار پروژه شاخص نورپردازی با بودجه پنج ونیم میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین نورپردازی تقاطع غیرهمسطح شهید چمران یکی از پروژه های شاخص نورپردازی شهر اصفهان است و بهینه سازی مادی ها و انهار با دوونیم میلیارد تومان نیز از دیگر پروژه های عمرانی منطقه ۸ است که باقری به آن ها اشاره می کند.
حذف دلال ها و امضای طلایی با صدور الکترونیکی پروانه ساختمان
باقری اجرای صدور پروانه الکترونیکی ساختمان را یکی از اقدام های مؤثر و لازم در این دوره مدیریت شهری عنوان می کند و می گوید: این طرح در مرحله تکمیل است و صدور پروانه الکترونیکی از ابتدای تیرماه در منطقه ۸ شروع شده و تاکنون ۴۶ درخواست صدور پروانه داشته ایم و ۱۵ درخواست به مرحله پرداخت فیش رسیده است.
او با اشاره به اینکه حذف واسطه ها و دلال ها یکی از مهم ترین خصوصیات صدور پروانه الکترونیکی است، اظهار می کند: کاهش معطلی و افزایش سرعت صدور پروانه، کاهش مراجعه به مناطق، پیگیری مراحل خارج از مناطق و شفافیت پرداخت مبالغ از ویژگی های این طرح است. در این شیوه، مالک نحوه محاسبه صدور پروانه را مشاهده می کند و می تواند صورت حساب دریافت کند؛ همچنین حذف امضای طلایی را در دستور کار داریم که با این سامانه، این امضا ها حذف می شود؛ همچنین شفافیت و کاهش زمان و تمرکز در ارائه خدمات دیگر افزایش پیدا می کند. این فرایند شروع شده است و باید تکمیل شود.
صدور ۵۵۲ پروانه ساختمانی در سال گذشته
مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته در منطقه ۵۵۲ پروانه صادر شده است، اضافه می کند: این میزان پروانه به مساحت ۴۶۷ هزارو ۹۰۵ مترمربع بوده که رتبه اول را در مناطق داریم. چون جمعیت منطقه ۸ نسبت به سایر مناطق دوبرابر است، نسبت به سال گذشته تا الان ۱۳۴ پروانه با مساحت ۱۱۷ هزارو ۲۵۰ مترمربع صادر شده است؛ همچنین در تعداد استعلام های سال ۱۴۰۰ رتبه اول را داشتیم؛ پنج هزار و ۴۷۵ مورد ارجاع به بانک و دفترخانه داشتیم و در چهار ماه اول امسال با ۱۹۰۶ مورد استعلام، رتبه اول را داریم.
شهردار شخصا گزارش سوت زنی را پیگیری می کند
سوت زنی یکی از تأکیدهای شورای شهر و شهردار اصفهان است. باقری در پاسخ به پرسش خبرنگار اصفهان زیبا در خصوص اقدام های منطقه ۸ درباره توجه به مسئله سوت زنی و مبارزه با فساد می گوید: سامانه سوت زنی در راستای شفافیت و مبارزه با رشوه و حذف دلالی شکل گرفته است. در یک ماه اخیر ۲۰ گزارش سوت زنی به مسئول حراست و بازرسی منطقه که وظیفه رسیدگی به این گزارش ها را دارد، ارسال شده است. یکی از شروط این گزارش ها این است که باید ظرف پنج روز پاسخ داده شود. شکایت ها به مدیریت حراست و بازرسی مرکزی و مستقیماشخص شهردار اصفهان ارسال می شود؛ چون این گزارش ها را شخصا رسیدگی می کنند. امیدواریم این سامانه به نحو احسن در شهرداری اصفهان جا بیفتد.
محله پرتمان بعد از ۳۰ سال تعیین تکلیف شد
باقری از خارج شدن محله و صحرای پرتمان از بلاتکلیفی ۳۰ساله خبر می دهد و بیان می کند: صحرای پرتمان ۳۱۰ هکتار است. باید کاربری و گذر آن و میزان بارگذاری اش تعریف می شد. یکی از درخواست های محله ها، تعیین تکلیف محله پرتمان بود. این محله فاقد طرح کاربری و گذربندی بود که خوشبختانه با پیگیری مجموعه مدیریت شهری و خواسته شهردار اصفهان، به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و امروز طرح سامان دهی محله پرتمان مصوب شده است و مراحل پایانی ابلاغیه را می گذراند. شهروندان می توانند پس از ابلاغ برای دریافت پروانه و تعیین تکلیف زمین های داخل طرح فضای سبز و پارک ها به شهرداری مراجعه کنند. چون با درخواست های زیادی روبه رو هستیم در این محله، مدیریت پروژه پرتمان را تشکیل دادیم تا کارها بهتر پیش برود.
توسعه محله پرتمان
او ادامه می دهد: یکی از ویژگی های طرح توسعه محله پرتمان احداث پارک ۲۷ هکتاری در محله پرتمان است که در این طرح پیش بینی شده و باید تملک شود. بعد از ابلاغ طرح محله پرتمان، این محله پرآسیب به یکی از محله های خوب تبدیل می شود و سرمایه گذاران را تشویق می کنیم که برای سرمایه گذاری در این محله اقدام کنند. باقری یکی از راهکارها برای خارج کردن مناطق کم برخوردار از محرومیت را خیابان سازی و خارج کردن منطقه از بن بست می داند و معتقد است اگر این مناطق از بن بست خارج شوند و ازلحاظ شهری اصلاح شوند، محله متحول می شود و مردم بومی محل که مهاجرت کرده اند، به محله ها برمی گردند.
