نسخه شهرداری برای کاهش ترافیک میدان قدس تا تجریش چیست؟ | چرا مسئولان بیمارستان شهدای تجریش عقب‌نشینی را نپذیرفتند

گره کور ترافیک این روزهای خیابان‌های تهران لزوم اجرای طرح‌های ترافیکی را بیش از پیش ضروری می‌کند. یکی از این طرح‌ها واکاوی طرحی برای کاهش ترافیک در خیابان شهرداری است؛ خیابانی که طول چندانی هم ندارد، اما ۲میدان مهم تجریش و قدس در شمال تهران را به هم وصل می‌کند. این خیابان از گذشته‌های دور […]

گره کور ترافیک این روزهای خیابان‌های تهران لزوم اجرای طرح‌های ترافیکی را بیش از پیش ضروری می‌کند. یکی از این طرح‌ها واکاوی طرحی برای کاهش ترافیک در خیابان شهرداری است؛ خیابانی که طول چندانی هم ندارد، اما ۲میدان مهم تجریش و قدس در شمال تهران را به هم وصل می‌کند.

این خیابان از گذشتههای دور پاتوق گردشگرانی بود که زیارت امامزاده صالح(ع) و گشتوگذار در سر پل تجریش را انتخاب میکردند. حالا اما ترافیک سرسامآور این محدوده باعث شده تا مدیران شهری دست بجنبانند و طرحی نو دراندازند. در این گزارش پیگیر روند اجرای پروژه ترافیکی خیابان شهرداری شدهایم تا از جزئیات بیشتر آن باخبر شویم.

اوایل سال بود که پروژه ترافیکی خیابان شهرداری حد فاصل میدان تجریش تا میدان قدس با عنوان طرح «خیابان کامل» در دستور اجرا قرار گرفت. حالا معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه یک میگوید که این پروژه با تغییر نام به پروژه «خیابان شهرداری» پیش میرود و سعی بر این است تا گره ترافیک این خیابان دوطرفه باز شود؛ آن هم در ساعات اوج ترافیک که باید این خیابان را یکی از معابر اصلی منطقه یک در نظر گرفت. اگر برایتان این پرسش پیش آمده که خیابان کامل یعنی چه، باید مختصر و مفید اینطور پاسخ دهیم: «خیابان کامل در فرهنگ حملونقل و ترافیک به معبری گفته میشود که شهروندان با خیال راحت میتوانند مسیر پیادهراه یا دوچرخهسواری را انتخاب کنند؛ بدون اینکه نگران ورود خودرو به مسیر خود باشند. ضمن اینکه در خیابان کامل فضای سبز و مبلمان شهری هم فراهم است. در مجموع در خیابان کامل، شهروندان در اولویت هستند نه خودروها.»

 تعریض کوچههای اطراف

«محمد خردمند» معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه یک، میگوید: «خیابان شهرداری از میدان تجریش تا میدان قدس در حال حاضر در پروژه ترافیکی خیابان شهرداری پیش میرود. در این طرح قرار بود با عقبنشینی بیمارستان شهدای تجریش در ضلع شمال خیابان شهرداری و تملک یک ملک در کوچه حمید و یک ملک در کوچه طباطباییپور مسیر شرق به غرب خودرو از میدان قدس به میدان تجریش آزاد شود. متأسفانه بیمارستان شهدای تجریش عقبنشینی را قبول نکرد و فضا آزاد نشد. جلسات متعددی هم داشتیم.

مسئولان بیمارستان معتقدند که در روزگار کرونا و افزایش مراجعات بیماران به بیمارستان امکان فعالیت عمرانی در بیمارستان فراهم نیست. به همین دلیل پروژه ترافیکی خیابان شهرداری در دست مطالعه و برنامهریزی است. اگر بعد از مطالعه طرح مصوب شد، در فاز نخست طرح، یک پلاک مسکونی در خیابان طباطباییپور تملک میشود. با این کار مسیر خودروها از غرب به شرق در ضلع جنوب بیمارستان شهدای تجریش فقط در یک مسیر خواهد بود و مسیر شرق به غرب با عبور خودروها از میدان قدس به کوچه حمید و بعد به کوچه طباطباییپور و سپس میدان تجریش انجام میشود. یک ملک هم در کوچه ۲۱ متری حمید برای تعریض کوچه تملک شده است. این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده و مرحله بررسی و مطالعه را میگذراند. طبق مواردی که پیشبینی میشود، بعد از تصویب طرح، تملک پلاک مسکونی در خیابان طباطباییپور انجام خواهد شد تا مسیر خودروها از کوچه حمید به طباطباییپور باشد.»

 انجام مطالعات ترافیکی در ۲فاز

به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه یک، در فاز دوم طرح ترافیکی خیابان شهرداری، تعریض کوچه حمید در دست اجراست. خردمند ادامه میدهد: «در ادامه مطالعات بحث اینکه خط ویژه به چه صورت برای اتوبوس و دوچرخه در این مسیر باشد، توسط مشاور انجام خواهد شد. در حال حاضر بخش از مطالعات متوقف شده. در تلاشیم تا فاز اول پروژه را تکمیل کنیم.»
خلاصه اینکه پیش از این، در اجرای طرح خیابان کامل قرار بود تردد خودروها در ضلع شمال خیابان شهرداری از غرب به شرق باشد؛ یعنی از میدان تجریش به سمت میدان قدس. ضلع جنوب خیابان شهرداری هم به تردد عابرپیاده و مسیر دوچرخه اختصاص داده شده بود. در مسیر شرق به غرب یعنی از میدان قدس به میدان تجریش مسیر جایگزین از میدان قدس به میدان تجریش از کوچه حمید در ابتدای خیابان دربند آغاز میشد و با گذر از ضلع شمالی بیمارستان شهدای تجریش به کوچه طباطباییپور میرسید و وارد میدان تجریش میشد. حالا این طرح با نام پروژه خیابان شهرداری در ۲فاز پیگیری میشود.

 رهایی از ترافیک

مطالعات رفع ترافیک در بخش شمالی منطقه یک همچنان ادامه دارد از جمله ساخت زیرگذر بین خیابانهای دزاشیب و فلاحی. در این طرح زیرگذر بین خیابان فلاحی، بالاتر از پسیان تا سهراه دزاشیب کشیده میشود و در مجموع قرار است نسخه ترافیک این محدوده پیچیده شود. اما باید منتظر بمانیم تا نتیجه طرحها نهایی شود. طرح ایجاد قدمگاه صالحیه در جوار آستان امامزاده صالح(ع) در ضلع جنوبی میدان تجریش نیز طرح دیگری است که میتواند در کنار پروژه خیابان شهرداری سر و شکل دیگری به میدان تجریش بدهد. شهروندان هم منتظرند تا زودتر بتوانند با خیال راحت در این محدوده پیادهروی کنند و خبری هم از ترافیک نباشد.

منبع خبر