معاون وزیر جهاد کشاورزی: شهرداری اصفهان الگوی بکارگیری حوزه‌های دانش بنیان شود

جلسه هم اندیشی راهکار تحقق شعار سال با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، شهردار اصفهان، نمایندگان مجلس و جمعی از روسای شرکت‌های دانش بنیان اصفهان به همت شورای شهر اصفهان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، سید مجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه با اشاره به پیشرفت‌های سالیان پس از انقلاب اظهار داشت: […]

جلسه هم اندیشی راهکار تحقق شعار سال با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، شهردار اصفهان، نمایندگان مجلس و جمعی از روسای شرکت‌های دانش بنیان اصفهان به همت شورای شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، سید مجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه با اشاره به پیشرفت‌های سالیان پس از انقلاب اظهار داشت: جهش علمی در بسیاری از ابعاد علمی پس از انقلاب حیرت‌انگیز بوده ، اما در حوزه اقتصاد باید اعتراف کنیم آن موفقیتی که باید داشته باشیم را نداشتیم و این تبدییل به یک پاشنه آشیل برای فشار دشمن به ما شده است. به همین جهت در سال‌های مختلف می‌بینیم هدف‌گیری تحریم‌ها، در حوزه‌های اقتصادی است و در مقابل نام‌گذاری سال‌هایی که مقام معظم رهبری می‌کنند، نقطه مقابل برای تقویت بنیه کشور در این حوزه بوده است.

وی افزود: در بدو پیروزی انقلاب حضرت امام خمینی(ره)  نهادهای مختلفی را از جمله جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بنیاد شهید و بنیاد مسکن و نهادهای دیگر را تاسیس کردند، ولی یکی از نهادهایی که مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد در سال ۸۸ بوده، تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل زنجیره تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی بوده است که شروع  تولید دانش‌بنیان در کشور بود.حقیقتا اگر مسیر اقتصاد معمولی که امروز درگیر آن هستیم را طی کنیم، به جایی نخواهیم رسیم؛ چنانچه چهار دهه است که مشکلات حوزه اقتصادی را داریم و دولت‌ها هم اهتمامی به ورود به این حوزه ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی برجسته اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این حوزه ظرفیت نیروی انسانی کم‌نظیری است که ما در کشور داریم. مزیت نسبی ما به بسیاری از کشورها بحث نیروی انسانی و زیرساخت‌های  حوزه علم و فناوری به عنوان دومین مولفه است. مهم‌ترین ویژگی اهمیت این موضوع نیز در صحبت‌های آغازین رهبری در سال ۱۴۰۱ بود که فرمودند” ما کشوری هستیم که از بعد سرمایه نیروی انسانی، کشوری ثروتمندیم” یعنی مهم‌ترین مولفه اقتصاد دانش‌بنیان را داریم. اکنون دیدگاه‌هایی که در کشور راجع به اقتصاد دانش‌بنیان داریم، بسیار متفاوت است و هدفم این بود که دیدگاه را با واقعیت نگاه‌های مقام معظم رهبری و حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک به هم کنم تا برای ترسیم آینده کشور و اصفهان روی بعد  اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

خیام نکویی تصریح کرد: من از حدود ده سال پیش تاکید داشتم استان اصفهان از بقیه استان‌های کشور در بسیاری از ارکان عقب افتاده و علت این است که روی نقطه مزیت خود پافشاری نکردیم و مزیت، زیر ساخت‌های علم و فناوری و نیروی انسانی در این حوزه است که می‌توان تحول شگرف و بزرگی به وجود آوریم.حتی سند تحول دانش‌بنیان در سال گذشته نهایی شد که اصفهان قطب اقتصاد دانش‌بنیان شود و مرحله شتاب برای عقب افتادگی این استان در دو دهه به وجود بیاید.

