موزه صنعت در ری / بهره برداری آزمایشی از موزه دیزل ژنراتور با برگزاری تور بازدید فعالان حوزه میراث فرهنگی

 بنابر اعلام مدیرعامل نوسازی شهر تهران قرار بود فاز نخست موزه صنعت (سیمان ری) آبان امسال به افتتاح برسد و حالا خبر آمده که بهره برداری آزمایشی از موزه دیزل ژنراتور با برگزاری تور بازدید فعالان حوزه میراث فرهنگی انجام شده‌است. به گزارش ایرنا، کارخانه سیمان ری در حوزه استحفاظی منطقه ۲۰ پایتخت است؛ کارخانه […]

 بنابر اعلام مدیرعامل نوسازی شهر تهران قرار بود فاز نخست موزه صنعت (سیمان ری) آبان امسال به افتتاح برسد و حالا خبر آمده که بهره برداری آزمایشی از موزه دیزل ژنراتور با برگزاری تور بازدید فعالان حوزه میراث فرهنگی انجام شده‌است.

به گزارش ایرنا، کارخانه سیمان ری در حوزه استحفاظی منطقه ۲۰ پایتخت است؛ کارخانه ای سالخورده که زمانی نخستین خط تولید سیمان کشور را در دل خود جا داده بود و منشا بسیاری از راه سازی ها و توسعه زیرساخت های کشور به شمار می رفت.

این کارخانه در محدوده تپه باستانی دژ رشکان، برج طُغرل، باروی تاریخی شهرری، چشمه علی، گورستان تاریخی ابن بابویه، بقعه بی بی زبیده، حرم شاه عبدالعظیم و کاروانسراهای عباسی و قاجاری قرار دارد.

کارخانه سیمان در زمینی به وسعت حدود ۹ هکتار در هشتم دی ۱۳۱۲ بهره برداری شد و تا پیش از فروردین ۱۳۶۳ فعال بود که به دلیل توسعه شهر تهران و انتشار بیش از حد آلودگی توسط کارخانه، تولید متوقف و کار پایان یافت.

افتتاح موزه صنعت (کارخانه سیمان) در ری به کجا رسید؟

این کارخانه با قدمتی نزدیک به ۹۰ سال، سال ۹۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و نام میراث صنعتی تهران به خود گرفت و براساس مصوبه هیات وزیران برای ۳۰ سال کارخانه، به شهرداری تهران واگذار شد.

شهرداری منطقه ۲۰ به عنوان متولی با اخذ مجوز قضایی برای رفع تصرف و تحویل این میراث ارزشمند ملی، اقدام کرد و مقرر شد بعد از مرمت و احیای کارخانه سیمان ری، مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در تهران و ری باشد.

مدتی بعد شهرداری منطقه۲۰ و سازمان نوسازی شهر تهران مسئول بازآفرینی و تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه صنعت شدند؛ البته نباید این نکته را از یاد برد که پیش از این نیز کارخانه سیمان ری توسط متصرفان غیرقانونی اشغال و آسیب هایی به بنا وارد شده بود.

در نهایت ارسال آثار برای بازآفرینی کارخانه سیمان ری فراخوان و طرح های زیادی از خارج و داخل کشور به شهرداری ارسال شد.

بازدید فرمانداری ری از کارخانه سیمان

حمید زمانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری هم در ۲۳ مرداد امسال بازدیدی از بنای ساختمان سیمان ری داشت و خواستار تسریع در تبدیل آن به موزه شد.

وی در جریان بازدید در جمع خبرنگاران از تلاش شهرداری تهران برای تبدیل آن به موزه خبر و در این بازدید قول مساعد همکاری داد.

به گفته زمانی، با توجه به خاطراتی که اهالی منطقه به واسطه حضور پدران و اجداد خود در این کارخانه دارند، بدون شک تبدیل آن به موزه اقدام موثر و ماندگاری خواهد بود.

افتتاح موزه صنعت (کارخانه سیمان) در ری به کجا رسید؟

البته تا چندی پیش این پروژه در خواب بود تا اینکه سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ۲۳ مهر اعلام کرد که فاز نخست کارخانه سیمان ری در آبان ماه افتتاح و به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان ری اولین کارخانه سیمان کشور با خط تولید ۱۰۰ تُنی بوده است، افزود: کاربری اصلی این طرح موزه صنعت سیمان است، همچنین در راستای حمایت از اشتغال و فعالیت‌های دانش بنیان، قرار شده بخشی از آن هم به فضاهای اشتراکی و استارت‌آپ‌ها اختصاص پیدا کند.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه این طرح بزرگ، مجموعا در سه هکتار عرصه به سازمان نوسازی شهر تهران واگذار شد، ادامه داد: در روز افتتاح فاز نخست پروژه است، موزه دیزل ژنراتور در این محل راه‌اندازی می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: نمایش ۲ دستگاه دیزل بسیار قدیمی که هر کدام از آنها با تولید ۲.۵ مگاوات، برق شهرری را تولید می‌کردند، از دیگر بخش‌های این موزه است، اسنادی که از آنجا به دست آمده و تجهیزات و ابزاری که در کارخانه سیمان بوده هم در موزه صنعت سیمان به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

افتتاح موزه صنعت (کارخانه سیمان) در ری به کجا رسید؟

هدایت با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی فاز نخست کارخانه سیمان ری یادآور شد: در فاز نخست این طرح تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، همچنین رویکرد گردشگری و برگزاری تورهای گردشگری برای دیدن موضوعات جذاب در این کارخانه قدیمی دنبال می‌شود تا شهروندان برخی از اولین‌ها را در این کارخانه قدیمی ببینند.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: در سیمان ری، روزشماری نصب کرده‌ایم و البته به محض اینکه فاز اول مجموعه به بهره‌برداری برسد، ادامه کار را پیگیری خواهیم کرد.

بهره برداری آزمایشی از فاز اول سیمان ری با موفقیت انجام شد

حالا امروز/ شنبه/ طبق اعلام روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران، ️ در آستانه افتتاح فاز اول سیمان ری بهره برداری آزمایشی از موزه دیزل ژنراتور با برگزاری تور بازدید فعالان حوزه میراث فرهنگی انجام شده است.

براساس این گزارش، کاربری اصلی این پروژه موزه صنعت سیمان است.

همچنین در راستای حمایت از اشتغال و فعالیت‌های دانش بنیان، قرار شده بخشی از آن هم به فضاهای اشتراکی و استارت‌آپ‌ها اختصاص پیدا کند.

منبع خبر