معرفی گنج پنهان استان یزد در صورت حمایت مسئولان

شهردار شهر تاریخی و جدیدالتاسیس خرانق از این شهر به عنوان گنجی پنهان در استان یزد یاد و ابراز امیدواری کرد این شهر فاقد بسیاری از امکانات شهری با حمایت مسئولان و بخش خصوصی در منطقه بیش از پیش به گردشگران بخصوص مسافران نوروزی معرفی شود. «عبدالرسول یزدی» امروز شنبه ۱۴ اسفندماه در حاشیه بازدید […]

شهردار شهر تاریخی و جدیدالتاسیس خرانق از این شهر به عنوان گنجی پنهان در استان یزد یاد و ابراز امیدواری کرد این شهر فاقد بسیاری از امکانات شهری با حمایت مسئولان و بخش خصوصی در منطقه بیش از پیش به گردشگران بخصوص مسافران نوروزی معرفی شود.

«عبدالرسول یزدی» امروز شنبه ۱۴ اسفندماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از بافت تاریخی و منحصربفرد این شهر از توابع شهرستان اردکان یزد، به خبرنگاران گفت: روستای خرانق در مرکز بخش خرانق به عنوان بیست و چهارمین شهر استان یزد در سال جاری به ثبت رسیده ولی با مشکلات عدیده‌ای به ویژه کمبود امکانات اداری و عمرانی مواجه است.

معرفی گنج پنهان استان یزد در صورت حمایت مسئولان

وی اظهار کرد: خرانق با وجود بناهای تاریخی متعدد اعم از بافت و کاروانسرای قدیمی، امامزاده بابا خادم، منار جنبان، قدمگاه امام رضا(ع)، پل آب‌رو و دیگر دیدنی‌های تاریخی و طبیعی، یک گنج پنهان در استان یزد است اما تاکنون کمتر به این منطقه گردشگری به خصوص در راستای تامین امکانات اهتمام شده است..

یزدی خاطرنشان کرد: خرانق به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر هفت استان به مشهد مقدس قرار گرفته ولی با وجود ترددها و تصادفات بالای جاده‌ای در این مسیر، تاکنون فاقد امکانات آتش‌نشانی بوده و نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی به این شهر حداقل ۶۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.

به گفته وی، البته در هفته اخیر ضمن نشستی با دکتر جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور وعده اختصاص یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی به این شهر داده شد که امیدواریم تا پایان سال در خرانق فعالیت خود را آغاز کند.

وی با پیش‌بینی شروع مجدد سفرهای نوروزی پس از دو سال شیوع کرونا و تعطیلی اغلب مسافرتهای نوروزی، ابراز امیدواری کرد که نوروزی شاد و بدون حادثه برای مسافران به ویژه زائران ثامن الحجج(ع) که از این مسیر تردد می‌کنند را شاهد باشیم.

یزدی به برخی اقدامات صورت گرفته و در دستور کار شهرداری خرانق علی رغم نبود بودجه و فعالیت تنها دو نفر نیروی انسانی خدماتی و اداری در این نهاد تازه تاسیس نیز اشاره و عنوان کرد: شناسه ملی شهرداری اخذ  و چارت سازمانی شهرداری تایید شده است. علاوه بر این نوسازی و رنگ آمیزی سنگ جدول معابر شهر، نوسازی و بهسازی تیرهای چراغ برق و نصب تابلوی ورودی شهر از اقدامات در دست اقدام شهرداری خرانق تا پایان امسال است.

شهردار خرانق مهمترین رنجش خاطر خود را از ناشناخته ماندن این شهر با وجود بناهای تاریخی فراوان تاکنون ذکر کرد و گفت: به عنوان نمونه، بسیاری حتی در داخل استان از وجود منارجنبان در این شهر تاریخی بی اطلاع هستند در حالی که این منارجنبان سه طبق به لحاظ سازه‌ای و فنی نیز از نمونه مشابه خود در اصفهان بهتر است ولی به واسطه ضعف تبلیغات تاکنون به جامعه معرفی نشده است.

معرفی گنج پنهان استان یزد در صورت حمایت مسئولان

وی در مورد کاروانسرا و قلعه خرانق نیز گفت: این قلعه تا ۲۵ سال پیش مکان اقامت و زندگی برخی اهالی روستا بوده ولی با تخلیه آن رو به نابودی گذاشته که در این رابطه رایزنی‌هایی با صندوق احیای میراث فرهنگی داشته‌ایم تا با استفاده از ظرفیتها و مسئولیت اجتماعی معادن منطقه که حدود ۷۹ مورد می‌باشند، رونقی دوباره به این قلعه بدهیم.

وی گفت: خرانق فاقد بانک و بسیاری از دستگاه‌های دولتی است، مدارس آن با وجود دانش‌اموز به خاطر کمبود امکانات در حال تعطیلی هستند به طوری که دانش اموزان در شهرهای همسایه مشغول به تحصیل هستند، بسیاری از مسافران و گردشگران از کمبود امکانات در منطقه می‌گویند لذا سعی داریم با کمک و حمایت مسئولان و بخش خصوصی، این منطقه را آنطور که شایسته است معرفی کنیم.

یزدی در پایان با بیان این که به دنبال تبدیل خرانق به شهر شاهد مهاجرت معکوس اهالی از شهرهای همسایه به این شهر هستیم، از تدارک برنامه‌های متعددی برای میزبانی از مسافران نوروزی در این شهر تازه تاسیس از جمله برپایی کمپ گردشگری در ورودی شهر خرانق برای ارائه خدمات متنوع به مسافران و گردشگران خبر داد.

منبع خبر