نشست هماهنگی مدیران کل دفاتر امور شهری استانداریها در موضوعات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اجتماعی برگزار شد

به منظور هماهنگی امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اجتماعی شهرداریهای کشور نشستی با حضور رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان و معاونین این مرکز، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و معاونین این مرکز، بصورت ویدیو کنفرانس با مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های کشور برگزار […]

به منظور هماهنگی امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اجتماعی شهرداریهای کشور نشستی با حضور رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان و معاونین این مرکز، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و معاونین این مرکز، بصورت ویدیو کنفرانس با مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهردار ها و دهیاری های کشور،‌در ابتدای این نشست اسمعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی ضمن خیر مقدم به مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های کشور و حاضرین در جلسه، از همکاری و مشارکت استان‌ها و به ویژه شهرداری تهران در نکوداشت هفته پژوهش و برپایی هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش شهری و روستایی و سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، تقدیر نمود و به تبیین اهمیت مباحث پژوهشی در پیشرفت و توسعه امور مختلف از جمله مدیریت شهری پرداخت و لزوم توجه در خور به این مقوله را در سطح استان ها یادآوری نمود.

در ادامه دکتر بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به تشریح شیوه‌نامه رتبه‌بندی شهرها پرداخت و گفت: با توجه به شاخص‌هایی که هم اکنون توسط نهادهای بین‌المللی تهیه شده است در مقاطع مختلف شهرداری تهران و دیگر کلانشهرهای کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که به دلیل نبود اطلاعات و یا ارائه اطلاعات ناقص در ارزیابی‌های بعمل آمده رتبه مناسبی برای شهر تهران یا دیگر کلانشهرهای کشور که مبتنی  بر واقعیات روز باشد اختصاص داده نمی‌شود و از این رو این مرکز با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی اقدام به تدوین شیوه نامه رتبه بندی شهرها نمودند.

وی ادامه داد: این شیوه‌نامه در ابتدا برای شهرداری تهران و مناطق آن تدوین گردید که در ادامه با همکاری مشترک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اصلاحات لازم در آن صورت گرفت تا  قابلیت استفاده از آن برای دیگر کلانشهرها، شهرداری های مراکز استان و دیگر شهرداری ها فراهم شود.

وی اضافه کرد: این شیوه نامه تحت عنوان شاخص های پیشرفت شهرهای ایران توسط رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به معاونین عمرانی استانداری ها جهت اجرا ابلاغ و سامانه پرش جهت ورود و رصد اطلاعات مربوطه ایجاد شد.

در ادامه سپس خانم دکتر طوسی عضور هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح تفصیلی شیوه نامه مذکور پرداخت و اعلام کرد: شاخص‌های این شیوه‌نامه از تلفیق شاخص‌های بین‌المللی و شاخص‌های بومی شهرهای ایران و در هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تدوین شده و هدف از آن رصد شاخص‌های شهری، آسیب‌شناسی شهرها و آماده‌سازی شهرها برای تطبیق با شاخص‌های بین‌المللی ارزیابی شهری بوده است.

زیارتی نصرآبادی در ادامه جلسه، ضمن یادآوری نقش حاکمیتی استانداریها گفت: دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها با توجه به نقش تاثیرگذار و جایگاه حاکمیتی خود در راستای راهبری شهرداری ها باید به تبیین بحث در شهرداری های استان پرداخته و اهتمام لازم در ورود اطلاعات شهرداری ها و پایش اطلاعات ورودی را داشته باشند.

در ادامه جلسه معاونین مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی سازمان به تشریح مباحث مربوط به حوزه خود پرداختند و انتظارات خود از استان‌ها را اعلام نمودند و در حوزهای مختلف مباحث زیر مورد تاکید قرار گرفت.

در حوزه آموزش تاکید گردید که دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها همکاری مناسب با مرکز مطالعات راهبردی و آموزش در زمینه تهیه محتواهای آموزشی، بازنگری در کتب آموزشی و تهیه مطالب پویش ملی شنبه‌های آموزشی، استودیو شهر روستا و نیازسنجی آموزشی را بعمل آورده و تلاش خود به منظور گسترش آموزش‌های غیر حضوری و مجازی با توجه به شرایط روز کشور را بعمل آورند.

در حوزه پژوهش مقرر گردید مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها، شورای پژوهش استان را فعال نموده و آسیب شناسی این شورا را به مرکز مطالعات اعلام نمایند.

همچنین با توجه به راه‌اندازی پویش ملی دوشنبه‌های دانشی، مقرر شد دفاتر امور شهری و شوراها اطلاعات و تجربیات مفید شهرداری های استان را احصاء و به منظور اشتراک‌گذاری با دیگر شهرداری های کشور در اختیار مرکز مطالعات برای استفاده در پویش مذکور قرار دهند.

 همچنین مقرر شد استانداریها از گزارشهای پژوهشی که در سایت مرکز مطالعات قرار گرفته استفاده لازم را بعمل آورده اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه در سطح شهرداری های استان را بعمل آورند.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی اهتمام و پیگیری بحث گنجینه شهر مورد تاکید قرار گرفت و مقرر گردید استانداری ها تاکیدات لازم به شهرداری های استان درخصوص انجام فعالیت‌های لازم درخصوص بزرگداشت مناسبت‌ها تا پایان سال و حضور فعال در پویش ملی ایران سرسبز را انجام دهند و همچنین اهتمام لازم درخصوص جمع‌آوری متکدیان شهری و کودکان کار را بعمل آورند.

در پایان زیارتی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی، ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیران محترم دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها، تاکید نمود: توجه حداکثری استانها به امور پژوهش، آموزش و مسائل فرهنگی- اجتماعی شهرداری ها، در اجرای برنامه های استانی مورد انتظار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است.

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/I77RBK-.aspx