مشکلات مریم‌آباد روی زمین ماند/از ورزشگاه نیمه کاره تامشاغل مزاحم

شهرداران آنلاین/خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مریم‌آباد، محله‌ای است بسیار قدیمی که توسط «مریم ترکان خاتون» شکل گرفته و وجود آب انبارهای قدیمی، آتشکده، قلعه و مساجد بسیار قدیمی همه نشان از قدمت طولانی این محله دارند. روزگاری نه چندان دور، طایفه‌های بزرگ یزد و اصیل یزد در این محله سکونت داشتند اما رفته رفته، ایجاد محله‌های جدید […]

شهرداران آنلاین/خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مریم‌آباد، محله‌ای است بسیار قدیمی که توسط «مریم ترکان خاتون» شکل گرفته و وجود آب انبارهای قدیمی، آتشکده، قلعه و مساجد بسیار قدیمی همه نشان از قدمت طولانی این محله دارند.

روزگاری نه چندان دور، طایفه‌های بزرگ یزد و اصیل یزد در این محله سکونت داشتند اما رفته رفته، ایجاد محله‌های جدید از یک سو و ضعف مدیریت شهری و نداشتن برنامه از سوی دیگر، جوانان این محله را فراری داد و حالا در کنار پیرمردها و پیرزن‌های قدیمی این محله، مهاجران داخلی و خارجی به ویژه اتباع افغانستانی ساکن شده‌اند و شاید به جرأت بتوان گفت که یک سوم اهالی این محله بزرگ و قدیمی را اتباع خارجی و مهاجران استان‌های جنوبی و شرقی کشور تشکیل می‌دهند.

تیمی از خبرنگاران یزد به منظور بررسی مشکلات مردم این محله بزرگ که بالغ بر ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، از این محله بازدید کردند تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار بگیرند و بتوانند با انعکاس خبری مسائل و نیازهای این منطقه، باری از دوش ساکنان این منطقه بردارند.

۳۰۰ واحد نیمه صنعتی نساجی در میان خانه‌های مریم‌آبادی‌ها جا خوش کرده‌اند

یکی از مشکلات اصلی مردم این محله، قرار گرفتن واحدهای نساجی نیمه صنعتی در میان خانه‌هاست، واحدهای که روزگاری دورتر از خانه‌ها فعالیت می‌کردند اما امروز به واسطه توسعه محله، در میان خانه‌ها قرار گرفتند و حالا جزو مشاغل مزاحم شهری به شمار می‌روند.

علی مطلق، نماینده مردم محله مریم‌آباد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: از مدت‌ها پیش پیگیر انتقال واحدهای نساجی به خارج از محله بودیم و با این پیگیری‌ها، قرار شد زمینی برای احداث شهرک نساجی اختصاص دهند.

وی عنوان کرد: دولت زمین را اختصاص داده و تکلیف اراضی نیز مشخص شده اما واقعیت این است که به تعهدات خود برای راه اندازی این شهرک عمل نکرده است.

دولت تعهدات خود را مشروط کرده است

مطلق بیان کرد: بالغ بر ۳۰۰ کارگاه نیمه صنعتی نساجی که بالغ بر هزار و ۲۰۰ کارگر دارند، باید به این شهرک منتقل شوند اما نه واحدها توان تأمین هزینه ۲۵ میلیارد تومانی ساماندهی داخل شهرک را دارند و نه دولت به تعهدات ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی خود عمل کرده و هر بار نیز این موضوع مطرح می‌شود، از نماینده مردم یزد در مجلس تا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، اجرای تعهدات دولت را منوط به انجام تعهدات داخل شهرک که باید توسط واحدها انجام شود، کرده‌اند.

وی افزود: گلایه‌های اهالی، مراجعات مکرر محیط زیست و سختگیری‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری یزد از یک سو و گرانی و افزایش ناگهانی قیمت و کمبود مواد اولیه از جمله نخ، این صنعت بومی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و بی‌مهری‌های مسئولان برای رفع این مشکلات نیز ادامه دارد.

مطلق عنوان کرد: متأسفانه فعالان این صنف، مشکلات خود را در این موارد به مسئولان کشوری منتقل نمی‌کنند و در سفرهای آنها، همه چیز گل و بلبل نشان داده می‌شود که این امر خود عامل استمرار بسیاری از مشکلات و حل نشده باقی ماندن آنهاست.