وی ادامه داد: باید دیدگاه نسبت به اقتصاد دانش‌بنیان تغییراتی کند و دیدگاه‌هایی را متناسب با نظرات مقام معظم رهبری در این خصوص ترسیم کردم . چون گاهی اوقات می‌بینیم وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود صرفا منظور اقتصاد فوق پیشرفته یا (High-tech) است. در حالی که آن هم می‌تواند در زمره حوزه اقتصاد دانش‌بنیان قرار بگیرد ولی آنچیزی که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کنند بسیار فراتر از آنچیزی است که صرفا در حوزه اقتصاد فوق پیشرفته دنبال کنیم.

 رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و تولیدات ومحصولات دانش‌بنیان اضافه کرد:در بیانات رهبری تاکید بر این بود که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو برابر شود. اما نقطه کلیدی این است که رهبری از موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در صحبت‌ها به بحث کشاورزی روی آوردند. روزی که انقلاب ما پیروز شد، ۲۵میلیون تن تولید غذا برای ۳۶ میلیون نفر بود. اکنون بعد از ۴۲ سال تولیدات این بخش ۱۲۵ میلیون تن است که حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش تولید را در طول این سالیان داشتیم. اگر با این روند نارضایتی که مقام معظم رهبری از نرخ رشد جمعیت دارند، پیش رویم، در سال ۱۴۳۰ جمعیت ۱۰۳ میلیون است و میزان ‌غذای مورد نیاز حداقل ۱۹۰ میلیون تن است.اکنون ضریب خودکفایی ما ۸۰ درصد است و بابت آن ۲۰ درصد سالیانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار به وارادات اختصاص می‌دهیم و یکی از اقلام واردات در حوزه غذا، روغن است، بیش از ۹۰ درصد روغن را از واردات تامین می‌کنیم. غذای دام و کنجاله را از طریق واردات تامین می‌کنیم. در هفته گذشته و بحران‌هایی که جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، مبادلات غذا را در دنیا به هم ریخت، چرا که اوکراین جزو ۵ تولیدکننده غذا در دنیا بود و از روز شکل‌گیری این جنگ قیمت گندم ۴۴ درصد افزایش یافت.

خیام نکویی ادامه داد: پس از یک طرف با رشد جمعیت و از طرفی با افزایش نیاز غذا روبه‌رو هستیم و در سند امنیت ملی آمریکا، امنیت غذایی مقدم بر امنیت ملی است؛ این در حالی است که  آمریکا چندین برابر بیش از نیاز، تولیدات غذا دارند و حقیقتا ما نمی‌توانیم ادعا کنیم استقلال داریم ولی در حوزه استقلال اقتصادی که مهم‌ترین بحث آن امنیت غذای پایدار و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک است، در آن زمینه مشکل داشته باشیم.

وی گفت: اکنون پاشنه آشیل فشار اکنون موضوع غذا در حوزه اقتصادی است و بنابرین باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در حوزه غذا به وضعیت پایدار برسیم. ما هیچ راهی برای تامین غذای مردم و رسیدن به امنیت غذای پایدار جز افزایش بهره بری در قالب سطح نداریم. باید انقلاب بهره‌بری ایجاد کنیم که اساس آن اقتصاد دانش‌بنیان است. باید بخش کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تلاش کنیم که دانش را در بخش کشاورزی نفوذ دهیم و از فناوری استفاده کنیم تا اتفاقات مورد نظر را رقم بزنیم. روز پیروزی انقلاب میانگین برداشت گندم در یک هکتار هزارو  ۷۰۰ کیلو بوده و اکنون به رقم  ۴ هزار و ۵۰۰ کیلو رسیده‌ایم و سه برابر شده است. در منطقه زیار کشاورز نمونه ۱۴ تن در هکتار برداشت می‌کند؛ این فاصله ۱۴ تن تا ۴ هزار و ۵۰۰ تن فقط بحث فناوری است.ما امکان افزایش سطح زیر کشت نداریم و امکان اینکه به راه دیگر متوسل شویم به غیر از افزایش بهره‌وری در واحد سطح نداریم.

