ناتوانی شهردار گرگان در ساماندهی دستفروشان/ برخوردهای گزینشی با دستفروشان

تقریبا در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری شورای شهر گرگان و شهرداری که مهمترین پارلمان شهری به شمار می رود و باید نسبت به موضوعات مهم شهروندان تصمیم گیری کنند پیرزنی در حال فروش سبزی است و جوانی ماهی می فروشد و دوقدم آن طرف تر بساط سیب زمینی، میوه و پیاز پهن است. حتی گفته […]

تقریبا در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری شورای شهر گرگان و شهرداری که مهمترین پارلمان شهری به شمار می رود و باید نسبت به موضوعات مهم شهروندان تصمیم گیری کنند پیرزنی در حال فروش سبزی است و جوانی ماهی می فروشد و دوقدم آن طرف تر بساط سیب زمینی، میوه و پیاز پهن است.

حتی گفته می شود که مغازه داران هم کوچه ها و خیابان های شهر را به دستفروشان کرایه می دهند، در شب های عید برق به آنها می فروشند و دستفروشان که اکثرا جزو قشر محروم جامعه هستند برای امرار معاش مجبور می شوند به این مسئله تن دهند، اگر هم کسی مخالفت کند صداهای اعتراض فروشندگان به گوش شهرداری و شورای شهر بیشتر می رسد.

این اعتراضات باعث می شود که ماموران سد معبر شهرداری نیز بیش از گذشته به وظیفه خطیر خود عمل کنند و فیلم هایی منتشر شده از دستفروشان نیز بیانگر آن است که این افراد نمی دانستند که کجا و با چه ضابطه ای باید در گرگان دستفروشی کنند.

میزان برخورد با دستفروشان گرچه تصور می شود که در ایام کرونا و به دلیل رعایت مصوبات ستاد کرونا افزایش یافته ولی داستان از جایی دیگری آب می خورد و علت آن این است که چهارشنبه بازار که در محیط در دسترس شهروندان به ویژه مناطق کم برخوردار تر شهر گرگان بوده تقریبا به خارج از شهر منتقل شده و این محل به منظور ساخت پروژه تجاری هفت شهر واگذار شده است.

از این رو دستفروشان برای اینکه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند به مراکز پرتجمع شهر به ویژه میدان شهرداری گرگان  می آیند و گاهی برخوردها ماموران سد معبر از سوی شهروندان فضای مجازی منتشر می شود و گاهی نیز این سوژه ها مورد توجه برخی از شبکه های رسانه ای غربی قرار می گیرد.

 گرچه شهرداری دستفروشان را مانعی برای شهروندان می دانند ولی آنها به تنظیم بازار صیفی و سبزی و میوه کمک کردند و مانع گرانفروشی بازار شدند البته ساماندهی آنها برای شهرداری به نظر شکستن شاخ قولی می ماند که هنوز اتفاق نیفتاده است.

البته حالا پس از انتشار چند فیلم از این شرایط محمدرضا سبطی شهردار گرگان می گوید: در راستای وظایف قانونی و پاسخگویی به مطالبات به‌حق شهروندان، شهرداری به استناد تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر ممنوعیت سد معبر، این شهرداری طرح انضباط اجتماعی و ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌های بارفروش را با همکاری دادستانی، نیروی انتظامی و پلیس راهور اجرا می‌کند.

وی افزود: پدیده دست‌فروشی و بساط‌گستری در حاشیه خیابان‌ها و معابر از موضوعاتی است که شهروندان و شهرداری همه‌روزه با آن مواجه هستند.

شهردار گرگان با بیان اینکه ساماندهی دست‌فروشان در شهر گرگان طی هماهنگی و برنامه‌ریزی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تماس و درخواست مکرر شهروندان، اصناف و کسبه همچنین جلوگیری از ایجاد اختلال ترافیکی و رفع مشکل تردد شهروندان در بعضی از معابر، این طرح ویژه از شنبه نهم بهمن‌ماه اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: در عین حال رویکرد مدیریت شهرداری در ساماندهی دست‌فروشان بر مبنای قوه قهریه نبوده، بلکه با توجه به مشکلات معیشتی که کرونا نیز مزید بر علت آن شده است مکان‌هایی برای استقرار این قشر زحمتکش جانمایی و پیش‌بینی شده است.

البته شهروندان انتظار دارند که اگر بنا دارد شهرداری نسبت به سد معبر اقدام کند به درستی و با در نظر گرفتن همه جوانب این اقدام را انجام دهد، در برخی از محورها فروشندگان بساط خود را علاوه بر پیاده روها به خیابان ها می آورند که این امر باعث شده که در محوری مثل الغدیر ترافیک سنگینی شاهد باشیم.

سد معبر در گرگان منوط به دستفروشان نیست، سال ها است که مردم از پارک خودرو فروشان  در محور خیابان جمهوری که باعث ترافیک سنگینی در این محور شده رنج می برند و حتی یکبار نیز شهرداری برای آن اقدامی نکرده است.

در محور خیابان شهید رجایی، انقلاب و غیره بسیاری از دستفروشان و مغازه داران بساط خود را به گونه ای قرار دادند که باعث سد معبر و مشکلاتی در زمینه تردد خودرها شده است و انتظار این است که شهرداری در برخورد با معضل سدمعبر نگاه همه جانبه داشته باشد.

شهرداری گرگان برای ساماندهی دستفروشان و هدایت آنها به روزبازارها کار سختی ندارد به شرط آنکه مکانی مناسب برای ایجاد روزبازار در شهر گرگان در نظر بگیرد ولی به نظر می رسد که برای ساماندهی سدمعبر در گرگان باید فرهنگ سازی بیشتری در دستور کار شهرداری و اصناف باشد.

همچنین مردم انتظار دارند که ساماندهی دستفروشان در دستور کار شهرداری قرار بگیرد نه جمع آوری.

منبع خبر