نشست تخصصی چالش ها و ابعاد مختلف درآمد شهرداری‌ها برگزار شد

در ادامه برگزاری پویش ملی دوشنبه‌های دانشی از سوی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی، وبینار تخصصی با موضوع بررسی چالش‌ها و ابعاد مختلف مدیریت درآمد شهرداری‌ها در روز دوشنبه ۲۹ آذر با همکاری شهرداری قم برگزار شد. به گزارش روبط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این وبینار که با حضور […]

در ادامه برگزاری پویش ملی دوشنبه‌های دانشی از سوی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی، وبینار تخصصی با موضوع بررسی چالش‌ها و ابعاد مختلف مدیریت درآمد شهرداری‌ها در روز دوشنبه ۲۹ آذر با همکاری شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش روبط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این وبینار که با حضور چند تن از مدیران و متخصصان حوزه درآمدی شهرداری از جمله شهرداری های قم، شهرکرد و مشهد برگزار شد، درخصوص مهم‌ترین مسایل و راهکارهای افزایش منابع درآمدی شهرداری‌ها بحث و گفتگو شد.

 در آغاز این نشست علمی، اسمعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور  با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد مدیران در اداره امورشهرها بیان داشت:  یکی از موارد مهم در زمینهٔ درآمد پایدار در مدیریت شهری جلب مشارکت شهروندان در تمامی زمینه‌ها است و ما اگر در تمام برنامه‌های مدیریت شهری اعتماد شهروندان را جلب کنیم و شهروندان را در تمامی مراحل برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های شهری دخیل کنیم این اعتماد منجر به مشارکت و سرمایه‌گذاری شهروندان در پروژه‌های مدیریت شهری شده و این امر درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد شهرنشینی در جهان و ایران، گفت: متناسب با رشد جمعیت شهری، نیازها و مسایل شهری نیز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند و بدون شک برآورده کردن این نیازها مستلزم هزینه‌های بیشتر است. بنابراین در حال حاضر با شرایطی مواجهیم که هزینه‌ها پایدار و درآمدها ناپایدار است و ادامه این روند مدیریت شهری را دچار مشکلات اساسی خواهد کرد.

در ادامه حسام نژاد معاون مالی و اقتصادی شهرداری  قم  شناسایی، فرآوری و تخصیص منابع برای افزایش درآمد شهرداری‌ها را تشریح نموده و از شناسایی ۷۰ ملک با پتانسیل درآمد هفت هزار میلیارد تومانی در شهر قم خبر داد.

دیگر سخنران این نشست جدی از شهرداری قم بود که در این وبینار به تشریح قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده در حوزه مدیریت شهری پرداخت.

شهلا اشرفی از شهرداری شهرکرد، حمید فتح الهی عضو شورای اسلامی شهرکرد، دکتر محمد شفیع دهاقین عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد از سخنرانان دیگر وبینار بودند که مدل افزایش درآمدهای شهرداری شهرکرد با تعیین عوارض مبتنی بر عدالت شهروندی و با استفاده علم ریاضی را به‌عنوان طرحی نو توضیح دادند.

در ادامه عزیز پدرام دیگر صاحب نظر حاضر در نشست،‌ به اهم موارد آسیب‌شناسی و راهکارهای تأمین منابع مالی در شهرداری‌ها پرداخت و ارتقاء جایگاه شهرداری‌ها در سطح ملی را در افزایش درآمد شهرداری‌ها مؤثر برشمرد.

 دیگر سخنران نشست عبدالله‌زاده از شهرداری مشهد هم مدل منابع پایدار – توسعه پایدار مبتنی برافزایش رفاه شهروندان را تبیین و سید هاشم محمدی نیز مراحل وضع و برقراری عوارض و بهای خدمات را در شهر تبیین نمود.

در بخش پایانی نشست راددرویش دبیر وبینار نیز ضمن جمع‌بندی موارد مطرح شده، مواردی همچون؛ کاهش هزینه‌ها، ارتقاء بهره‌وری، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی را به ‌مثابه افزایش درآمد دانست و بر ضرورت انجام مکانیزاسیون اداری و انجام برخط کارها در راستای کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و بالا رفتن اعتماد مردم تاکید کرد.

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/I77RB8-.aspx