خیام نکویی تصریح کرد: یکی از معضلات مهم در این استان، محیط زیست و آلودگی هوا است. باید ظرفیت انسانی دانشگاه‌ها را به صحنه عمل برای حل مشکلات بکشانیم. هیچگاه در این سال‌ها به دانشگاه‌ها ماموریت ندادیم و به این دلیل اتفاق مورد نظر نیافتاده است. خیلی از دانش‌ها در بخش کشاورزی رسوخ داده نشده است.  حتی کشاورزان کم سواد پشتوانه‌ای از تجربه دارد که می‌تواند تحول ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاده است. تعریف اقتصاد دانش‌بنیان براساس OCD: اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش شکل گرفته و سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش‌بنیان مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اتفاق شیوع کرونا در کشور افزود : ما به نسبت بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته کمترین تلفات را در حوزه کرونا داشتیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این بود که ظرفیت‌های دانشی در حوزه ورود به مقابله به کرونا شکل گرفت. در چند ماه اول واردکننده کیت‌های تشخیص بودیم و امروز جزو صادرکنندگان کیت‌های تشخیص در دنیا هستیم. روزی در تامین ماسک معضل داشتیم اما امروز جزو صادرکنندگان مهم ماسک در انواع مختلف هستیم. در حوزه واکسن اولین واکسن در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی چند ماه پس از شیوع کرونا در سطح آزمایشی تولید شد ولی متاسفانه مورد حمایت دولت وقت قرار نگرفت و فرایند طولانی شد.

تحریم‌های ظالمانه، ظرفیت‌های کشور فعال شد

نقطه قوت ما در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی کارآمد، توانمند و تحصیل کرده  و زیرساخت‌های فراوان آزمایش و تحقیقاتی است. در بعضی از زیرساخت‌ها کشور ما کم‌نظیر است.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اقدامات لازم شورای شهر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد : باید حضور شهروند برای مجموعه خدماتی که دریافت می‌کند، به صفر برساند که تماما از طریق زیرساخت‌های IT و ICT امکان‌پذیر است. خوشبختانه در دولت جدید فشاری بر صدور مجوزهای الکتریکی صورت گرفت و مجموعه اقداماتی انجام شد. پیشنهاد می‌کنم شورای شهر اصفهان و شهرداری در بازه زمانی محدود ۸۰ درصد مجموعه خدمات الکتریکی کند. من حاظر هستم ظرفیت‌های داخل و خارج استانی را در استان اصفهان برای این کار قرار دهم. امروز فناوری حوزه نانو کشور ما از سوی دیگر کشورها مورد درخواست قرار گرفته است. ما صادر کننده میکروسکوپ‌های نانو به کشور چین هستیم.  بنابرین زیرساخت‌های فراوانی وجود دارد.

خیام نکویی گفت: واقعیت‌های پیشرفته جوامع را باید بپذیرید. امروز در بسیاری از کشورها خودروهای بدون سرنشین آزمایش شده و دیر یا زود در مجموعه کشور ما هم ورود خواهد کرد اما آیا زیر ساخت‌های آن را در کشور فراهم کرده‌ایم؟در مجموعه محیط زیست یقین دارم مجموعه دانشگاهی استان می‌توانند مبتنی بر فناوری‌ها آلودگی در استان را به حداقل برسانند.باید شرکت‌های دانش‌بنیان را به طور ویژه در حوزه مبارزه با آلودگی هوا حمایت کنیم.

ورود حوزه دانش‌بنیان به  ارائه خدمات شهری با ایجاد امکان پایش و ردیابی فساد را کاهش می‌دهد