وی که خود از صاحبان صنایع یزد است، افزود: در سالی که بر مانع زدایی از مسیر تولید تاکید شده، متأسفانه مسئولان فقط ما را تشویق به مقاومت می‌کنند اما جالب اینجاست که گرفتن حقوق چندین میلیونی از وزرا و معاونان آنها و مقاومتش با ماست

منصور خاکی عنوان کرد: گود زباله، زندان، اتباع خارجی و … همه سهم مریم آباد است و اعتبارات شهری سهم محله‌های دیگر.

وی با اشاره به تنها ورزشگاه این محله بیان کرد: زمین این ورزشگاه توسط یکی از خیران زرتشتی محله به طور رایگان به احداث ورزشگاه اختصاص یافت اما دولت اعتباری برای تکمیل این پروژه نمی‌دهد.

ورزشگاهی با ۱۵ سال قدمت در بلاتکلیفی

خاکی عنوان کرد: این ورزشگاه ۱۵ سال است که نیمه کاره رها شده و جالب است با وجود اینکه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اصلاً در زمره پروژه‌های اولویت‌دار نیمه تمام یزد قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: در طول این سال‌ها قول اعتبار برای تکمیل ورزشگاه بسیار به ما داده شده اما این قول‌ها جای دیگری هزینه می‌شود.

خاکی یادآور شد: این ورزشگاه سالن چند منظوره در زمان بحران نیز به شمار می‌رود اما حتی این موضوع هم در این ۱۵ سال نتوانسته مسئولان امر را به تکمیل و تجهیز این ورزشگاه ترغیب کند و به نظر می‌رسد در زمان وقوع بحران، ۱۲ هزار اهالی این محله باید در محلات دیگر شهر سرگردان شوند.

وی به مسائل دیگر محله مریم آباد پرداخت و گفت: بلوار دهه فجر به یک اتوبان تبدیل شده و سالانه تعداد زیادی از اهالی در حوادث رانندگی این بلوار کشته و مصدوم می‌شوند و تعدادی نیز بر اثر همین تصادف‌ها دچار معلولیت شده‌اند.

خاکی، پل هوایی غیراستاندارد و نامناسب برای سالمندان و کودکان، راه‌های دسترسی به محله، راه دسترسی به امامزاده سید نصرالله، حضور پرشمار اتباع خارجی و تبعات ناشی از آن، کمبود فضای سبز و ده‌ها مشکل دیگر این محله را با خبرنگاران در میان گذاشت و اظهار داشت: همه این عوامل سبب شده تا ساکنان بومی و اصیل این منطقه کم کم مهاجرت کرده و به نقاط دیگر شهر بروند و این محله به تدریج در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد که به این امر هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هم به لحاظ امنیتی، تبعات بسیاری به دنبال دارد.

شهرداران و اعضای شورای شهر بارها و بارها در مورد مسائل این محله، مسائلی را مطرح کرده و قول‌هایی داده‌اند اما واقعیت این است که هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشده است.

مشکلات محلات یزد باید اولویت بندی شود

یکی از کارشناسان و کنشگران اجتماعی فعال در محلات یزد در این زمینه به مهر گفت: مشکل شهرداری‌های یزد، نداشتن برنامه بلندمدت و کوتاه مدت برای حل مشکلات محلات است و مشخص نیست هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری کجا و چگونه قرار است هزینه شود.

سمیه گلابگیریان عنوان کرد: نیازهای محلات متفاوت است اما همه نیازها باید اولویت بندی شود و با نظرسنجی از مردم محلات یا حداقل بزرگان محلات بتوان مشکلات هر محله را بر اساس اولویت حل کرد.

وی افزود: برای این منظور معتقدم موضوع شورایارها باید با جدیت بیشتری در شورای بعدی مورد پیگیری قرار گیرد تا شورای شهر بتواند با گرفتن نظرات مردم، مشاوره بهتری به شهرداران برای حل مشکلات محلات بدهند.

گلابگیریان همچنین بیان کرد: معتقدم عضو شورای شهر نباید محله گرایی داشته باشد اما باید روی محله‌ها تمرکز داشته باشد تا با اطلاع از مشکلات آنها بتواند در زمان مناسب، به نیازهای مردم پاسخ دهد.

نظیر این مشکلات در تمام محله‌های یزد وجود دارد اما برخی محلات به واسطه قدمتی که دارند، نیازهای بیشتری نیز دارند و مدیریت شهری باید برای رفع آنها اهتمام کند زیرا در غیر این صورت، دیری نمی‌پاید که محلات قدیمی یزد، یکی یکی به محل اسکان اتباع خارجی تبدیل می‌شود.