نخستین مرکز MRF و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک به بهره‌برداری رسید

نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک با حضور جمعی از مدیران شهری در منطقه کوهک چیتگر به بهره‌برداری رسید. مراسم بهره برداری از نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک در دهمین شنبه امید و افتخار با حضور پرویز سروری نایب رئیس […]

نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک با حضور جمعی از مدیران شهری در منطقه کوهک چیتگر به بهره‌برداری رسید.

مراسم بهره برداری از نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک در دهمین شنبه امید و افتخار با حضور پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران، محسن پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران، شهرداران مناطق ۲۱، ۲۲ و ۵، جمعی از مدیران شهری و اصحاب رسانه در منطقه کوهک چیتگر واقع در منطقه۲۲ آغاز شد.
مدیرعامل سازمان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امروز اولین مجموعه مدیریت یکپارچه پسماند شهری در حریم شهر ایجاد شد.
محمد مهدی عزیزی افزود: در این مراکز مدیریت پسماند و تفکیک آنها با اولویت جداسازی حداکثری پسماند با ارزش در مبدا صورت می‌گیرد که در فاز اول برای ایجاد این مرکز ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و همچنین از ظرفیت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی نیز استفاده شده است. در این محل پسماند مناطق ۲۱، ۲۲ و ۵ دریافت می‌شود و ظرفیت دریافت ۷۵۰ تن  پسماند در این منطقه وجود دارد و زباله‌ها پس از پردازش به آراد کوه منتقل می‌شوند.
وی اظهار کرد: البته هدف ما این است که اقدامات لازم برای جداسازی زباله‌های تر و خشک را در همین منطقه انجام دهیم تا دیگر زباله‌ها به کهریزک نروند و برای انجام این کار درحال همکاری با بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی هستیم و در بازه زمانی سه تا چهار سال دیگر این کار انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک در این مرکز وجود دارد که به عنوان مشوق‌های خوبی برای شهروندان به شمار می‌رود و با ابتکارات صورت گرفته تقریبا سه برابر افزایش مراجعه کننده در این غرفه‌ها وجود دارد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با بیان اینکه در غرفه سنتی فقط شوینده تحویل شهروندان داده می‌شد، افزود: اکنون در ازای تحویل پسماند خشک گل به شهروندان می‌دهیم و آنها می‌توانند از هایپر پسماندها نیز مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند همچنین در منطقه ۱۵ فضایی برای بازی کودکان در ازای دریافت پسماند خشک ایجاد شده است و مجموعه‌ای در منطقه ۱۰ نیز روزانه ۱ تن پسماند خشک دریافت می‌کند.
سهم ۱۰درصدی پایتخت در تولید سالانه ۲۰ میلیون تن زباله در کشور
مشاور وزیر کشور در امور فناوری نیز در این مراسم از تولید سالانه ۲۰ میلبون تن زباله در کشور خبر داد که سهم شهر تهران از این میزان تولید ۱۰ درصد است.
حمیدرضا طهوری با بیان اینکه وضعیت مدیریت پسماند در کشورمان قابل قبول بوده اما در حوزه پردازش و تفکیک زباله دچار عقب ماندگی و مشکلاتی هستیم، افزود: ۲۰ میلیون تن زباله سالانه در کشور تولید می شود که سهم شهر تهران و ۲ شهر از شهرهای شمالی کشور هر کدام ۱۰ درصد از کل میزان تولید زباله است.
وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از زباله های جمع آوری شده در تهران دفن می شود و باید اقداماتی مناسب برای کاهش آلودگی زیست محیطی پسماندهای شهر تهران انجام شود.
طهوری ادامه داد: برنامه وزارت کشور در این حوزه کاهش نقاط جمع آوری زباله در کشور از ۷۰۰ نقطه به ۳۰۵ نقطه است که این کار با استفاده از روش های نوین و بی خطر سازی زباله و تفکیک آن از مبدا میسر است.
وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور در ابلاغیه ای در اواخر سال قبل ۱۰ فرمان را در خصوص تفکیک زباله از مبدا و استفاده از استارتاپ ها صادر کرد که راهکارهای لازم را جهت استفاده مدیران شهری در جهت مدیریت پسماند شهرها ارائه می داد که در حال حاضر اتفاقات خوبی در این حوزه در کشور روی داده است.

منبع خبر