وی ادامه داد: باید مفهوم دانش‌بنیان برای کسانی که قصد ورود به این حوزه را دارند منجر به دیدگاه و مفهوم مشترکی برای همه شود و دوم اینکه شورای شهر و شهرداری برنامه منسجم برای تحقق آن داشته باشند و کلیه ظرفیت‌های دانشی استان اعم از دانشگاه‌های دولتی،آزاد و خصوصی برای ایفای نقش به خدمت گرفته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری اصفهان پارک علم و فناوری در حوزه خدمات شهرداری ایجاد کند و ما نیز قول صدور مجوزها و فرایندها را می‌دهیم که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه خدمات شهری فعال هستند، مستقر شودن و بسیاری از خدمات شهرداری را بر عهده گیرند. این کار یک زیرساخت قانونی است که می‌تواند شهرداری را متحول کند. شهرداری اصفهان می‌تواند یک الگو برای بکارگیری حوزه‌های دانش‌بنیان شود و بیشترین ثمره آن را مردم ببرند. همچنین میزان فساد در ارائه خدمات شهری با رویکرد دانش‌بنیان به حداقل می‌رسد چون قابلیت ردیابی و پایش و نظارت دارد و امکان فساد به حداقل می‌رسد.

شهرداری در نقش مشتری کالا و خدمات خود را از دانش‌بنیان‌ها تأمین خواهد کرد

شهردار اصفهان در این جلسه گفت: نقش اول شهرداری مشتری متقاضی است که کالا و خدمات خود را از باید شرکت‌های دانش بنیان خریداری کنیم.

علی قاسم زاده اظهار کرد: شهرداری مصمم است که در حوزه دانش بنیان به صورت فعال ورود پیدا کند و در این زمینه نقش اصلی ما مشتری است.

وی افزود: پیش بینی شده بود کارخانه فناوری با موضوع خدمات شهری را راه اندازی کنیم. با نکاتی که امروز در جلسه مطرح شد این موضوع را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهیم، زیرا نقش اول ما مشتری متقاضی است که کالا و خدمات خود را از باید شرکت‌های دانش بنیان خریداری کنیم.

اولویت شهرداری‌ها، خرید کالا و دانش‌ خدمات از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  گفت: براساس قوانین مرتبط با حوزه دانش‌بنیان، اولویت دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها خرید کالاها و دانش خدمات از شرکت‌های دانش بنیان باید صورت گیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به قوانین حوزه دانش بنیان‌ها اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس بررسی شده که ایرادات شورای نگهبان به آن نیز رفع شده است.

وی افزود: قانون ارتباط ۳۱ پایگاه داده که دیروز در مجلس نهایی شد نیز در راستای شعار سال است. قانون حمایت از موسسات دانش بنیان نیز مطرح است که اگر این قوانین اجرا شود پشتوانه خوبی برای آنچه رهبر انقلاب خواسته‌اند است.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این قوانین، اولویت دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها خرید کالاها و دانش خدمات از شرکت‌های دانش بنیان باید صورت گیرد. هدف استفاده از علم شرکت‌های دانش بنیان و خرید ارزان‌تر کالاها و خدمات است.

اقتصاد شهری دانش بنیان شود

همچنین نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این جلسه بیان داشت: دانش بنیان کردن اقتصاد شهری باید مورد توجه شورا و شهرداری اصفهان قرار گیرد.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه اصفهان به عنوان قطب اقتصاد دانش بنیان کشور باید مطرح شود، اظهار کرد: از زیرمجموعه‌های اقتصاد دانش بنیان اقتصاد شهری است و دانش بنیان کردن اقتصاد شهری باید مورد توجه شورا و شهرداری اصفهان قرار گیرد.

وی افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی در مدیریت شهری باید رعایت شود که بهترین راهکار استفاده از حوزه دانش بنیان برای اجرای این اصل است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد آینده دنیا را اقتصادهوشمند یا دیجیتال می‌نامند، تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته در این حوزه دنباله رو بوده‌ایم. یعنی مسائل ۳۰ یا ۵۰ سال قبل دنیا را پیگیری می‌کردیم و این سبب عقب ماندن از اقتصاد جهان است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نگاه به آینده دارند و به همین علت شعار سال را براین اساس نام‌گذاری کردند. استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان می‌تواند ما را در مسیر حرکت به هوشمندسازی اقتصاد قرار دارد.