فراهم شدن مسیر برد-برد برای سرمایه گذاری
بنا به گفته باقری، منطقه ۸ یکی از مناطق مستعد برای پذیرش سرمایه گذاران است و در حال حاضر بیشترین مشارکت کننده را دارد؛ شهرداری نیز زمینه را برای حضور بیشتر آن ها پویا کرده است. بنا به تأکید مدیر منطقه ۸ فرش قرمز پهن است و مسیر برد-بردی برای سرمایه گذاری فراهم شده است. در حال حاضر ۲۷ پروژه مشارکتی در منطقه ۸ فعال است.
به دنبال مهار ماده صد هستیم
مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در خصوص افزایش ۵۳درصدی بودجه شهرداری منطقه ۸ و میزان تأمین بودجه اظهار می کند: بودجه بر اساس میزان تعداد پروانه صادره و تعداد جمعیت و نیاز منطقه بسته می شود. ما ۱۹ درصد بودجه را تا پایان تیرماه کسب کردیم. ۵۳ درصد بودجه را نیز افزایش داده ایم تا بتوانیم تورم را مهار کنیم؛ ولی با توجه به تورم بودجه با سال قبل برابری می کند و یک سری روش ها از میزان تورم بالاتر است؛ بنابراین مجبوریم در پایان سال مقداری از طرح ها را اصلاح بودجه بزنیم؛ همچنین روزانه در منطقه ۴۰۰ میلیون هزینه رفت وروب شهری و هزینه جاری وجود دارد که ۱۶۶ طرح و ردیف عمرانی برای بودجه پیش بینی شده است.
باقری با تأکید بر اینکه ماده صد، تنها ۴درصد از بودجه شهرداری را شامل می شود، ادامه می دهد: بر اساس سیاست گذاری مدیریت شهری قرار است ماده صد و تخلف را مهار کنیم. این اتفاق در شهرداری رقم خورده است.او خاطرنشان می کند: شهرسازی الکترونیکی جدید یک سری ظرفیت برای کاهش تخلف دارد؛ مثل مشکل عرض گذر که با سیاست گذاری جدید حل و باعث شده است تخلف در ساختمان کاهش پیدا کند.مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان می گوید: اجرای ۲۶۰ برنامه فرهنگی در محله ها و اجرای برنامه های باکیفیت در فضای باز محله ها، تعریف ردیف خاص معلولان در بودجه و تعریف پیوست توجه به معلولان در پروژه های عمرانی پیاده روسازی معابر و فضاهای شهری، از اقدامات دیگری است که در این منطقه انجام شده است.
استفاده از حیاط مدارس برای پارکینگ
باقری با اشاره به سه پارکینگ خودرو در منطقه ۸ اضافه می کند: منطقه ۸ محله های حاشیه نشین، تراکم جمعیت، بازار و مراکز خرید شهری کمتری دارد و کارکرد محلی است؛ بااین وجود پروژه پارکینگ زیرسطحی مجموعه پنج طبقه و میدان گل ها در خانه اصفهان در دست مطالعه است. قرار شد از طریق شورای سیاست گذاری این طرح به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود. البته قرار است این پروژه صرفا پارکینگ نباشد و کارکرد مرکزی محلی پیدا کند؛ همچنین در خیابان پرتمان، خیابان ۶۰ متری ایجاد و لکه هایی برای پارکینگ در آن احداث می شود؛ البته یکی از راهکارها برای تأمین پارکینگ، استفاده از فضاهای عمومی است؛ مثل حیاط مدارس؛ درضمن با مسئولان مکان هایی که استعداد تأمین پارکینگ دارند، باید وارد مذاکره شویم. پیرو این موضوع با یکی از مدارس برای استفاده از زمان بعدازظهر از حیاط مدرسه مذاکره کرده ایم، تا هم مشکل پارکینگ منطقه حل و هم مدرسه منتفع شود.
احساس خوب برای مردم شهر رسالت اصلی شهرداری است
مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در ادامه با تأکید بر اینکه رسالت اصلی شهرداری این است که مردم احساس خوبی برای زندگی در شهر داشته باشند، بیان می کند: مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند از پس این موضوع بربیاید و نیازمند همکاری شهروندان است. ما در شهر زیاد هزینه می کنیم و از جیب مردم هزینه می شود؛ اما هر شهروند باید خودش را در قبال شهر و امکانات آن مسئول بداند. ما در طرحی تحت عنوان نگهداشت شهر از مناطق و محله ها بازدید داریم و نیازها و اصلاحات محله را می بینم و رصد می کنیم.
او از شهروندان خواست به کاهش هزینه نگهداری شهر کمک کنند و برای کاهش هزینه حمل زباله به کاهش تولید زباله، تقویم حمل زباله و صرفه جویی ۳۰ میلیاردتومانی در سال برای شهرداری توجه داشته باشند.

منبع خبر