فولادگر گفت: شهر خلاق یا شهر هوشمند که مدیریت شهری آن را مطرح می‌کند در همین راستا است و لوازم آن نیز با دولت الکترونیک فراهم می‌شود.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حوزه حمل و نقل، مصرف انرژی، پسماند، فضای سبز و.. می‌تواند با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مسیر توسعه قرار گیرد.

شهرداری نیازهای خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تقاضای واقعی باید به سمت شرکت‌های دانش بنیان برود، گفت: اگر شهرداری تقاضاهای خود را از واردات یا شرکت‌های واسطه مونتاژکار خارجی هستند تامین کند شرکت‌های دانش بنیان رشد نمی‌کنند.

مهدی طغیانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر شعار سال را مرتبط با مسائل اقتصادی نام گذاری کردند اما آن طور که باید و شاید به این موضوع توجه نشد.

وی افزود: متأسفانه در حد شعار و ایجاد برخی دفاتر، خواسته‌های رهبر معظم تنزل پیدا کرد. حتی این دفاتر نیز مرکز بازاریابی پروژه‌های علمی تحقیقاتی شدند و به حل مسئله نپرداختند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: حتی مجموعه‌ها و دانشگاه‌های دولتی نیز که باید مسائل کشور را حل کنند نیز درگیر همین موضوع هستند.

وی با بیان اینکه تقاضای واقعی باید به سمت شرکت‌های دانش بنیان برود، گفت: اگر شهرداری تقاضاهای خود را از واردات یا شرکت‌های واسطه مونتاژکار خارجی هستند تامین کند شرکت‌های دانش بنیان رشد نمی‌کنند.

طغیانی تصریح کرد: شورای شهر آخر سال ارزیابی کند که چه میزان تقاضا به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد و چه میزان از تقاضاها برآورده شد. اگر اینچنین شود در عمل به شعار سال روسفید خواهیم بود.

اصفهان باید به قطب صنایع دانش‌بنیان تبدیل شود 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان می‌تواند و باید به قطب صنایع دانش‌بنیان کشور تبدیل شود، گفت: اگر  ما مشکلاتی مثل آب، هوا و زمین در شهر اصفهان داریم با ورود صنایع دانش بنیان و محدود کردن توسعه صنایع آلاینده مرتفع خواهد شد.

 محمد نورصالحی ضمن گرامیداشت سالروز واقعه پنج رمضان اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه تبیین راهکار تحقق شعار سال در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: از زمان استقرار شورای ششم، صنایع دانش بنیان در اصفهان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است که اصفهان به قطب صنایع دانش بنیان کشور تبدیل گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر  ما مشکلاتی مثل آب، هوا و زمین در شهر اصفهان داریم با ورود صنایع دانش بنیان و محدود کردن توسعه صنایع آلاینده مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: اصفهان می‌تواند و باید به قطب صنایع دانش بنیان کشور تبدیل شود و به همین جهت از فعالان عرصه صنعتی و علمی دعوت شده تا راهکاری عملی برای تحقق شعار سال احصا شود.

شورای شهر با جمع‌آوری دیدگاه‌های ارزشمند، طرح‌های مرتبط با شعار سال را تدوین می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: خروجی گزارش شورای شهر درباره تحقق شعار سال، سیاست‌هایی است که توصیه‌ای خواهد بود یا طرح‌های مرتبط با مسائل دانش بنیان که در شورای شهر تدوین می‌شود.

 مصطفی نباتی نژاد اظهار کرد: در جلسه امروز دیدگاه‌های ارزشمندی که حاضران جلسه در حوزه‌های الزامات، پیشنهادها و تأثیرات مرتبط با نقش آفرینی مدیریت شهری در تحقق شعار سال دارند به گزارش شورای شهر درباره این موضوع اضافه می‌شود.

وی افزود: خروجی موضوع، سیاست‌هایی است که توصیه‌ای خواهد بود یا طرح‌های مرتبط با مسائل دانش بنیان که در شورای شهر تدوین می‌شود.

منبع خبر